BMW 3 GT - nyt trumfkort

Motors vurdering
BMW 318D
- Køreglæde
- Motor/gear
- Pladsforhold
- Ikke tre års garanti
- Standardudstyr
- Dyrt ekstraudstyr
Fabriksdata
-
Motor2,0 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning119 g/km
-
Effekt143 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)9,7 sek.
-
Køreklar vægt1.615 kg
-
Maks. påhængsvægt1.700 kg
-
Bagagerum520 liter
-
Akselafstand292 cm
-
MålL:482 cm B:183 cm H:151 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 5,35 kr./km
BMW’s 3-serie er ikke bare den mest solgte model fra den sydtyske bilproducent – det er også den mest efterspurgte model i premiumsegmentet i den store mellemklasse. Det har givet BMW blod på tanden til at øge mængden af modelvarianter, der er skabt over denne læst.
BMW 3 GT er derfor en helt ny bilmodel, hvor GT står for Gran Turismo. Den er både blevet bredere, højere og længere og har ikke mindst fået en længere akselafstand end de øvrige modeller i 3-serien. Samtidig er adgangen til bagagerummet gjort lettere, idet bilen har fået en stor tophængslet bagklap som i de gode, gamle hatchbacks, som var moderne for en del år siden.
Resultatet er blevet en usædvanlig rummelig bil med helt enestående god kabineplads, god bagageplads og en fin komfort for alle ombord. I forhold til en stationcar koster GT-udgaven 36.000 kr. mere, og ud over de karrosserimæssige forskelle byder GT-modellen på mere avancerede forlygter, LED-baglygter og Bluetooth som standard. Set i det lys fremstår GT-modellen som den mest interessante model i 3-familien.

Tre designlinjer
Prisen på GT-serien begynder ved 540.000 kr. for en 320i, som har en firecylindret benzinmotor med 184 hk. Med i den pris følger et rimeligt udstyrsniveau, der indeholder mange sikkerhedsdetaljer, men som dog ikke ligefrem imponerer, når det handler om komfortudstyr. Man skal f.eks. tilkøbe fartpilot, lændestøtte i forsæderne, regnsensor og flere andre detaljer, som ellers er standard i mange andre biler.
Det bringer prisen i vejret. Det samme gælder valget mellem en af de tre designlinjer, der er til rådighed i form af Modern Line, Luxury Line og Sport Line. De ændrer hver for sig ved flere designdetaljer og er med til at gøre bilen mere personlig. De koster 41.000 kr.
Vælger man en af dem, lidt komfortudstyr og ikke mindst et automatgear til 38.000 kr., er der hurtigt lagt 100.000 kr. oven i prisen. Bilen kan dog bære det, og har man muligheden, kan man på denne måde skabe sin helt egen bil.

Kører fantastisk
I lighed med BMW’s øvrige modeller er 3 GT en baghjulstrækker med en langsliggende motor fortil og en ret stor gearkasse, der trækker kardanakslen til baghjulene.
For BMW er målet, at bilens vægt er fordelt ligeligt mellem for- og bagakslen. Derfor er motor og gearkasse trukket ret langt tilbage. I nogle BMW-modeller kaster det en generende kardantunnel af sig ved både for- og bagsæder, men i denne store og høje GT er forsæderne ikke generet af den konstruktion. Det er kun det midterste sæde på bagsædet, der generes af den store kardantunnel.
Vægtfordelingen, hjulophængene og ikke mindst motor og gearkasse sørger tilsammen for en meget inspirerende kørsel. BMW 3 GT byder på yderst vellykkede køreegenskaber.
Det oplevede vi fra første parket under testen, da en bil pludselig kørte ud foran os fra en sidevej. Bremser, styretøj og undervogn tilsammen klarede undvigemanøvren, så det, der ellers tegnede til at ende i en ulykke, fik en afslutning helt uden skrammer.

Småt er også godt
Bilens øvrige køreegenskaber er tilsvarende på et højt og særdeles tilfredsstillende niveau, der matcher de forventninger, man har, når man sætter sig ind i så dyr en bil.
Vi har prøvet både den omtalte 320i og dieseludgaven 318d med en toliters dieselmotor med 143 hk samt den sekscylindrede benzinmotor i 335i. Alle udgaver havde det glimrende ottetrins-automatgear, og det er værd at tilkøbe.
Man savner ikke kræfter i nogen af de tre udgaver, men man mærker naturligvis forskellene. Denne testede udgave af 318d kører på papiret 22,2 km/l, og her oplevede vi at kunne køre 16,0 km/l i praksis.
I 320i, som ifølge fabrikken kører 15,2 km/l, opnåede vi kun at køre 11,7 km/l. Det kan derfor være en god idé at købe dieseludgaven, hvis man har et kørselsbehov, der almindeligvis inkluderer nogle gode lange ture.
BMW 318d GT er 12.000 kr. dyrere end 320i. Fra 320i til 328i er der 100.000 kr. og yderligere 230.000 kr. op til 335i, der dermed er kørt ud af bilens naturlige prisleje.
Vi peger derfor på enten 318d eller 320i som bedste køb i GT-serien – men vælg dem gerne med automatgear. Skal bilen leases som firmabil, kan regnestykket dog se anderledes ud, da leasingpriserne ikke slavisk følger udsalgspriserne.

Masser af plads
I forhold til de øvrige udgaver i 3-serien er GT-modellen blevet 20 cm længere, to cm bredere og otte cm højere. Akselafstanden er øget med 11 cm. De større mål har gjort brugsværdien i BMW 3 GT fremragende. Bagsædepladsen rummer let tre granvoksne danskere, og bilens bagagerum er med sine 520 liter tilstrækkeligt for de fleste.
Bagsæderne kan let foldes forover, og for 13.000 kr. ekstra kan man få det, BMW kalder „Komfortadgang”. Så kan man med nøglen i lommen åbne den elektriske bagklap blot ved at stikke foden ind under bagkofangeren, ligesom dørene selv låser op, når man rører dørhåndtaget. Det er smart!
Samlet set vil vi ikke tøve med at kalde BMW 3 GT for den bedste model i 3-serien og en alvorlig konkurrent til de noget dyrere, men ikke meget større modeller i 5-serien. BMW melder da også allerede nu om ekstraordinært stor efterspørgsel på BMW 3 GT.