BMW
Biltest

BMW 5-serie - ikke business as usual

Den nye generation af BMW 5-serien er – lidt overraskende – ikke længere det mest oplagte valg, når der står ny firmabil på programmet. Hertil er konkurrenterne blevet for mange og for gode.
BMW

BMW

Diesel
646.643 kr.
  • Komfort
  • Automatgear
  • Kvalitet
  • Stabilitet
  • Pris/udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    232 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.695 kg
  • Bagagerum
    530 liter
  • Akselafstand
    29 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 6,20 kr./km
Luk

Der er opbrud i firmabilernes rækker. Dels har både BMW, Mercedes-Benz, Volvo og Jaguar lanceret nye modeller i stor stil, dels har leasing ændret radikalt ved vores opfattelse af, hvad man kan få af bil for en given sum penge. De kendte positioner i firmabilernes top er derfor under forandring, og det gør det noget sværere at være en af dem, der traditionelt har siddet på en stor del af markedet.

TAG TESTEN: Hvilken bil passer til dine behov?

Det har BMW’s 5-serie hidtil gjort. Men nu er den nye generation landet direkte ned i et stigende marked med en sjælden set konkurrence. De to største rivaler er den lidt bedagede Audi A6 og den endnu helt nye Mercedes-Benz E-klasse, og de fås begge til priser, både kontant og som leasingbiler, der er hårde at matche. Og på den anden side står en helt ny Volvo S90, der med sit dristige design får de traditionelle tyske premiumbiler til at se gamle ud allerede i udstillingslokalet.

Det er altså på ingen måde business as usual for den nye 5-serie. Derfor er det ekstra spændende at tage plads i bilen for at se, hvad den kan tilbyde, der kan få folk til at vælge den frem for konkurrenterne. Og her kan vi allerede nu røbe, at der heldigvis er en hel del at komme efter, for helt tosset er den nye 5-serie trods alt ikke.

BMW
BMW 520d er første og billigste udgave af den nye 5-serie (G30). Den fås endnu kun som firedørs sedan, men en stationcar dukker op til sommer.  LED-baglygter er standard og giver bilen en flot karakter bagfra.

Ekstraudstyr sender prisen i vejret

Det første, man bemærker, når man tager plads bag rattet, er den meget høje kvalitetsfornemmelse, man møder overalt. Den nye 5-serie lægger sig i slipstrømmen af den også næsten nye 7-serie, og man får med det samme en fornemmelse af, at 5-serien er blevet mere limousineagtig end før.

Materialerne er velvalgte, samlingerne er overalt imponerende flotte, og at der er tænkt hysterisk meget over betjeningen, er hævet over enhver tvivl. Samtidig er listen over det udstyr, man kan få til sin 5’er, imponerende lang, og på den måde kan bilen blive udstyret, så den indeholder alt det, bilindustrien til dato har opfundet.

Som udgangspunkt er 5-serien at finde i en grundudgave uden „efternavn”. Den kan man naturligvis vælge, og den er på ingen måde dårlig, men mere interessant bliver det, hvis man vælger en af de to designlinjer, Sport Line eller Luxury Line. Så er bilens udstyr og design sammensat på en udtryksfuld måde, og det løfter oplevelsen af bilen.

Bilen på billederne er Sport Line (+43.000 kr.), og med den udstyrspakke får man bl.a. et par formidable forstole med i købet. Her sidder man fremragende, og med mange udstyrsmuligheder lægges der op til lange ture i bilen.

Ved bagsædet er der også en oplevelse af komfort og kvalitet på et højt niveau. Der er stort set kun plads til to personer, men her sidder man godt, og man har god plads til knæ og hoved. Midterpladsen er hæmmet af en stor kardantunnel og en lidt ukomfortabel del af et ellers fint bagsæde.
Vores testbil har en grundpris på små 650.000 kr., men havde desuden ekstraudstyr for i alt 220.000 kr.

På trods af den merpris er der flere ting, man godt kan savne. Bl.a. de adaptive LED-forlygter (+30.000 kr.), sikkerhedspakken Driving Assistant Plus med en række sikkerhedssystemer (+55.000 kr.), Apple CarPlay (+6.000 kr.) og nøglefri adgang til bilen (+17.000 kr.). På den måde kunne prisen snildt lande på en million kr. – og så kører man stadig i en bil med en firecylindret dieselmotor. En tilsvarende Audi A6 vil koste ca. 850.000 kr., og en Volvo S90 kan holdes under de 800.000 kr., mens en Mercedes-Benz E-klasse lander på BMW’ens prisleje.

BMW
Bagagerummet rummer mægtige 530 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele i alle versioner. Under gulvet findes et lappekit, men et rigtigt reservehjul kan vælges for 5.877 kr.

Gearet følger vejen

Motorprogrammet er indtil videre ret enkelt med kun en enkelt firecylindret motor og ellers et par sekscylindrede i både benzin- og dieseludgaver. Den firecylindrede dieselmotor er på to liter og leverer 190 hk, hvilket efterhånden er blevet normen for den type motorer i klassen.

Man kan ikke kalde motoren lydløs, for man hører den hele tiden som en svag summen, men lydkulissen er samlet set ret lækker. Hører man til dem, der går meget op i komfort, vil man nok savne en bedre støjdæmpning. Gearskiftet er til gengæld helt i top, og der er ikke mange biler, der kan måle sig med BMW på dette område.

Vælger man at tilkøbe fabriksmonteret navigationsanlæg (+50.739 kr.), arbejder gearkassen til og med sammen med kortet, så bilen vælger det rette gear, før man går ind i et sving. Dermed kommer man ikke ud for, at gearkassen er nødt til at skifte gear midt i en kurve. Det er ganske enkelt vildt imponerende.

Vores testbil savnede dog skiftegreb bag rattet, så man også selv kan blande sig i gearskiftet under kørslen. De fås, men skal bestilles med fra ny til beskedne 2.500 kr.

 

BMW
Instrumentbordet er usædvanligt lækkert udformet og kombinerer på fin vis en stor farveskærm med traditionelle drejeknapper til klimaanlæg og radio. 

Nervøst styretøj

Vi tog BMW 520d med ud på FDM Sjællandsringen for at finde ud af, om den baghjulstrukne bil havde styr på dynamikken under selv krævende forhold.

Det havde den. Både kurvekørsel og hurtig kørsel gennem en dobbelt undvigemanøvre foregår helt udramatisk, og på ingen måde er der tendens til bagvognsudskridninger. Antiudskridningssystemet griber meget nænsomt ind og tillader en hård kørsel, men forhindrer, at det bliver farligt, så længe man holder sig inden for de naturlige grænser.

På motorvej er BMW 520d mærkelig nok ikke helt så overbevisende. Styretøjet er meget følsomt, og blot små ratbevægelser medfører store sideværts bevægelser i vognbanen. Når bilen samtidig har svært ved at køre pænt lige ud, bliver kørslen aldrig helt afslappende, og det trækker ærgerligt nok noget ned i den samlede oplevelse af bilen.

De indbyggede hjælpesystemer som traction control og hillholder gør det let at lave igangsætninger med bilen, selv når vejen er glat. Systemets indgriben i hvert hjuls rotation sikrer, at nytteløst hjulspin erstattes af effektivt vejgreb. Det er flot og med til at gøre det legende let at køre 5-serien på glat underlag.

 

BMW
Der er glimrende plads ved de to yderpladser, mens midterpladsen generes af både en stor kardantunnel og et ukomfortabelt sæde. Der er friskluftdyser, læselys og fint udsyn. 

Købe eller lease?

Som nævnt er det ret dyrt at købe en BMW 5-serie i ren handel. Med en grundpris på 650.000 kr. får man en udmærket bil, men selv en 520d løber let op i en million kr.

Vi har regnet på, hvad det vil koste at købe grundudgaven til 650.000 kr. Over en periode på fem år og 20.000 km pr. år koster det 6,20 kr. pr. km eller ca. 124.000 kr. om året – alt inklusive. Man kan privatlease en tilsvarende bil over tre år, og så lander den samlede udgift på et niveau på ca. 130.000 kr. pr. år – altså en smule dyrere.

Men leasingaftalen kan alligevel vise sig at være mere gunstig end et køb. Dels kan man glemme alt om de bekymringer, en evt. afgiftsændring vil kaste af sig, dels er aftalen kun baseret på tre år, og så er man fri til igen at gøre, hvad man vil. Køber man den i stedet, kan man til gengæld bedre vælge frit mellem den omtalte meget lange udstyrsliste og på den måde sikre, at man får en bil, der bliver, præcis som man har drømt om.

Hvis man leaser bilen, er den automatisk omfattet af en service- og reparationsaftale, der mindsker det problem, at BMW kun yder to års garanti på bilen. Køber man den derimod selv, bør man tilkøbe en tilsvarende aftale. For en femårig periode koster den 8.700 kr. om året, hvis man vælger den aftale, der både omfatter planlagte serviceeftersyn, uplanlagte reparationer samt en egentlig garantiforlængelse.

Det er denne aftale, vi har lagt ind i vores beregningsmodel, og den, der sikrer, at BMW 520d kan blive et godt og trygt bekendtskab, uanset om du vælger at købe den selv eller lease den gennem BMW.