BMW 5-serie plugin-hybrid set fra siden
Biltest

BMW 5-serie - grøn businessbil

Skal firmabilen have en grøn profil, er BMW 5-serie som plugin-hybrid et oplagt valg. Hvis du husker at lade batteriet op, kan en stor del af dagens pendling foregå med grøn samvittighed. Samtidig har den masser af kræfter. Opladningen foregår desværre ikke så hurtigt, som man kunne forvente i denne prisklasse.
BMW 5-serie plugin-hybrid set bagfra

Motors vurdering

BMW 5-serie

71,4 km/l
Benzin/el
701.331 kr.
  • App-styring
  • Rækkevidde på el
  • Køreglæde
  • Bagagerum
  • Lademulighed
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    33 g/km
  • Effekt
    292 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    235 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.845 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    410 liter
  • Akselafstand
    298 cm
  • Officiel rækkevidde
    66 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:494 cm B:187 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,75 kr./km
  • Målt rækkevidde 37 km

Sikkerhed

2017
Luk

Det er samme hybrid-teknik, vi møder i BMW 5-serien, som den der er installeret i den mindre 3-serie. Det betyder baghjulstræk, der enten drives af elmotoren, benzinmotoren eller begge dele samtidigt. Kræfterne ledes gennem en ottetrins automatgearkasse, og den opskrift munder ud i en meget behagelig kørsel.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af BMW 5-serie. Læs test med flere køreoplevelser og beskrivelser her

Man kan skifte mellem tre køreprogrammer og på den måde prioritere eldrift eller vælge at gemme strømmen til senere. Standardindstillingen er Auto, og her behøver man ikke at foretage sig nogen aktive valg.

BMW 5-serie kabine
Førerpladsen er lækkert udformet og det digitale instrumenthus er rart under kørslen. Skærmen i midten af bilen styres med fingerene, eller via drejegrebet mellem forsæderne.

Må kun trække 750 kg

Under testen kørte vi 37 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 61-66 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til bare 12,0 km pr. liter, og det er det, man skal regne med og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 71,4 km pr. liter i udsigt.

Det viser, at det er meget vigtigt, at man husker at lade bilen op. Batteriet er på 12 kWh og det kan lades op på 3,5 timer, da BMW 530e kun kan oplades med en enkelt fase og i alt 3,7 kW.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Bilen må kun trække en trailer på 750 kg, uanset om påhængsvognen har bremser eller ej.