BMW X1 forfra
Biltest

BMW X1 - luksus på et højere niveau

Den nye BMW X1 forener SUV’ens høje siddeposition med forhjulstrækkerens lette opbygning. Indvendigt er luksus-fornemmelsen intakt.
BMW X1 bagfra

Motors vurdering

BMW X1

24,4 km/l
Diesel
535.729 kr.
  • Komfort
  • Siddeposition
  • Motor
  • Ingen nødbremse
  • Ikke 3 års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    330 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    505 liter

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 4,50 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

BMW X1 dukkede op for syv år siden og tog udgangspunkt i en baghjulstrukken udgave – præcis som BMW altid har været kendt for. Nu er anden generation kommet til, og denne gang er alt stort set ændret.

I lighed med andre af de nyeste biler fra den sydtyske bilfabrik tager den nye X1 nu udgangspunkt i en opbygning med forhjulstræk. Motoren ligger nu på tværs, og i det hele taget har den nye konstruktion givet bilen en lettere opbygning, der både er med til at spare vægt og brændstof. Og det er lykkedes, på trods af at X1 både er blevet højere og bredere, mens længden er reduceret 1,5 cm.

Løsningen med forhjulstræk er godkendt i denne version.

Den større højde giver bilen mere pondus set udefra, men også indefra får man fordel af de øgede mål. Man sidder nu 3,6 cm højere ved forsæderne og hele 6,4 cm højere ved bagsæderne, og det er godt både for udsynet og måden, man stiger ind og ud af bilen på.

BMW X1 kabine
Der er en rigtig rar fornemmelse bag rattet, hvor man sidder trygt og har et godt overblik. Det er dog en meget mørk kabine, og den store skærm i midten virker lidt påklistret.

Ny motorgeneration

Den nye X1 fås i en række motorvarianter, der enten tager udgangspunkt i en toliters benzinmotor eller en toliters dieselmotor. Man kan derfor ikke udlede noget om motorstørrelsen ud fra navnet, der på dieselsiden kan hedde 18d, 20d og 25d, hvor tallene alene afspejler motorens ydeevne ud fra devisen: jo højere tal, des højere effekt.

Vi har her testet billigste dieseludgave, sDrive18d, der yder 150 hk, og hvor det lille ’s’ indikerer, at bilen alene trækker på forhjulene, mens de firehjulstrukne udgaver har et lille ’x’ i stedet for. I vores testbil var motoren koblet til et velfungerende ottetrins automatgear, og den kombination virkede fint. Særligt motorgangen er mere tyst end før, og nu er der også kommet mere styr på vibrationerne, hver gang motoren stopper og starter, når man holder for rødt lys.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q3

Trods et højt drejningsmoment på 330 Nm ved 1.750 omdrejninger havde denne udgave ikke problemer med at håndtere både styrekræfter og motorkræfter via forhjulene. På den måde er løsningen med forhjulstræk godkendt i denne version. De mere kraftfulde udgaver bør dog vælges med det elektronisk styrede firehjulstræk, der løbende fordeler trækkræfterne mellem for- og baghjul alt efter vejgrebet.

Men i vores udgave blev den samlede køreoplevelse positiv, og med et testforbrug på 19 km pr. liter er økonomien også tilfredsstillende.

BMW X1 bagagerum
Bagagerummet er dybt og bredt, men ikke så højt. Det rummer 505 liter – 85 mere end i forgængeren.

Masser af udstyr

Ved lanceringen af denne nye X1-generation kom der samtidig en lang række udstyrsdetaljer på programmet, som ellers tidligere var forbeholdt den store X5. Nu fås f.eks. headup-display af den fine slags med høj opløsning og farveskrift. Og prisen er med sine små 14.000 kr. blevet helt spiselig.

Ellers kan det hurtigt løbe op, når man sætter krydser på bestillingssedlen. Vores testbil havde således for 200.000 kr. ekstraudstyr, og så havde den ikke engang fået sat kryds ud for sikkerhedspakken Driving Assistant til knap 15.000 kr., som bl.a. indeholder nødbremse og linjevogter. Det er en klar mangel, og i det hele taget er det uforståeligt, at så avanceret en bil som X1 ikke har det som standardudstyr.

Læs også: Motors test af Volvo XC40

Den nye X1 byder på gode forhold ved forsæderne, hvor der både er mere lys og luft, et godt udsyn, gode arbejdsforhold for føreren og passende fralægningspladser.

Ved bagsædet er pladsen knap så imponerende, men i forhold til tidligere modeller er den forbedret mærkbart, så det nu er muligt at være fire voksne i bilen, uden at det bliver et problem. Men midterpladsen byder som vanligt på ret begrænset plads til fødderne, og samlet set har X1 svært ved at skjule, at den fortsat er den mindste i BMW’s X-familie.

Bagagerummet er øget med 85 liter, så det nu rummer 505 liter. Det går an. BMW X1 sDrive18d må trække op til 1.800 kg på krogen. Skal man for alvor udnytte den mulighed, er det nok en god idé at ofre de 40.000 kr., som er merprisen for firehjulstrækket. Men så er man også godt kørende.