BMW 520d GT - svær at blive klog på

Motors vurdering
BMW 530d GT
- Drivlinje
- Komfort
- Pris
- Bagageplads
Fabriksdata
-
Motor3,0 liter - 6 cyl.
-
CO2 udledning173 g/km
-
Effekt245 hk
-
Moment540 Nm
-
Topfart240 km/t.
-
Acc. (0-100)6,9 sek.
-
Køreklar vægt2.035 kg
-
Maks. påhængsvægt2.100 kg
-
Bagagerum440 liter
Motors tal
- Målt forbrug 12 km/l
- Beregnet økonomi 13,20 kr./km
BMW har haft en forkærlighed for at genopfinde bilen i forskellige afskygninger de senere år. Tag f.eks. X6, en firehjulstrækker-coupé, der fik tilnavnet Quasimodo. Nu forsøger den bayerske fabrik sig så med en nyfortolkning af GT-begrebet.
BMW 530d GT er svær at blive klog på. GT signalerer sport og komfort, gerne iklædt et lavt og spændstigt coupékarrosseri. Men denne GT er lidt af en klumpedumpe, og det sportslige er til at overse.
Forkortelsen står for Gran Turismo, en rigtig rejsevogn, som ubesværet – og gerne hurtigt – kan tilbagelægge store afstande med en høj grad af komfort. Den del af betegnelsen lever BMW 530d GT op til. Der er fantastisk plads i kabinen – også for bagsædepassagererne. Til gengæld er der kun plads til to personer på bagsædet. Der kan nok sidde tre, men det er ikke bekvemt over længere stræk.
Den største brist er imidlertid, at bagagerummet er latterligt lille. Det virker, som om BMW-ingeniørerne i deres iver for at give den tunge bil et coupé-look helt har glemt, at en rejsevogn også skal kunne rumme noget bagage. 440 liter bliver det til – mindre end i en 3-serie – og det er for ringe.

Gear og motor i top
Til gengæld lever mekanikken op til forventningerne. Den treliters turbodiesel leverer rigeligt med moment og kræfter til at gøre langturen til en leg, og teknikken spiller. Testbilen var udstyret med den formidable ottetrins gearkasse, der også ligger i de store 7-serier, og kombinationen af motor og gearkasse er helt perfekt.
Komforten er også i top, og den velafstemte undervogn nærmest suger bilen hen over asfaltens ujævnheder og gennem sving med et minimum af stød og krængning. Støj er nærmest ikke eksisterende, og selv ved høj motorvejshastighed kan man føre en samtale med bagsædepassagererne uden at hæve stemmen.
530d GT er dyr, og listeprisen på knap 1,2 mio. kr. er kun begyndelsen. Med de nødvendige krydser på udstyrslisten galopperer prisen opad, og hvis bilen rigtig skal leve op til sit potentiale som ultimativ rejsevogn, runder man halvanden million. Så den bliver en sjælden gæst i det danske gadebillede – til gengæld vil den vække opsigt.
