BMW 3-serie fra siden
Biltest

BMW 3-serie - skabt til sjov kørsel

Sjette generation af BMW 3-serien er en opvisning i lækker teknik og høj grad af køreglæde. Men det er en ret dyr fornøjelse at lade sig friste af de mange muligheder for ekstraudstyr og teknik, men har man pengene, venter en stor oplevelse.
BMW 3-serie bagfra

Motors vurdering

BMW 3-serie

22,7 km/l
Diesel
526.680 kr.
  • Motor
  • Gearkasse
  • Komfort
  • Midterplads, bag
  • Dyrt udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    117 g/km
  • Effekt
    184 hk
  • Moment
    380 Nm
  • Topfart
    230 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.505 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    480 liter
  • Akselafstand
    281 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:462 cm B:181 cm H:143 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 4,95 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

BMW 3-serien er ikke alene den mest populære model fra den sydtyske bilproducent – den er også den mest populære, når man vejer den op mod konkurrenter som Audi A4 og andre biler i „premium-mellemklassen”. Det er derfor altid spændende, når en ny generation af 3’eren slippes ud på de danske veje.

Der var således oprigtig begejstring at spore, da Motors testhold blev sendt ud for at tilbringe flere dage og mange timer bag rattet i 320d, 328i og 335i for at kortlægge 3-seriens stærke og svage sider.

Inden vi når så langt, må vi dog først se lidt nærmere på, hvad det er, der kendetegner den nye 3-serie. Grundlæggende findes bilen i lighed med forgængeren både som firedørs sedan og som stationcar, men sidstnævnte dukker først op sidst på året. Den nye 3-serie er blevet 10 cm længere, hvoraf de fem cm er placeret mellem akslerne til gavn for bedre kabineplads.

Bagtil er bagagerummets volumen øget fra 460 til 480 liter, mens bredden og højden stort set er uforandret. Fortil er motoren på ægte BMW-manér placeret på langs, så drivakslen peger bagud til de trækkende baghjul. Her har vi at gøre med selve sjælen i en BMW, og den er der heldigvis ikke pillet ved.

BMW 3 kabine
Instrumentbordet i 320d i Modern Line er her vist i den lyse farve. Bemærk skærmen øverst på 
midterkonsollen. Den er standard i alle udgaver.

Opkobling til internettet

Inde i bilen er der derimod sket store forandringer, idet udformningen af instrumentbordet er markant forandret, og kabinens materialekvaliteter generelt er løftet. Bag rattet sidder man på vanlig BMW-vis meget lavt. Det giver en god fornemmelse af bilens dynamik, når man kører, men det gør det også noget svært at komme ind og ud af bilen, ligesom det kan være svært at overskue bilen, når den skal parkeres.

Man kan naturligvis justere sædets højde, men det er usædvanlig besværligt, hvis man ikke har tilkøbt den elektriske justering til små 30.000 kr. Det er et punkt, BMW må se på igen.

Vel placeret i førersædet er noget af det første, man bemærker, den store skærm oven på midterkonsollen. Herfra styres radio, evt. navigationsanlæg, parkeringshjælp samt øvrig kommunikation med bilen på let vis via den store drejeknap mellem forsæderne. Desværre har BMW endnu ikke fået oversat de mange tekster – herunder den indbyggede instruktionsbog – til dansk, og det kan for mange gøre betjeningen noget besværlig.

I grundudgaverne er skærmen på 6,5 tommer, men tilkøber man det avancerede navigationsanlæg til godt 50.000 kr., får man en fantastisk 8,8-tommer farveskærm med en opløsning, der er en iPhone værdig.

Ud over de nævnte funktioner kan skærmen som nævnt også benyttes i forbindelse med bakkamera, indbygget tv, opkobling til internet eller Facebook og Twitter. Det er naturligvis smart, men vælger man det hele, passerer merprisen de 100.000 kr.!

Den grundlæggende oplevelse af kabinen er heldigvis god selv i basisudgaven. Man sidder godt i de to forreste stole, og ved de to yderpladser ved bagsædet er komforten fin, og særligt knæpladsen er overraskende god. Midterpladsen er derimod ret kneben, og derfor vælger vi at betegne bilen som en fire plus en, når vi taler om antallet af pladser i bilen. Er ønsket en rummelig familiebil, vil biler som Ford Mondeo og VW Passat derfor være et bedre valg.

BMW 3 skærm
Instrumenterne er nydelige i designet, men de er ikke særlig lette at aflæse i denne Modern Line-version.

Tre designlinjer

Modelprogrammet består i starten af tre benzin- og tre dieseludgaver. Hver variant kan fås med enten et sekstrins manuelt gear eller BMW’s fantastiske ottetrins automatgearkasse, som også kendes fra bl.a. 5-serien. Billigste udgave er 316d med en toliters dieselmotor med 116 hk til godt 450.000 kr. Herfra er der 50.000 kr. op til billigste benzinudgave i form af 320i.

Som noget nyt har BMW-fabrikken valgt en strategi, hvor alle bilerne kommer i en unavngivet grundudgave. Herfra kan man så vælge en af tre design-linjer: Sport Line, Modern Line eller Luxury Line. Merprisen er i alle tilfælde 41.000 kr., og for det beløb får man udstyr og designelementer, der er med til at få bilen til at skille sig ud fra grundudgaven både ud- og indvendigt.

Det vil være for omfattende at komme ind på alle forskellene her – i stedet vil vi anbefale BMW’s brochure i trykt form eller via nettet. Den beskriver i sjældent god stil designlinjernes indbyrdes forskelle i en form og i et layout, der er et godt bilblad værdigt.

Lad os i stedet blot slå fast, at det faktisk er lykkedes BMW at skabe individuelle udtryk i de tre designlinjer, der på hver sin facon er målrettet mod forskellige kundegrupper. Det kan være den klassisk orienterede, der vælger Luxury Line, den køreglade, der ønsker Sport Line, eller den moderne livsnyder, der tiltrækkes af Modern Line.

Vi vil ikke pege på den ene frem for den anden, men vi anbefaler, at man tilkøber en af de tre muligheder, da bilens oplevede værdi øges betragteligt.

BMW 3 dyser
Fra en 6,5"-farveskærm styres bl.a. radio og telefon, hvis man har tilkøbt Bluetooth for godt 10.000 kr. 

Motoren er hjertet i en BMW

Selvom køreglæde og høj motorydelse altid har været kerneværdier for BMW, har fabrikken denne gang holdt lidt igen med de store armbevægelser. Også BMW må tænke på CO2-udslip og brændstofbesparelser.

Det har bevirket, at alle dieseludgaverne er baseret på samme firecylindrede tolitersmotor, og at de to klassiske benzinudgaver i form af 320i og 328i begge er udstyret med en næsten ny firecylindret benzinmotor på bare to liter. Kun topudgaven 335i har en sekscylindret maskine under motorhjelmen.

Til gengæld er samtlige motorer udstyret med turbolader, og for benzinmotorernes vedkommende endda med den nye TwinPower Turbo-teknologi, der populært sagt er en turbolader med to indstillinger, som tilpasser sig omdrejningstallet, så effektiviteten optimeres, og turbotøven forsvinder.

Den avancerede teknik har gjort det muligt at fastholde høje ydelser, samtidig med at forbruget er holdt i ave. Mest økonomiske dieseludgave er således 320d i en særlig Efficient Dynamic-udgave, der kan køre 24,4 km/l, mens den mest grønne benzinudgave er 320i, der kører 16,9 km/l.

I alle tilfælde er det i øvrigt bemærkelsesværdigt, at det er udgaverne med det avancerede ottetrins automatgear, der kører længst på literen. Alle dieseludgaver er i energiklasse A, og de to „små” benzinudgaver er begge i klasse B.

Motor har prøvet den almindelige udgave af 320d samt 328i og 335i. Sidstnævnte er i en klasse for sig, både hvad angår køreoplevelsen og prisen. Med en startpris på 800.000 kr. runder en „færdig” udgave let en million, og dermed bliver den en sjælden gæst på danske veje, selvom den giver fuld valuta for pengene i form af rendyrket køreglæde.

Det var et meget opmuntrende bekendtskab, og også her vil vi helt klart pege på automatgear som bedste valg, også selvom den lægger op til sportslig kørsel.

BMW 3 kopholder
Foran gearvælgeren kan man enten montere en bakke eller benytte de to kopholdere.

Markant diesellyd

På det mere jordnære niveau vil valget typisk stå mellem benzin- og dieseldrift. Og det er faktisk ikke noget let valg. Prismæssigt placerer 320d sig lige mellem 320i og 328i med 50.000 kr. til hver side. Vores oplevelse af dieselmotoren var samlet set positiv. På minussiden har vi noteret motorstøjen. Det er let at høre, at det er en dieselmotor, der er spændt for, når den er kold, og når man accelererer kraftigt. Den er heller ikke rigtig delikat, når den starter efter selv at have stoppet ved f.eks. rødt lys, og de oplevelser trækker samlet set ned.

Men motoren leverer sine kræfter velvilligt, og når først den ønskede rejsehastighed er nået, falder motoren til ro, og man hører ikke mere til den. Dieselmotoren har det bedst med automatgear, da den hele tiden skal holdes nede i omdrejninger, og den kombination fungerer fremragende. Set i forhold til 320i vil 320d derfor være et bedre valg.

Lidt mindre entydigt bliver det, når man sammenligner med 328i. Her får man en meget oplagt benzinmotor, der trækker usædvanlig velvilligt fra selv lave omdrejninger, og sammen med et automatgear, der holder omdrejningerne nede, bliver støjen aldrig anmassende. Vi er derfor tilbøjelige til at pege på 328i som et bedre køb end 320d, ikke mindst set i lyset af at vi i praksis kun kørte 16,6 km pr. liter i dieseludgaven. Det kan nok gøres bedre, men det er ikke økokørsel, bilen lægger op til.

I alle udgaver kan brændstofforbruget holdes nede ved aktiv brug af køreprogrammet Eco Pro, der optimerer speeder- og gearkassekarakteristikken ud fra en brændstofbesparende kørestil. Man skifter mellem Normal, Sport og Eco Pro fra en knap ved siden af gearvælgeren.

BMW 3 bagsæde
Pladsen på bagsædet i 3-serien er nu på niveau med det, man finder i 5-serien. Især knæpladsen imponerer. Midterpladsen er dog begrænset af den store kardantunnel.

Kører fremragende

På landevejen opleves BMW 3-serien som værende i sit es. Den er let at håndtere gennem sving og skarpe kurver, og den er let at bremse, når der er behov for det. På FDM Jyllandsringen udfordrede vi baghjulstrækket for at kortlægge risikoen for bagvognsudskridninger. Og vi må sige, at det er svært at få bilen til blot at give sig en smule, og en egentlig udskridning i forbindelse med for megen gas gennem et sving er udelukket. Hertil er det glimrende antiudskridningssystem og den dertil hørende trac-
tion control for effektiv, og det er meget betryggende.

Vil man gerne opleve lidt gammeldags bagvognsudskridning, kan man indstille ESC/TCS-systemet i tre niveauer fra standard til avanceret kørsel, hvor der tillades ret store udskridninger. Kører man i standard, opleves bilen stort set neutral i sin styrekarakteristik, men man kan let justere det forhold via speederen, og det gør 3-serien til en sjov bil at køre, uden at det bliver farligt. Slår man alt fra, er situationen en helt anden, og det kan ikke tilrådes på offentlig vej.

Med alle hjælpesystemer slået til igen vil man opleve, at en pludselig opstået farlig situation, hvor man er nødt til at undvige, er helt uproblematisk ved hastigheder op til 100 km/t. Her er bilen i fin balance, og ESC-systemet griber flot ind og stabiliserer bilen, mens farten sænkes.

På Autobahn i Tyskland viste 3-serien sig fra sin gode side. Forceret rejsefart på 150 km/t.foregår helt uanstrengt, men øges farten til over 200 km/t., mærker man, at 3-serien ikke er helt så stabil som storebroren 5-serien. Sidevind mærkes tydeligt, og generelt skal man være mere end almindelig vågen for at holde den fart, og det kan naturligvis ikke tilrådes.

Topfarten på 230 km/t. kunne også nås i praksis, og dieselmotoren gjorde det så let som ingenting at få nålen til at passere 200-km/t.-mærket på speedometeret. Naturligvis indgår hverken kørslen på bane eller Autobahn i vores måling af brændstofforbruget.

BMW3 bagagerum
Bagagerummet er flot beklædt på nær under hattehylden. Bagsædet kan lægges ned i alle versioner, men en tredelt sæderyg som her koster små 9.000 kr. .

Leasing stadig muligt

Endnu er den nye BMW 3-serie ikke testet af Euro NCAP, og det betyder, at vi ikke har en uafhængig vurdering af sikkerhedsniveauet, der dog vurderes at være højt. Den manglende test betyder også, at afgiften endnu ikke er reduceret med fradrag for fem stjerner, og det ventes derfor, at priserne reduceres med 3.600 kr., når/hvis det resultat foreligger.

På den økonomiske bane må man også interessere sig for privatleasing, hvis man drømmer om en BMW. En ny lov på området har medført marginale ændringer af økonomien for folk, der ønsker at lease bilen i stedet for at eje den.

Samlet set er det stadig et brugbart alternativ at lease frem for at købe, og med en pris på 6.250 kr. pr. måned og en udbetaling på små 50.000 kr. lander den samlede regning efter tre år på et kun lidt højere niveau, end hvis man vælger at købe den. Da beskatningsgrundlaget samtidig er attraktivt, vil leasing ofte være bedste løsning for firmabilsbrugere.

Skal bilen benyttes privat, og ønsker man at have bilen i flere år, eller ønsker man at benytte sig af muligheden for at tilkøbe udstyr efter eget valg, er det samlet set bedst og billigst at købe den. Gør man det, kan man glæde sig over muligheden for at tilkøbe en pakke, der dækker alle planlagte serviceeftersyn samt alle reparationer i en given periode.

Det særlige ved BMW er, at beløbet skal betales på én gang, når man får bilen leveret, men til gengæld kan man lade aftalen følge bilen, hvis man sælger den. Aftalen kompenserer i en vis udstrækning for det forhold, at der kun er to års garanti på bilen, og set over en periode på fem år og i alt 100.000 km koster den, hvad der svarer til 5.500 kr. om året, og det er bestemt både billigt og anbefalelsesværdigt.

Samlet set er den nye BMW 3-serie et imponerende køretøj med en høj grad af køreglæde, ejerglæde, brugsværdi og prestige. Men den pakke koster en del, og for dem, der ønsker at være med, er der fuld valuta for pengene, mens de, der hellere vil have en mere økonomisk løsning, nok bør vælge blandt andre biler på markedet. BMW 3-serien er nemlig en bil, der skal vælges med hjertet og ikke med pengepungen.