Volvo XC40 - årets designerbil
Motors vurdering
Volvo XC40
- Førerplads
- Sæder
- Indretning
- Udsyn skråt bagud
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning131 g/km
-
Effekt190 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.733 kg
-
Maks. påhængsvægt2.100 kg
-
Bagagerum460 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:443 cm B:186 cm H:165 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 5,35 kr./km
Har de lidt lavere bilafgifter givet dig blod på tanden, så er der her en bil, der i den grad kan imponere og give næring til en drøm om en lækker modebil i den luksuriøse ende af skalaen.
Man mærker, at XC40 er gået mere i retning af en ’Vi’-bil. Her er der tænkt på alle i bilen.
Der er tale om en helt ny og kompakt luksus-SUV, der lokker med et lækkert design og en flot kabine. Og netop de nye afgifter har gjort det muligt at erhverve sig en grundudgave af Volvo XC40 til priser fra lige omkring 400.000 kroner.
Læs også Motors test af den trecylindrede udgave af Volvo XC40 T3
Skal den være topudstyret, koster den dog op mod en lille mio. kr. Vi har her valgt at se nærmere på næstbilligste udstyrsversion i form af Volvo XC40 Momentum til 535.000 kr.
Firehjulstræk og dieselmotor
Efter at Volvo har skiftet den ny designlinje, som vi første gang så for et par år siden med den store XC90, er det gået stærkt for det svensk/kinesiske bilmærke. Og XC40 er første bilmodel i en ny serie, der er baseret på en lidt mindre platform end de store 60- og 90-modeller.
Læs også Motors test af familie-SUV'en Skoda Karoq
Logisk set vil de fleste derfor nok betragte Volvo XC40 som lillebror til den ligeledes ret nye Volvo XC60. Men i bund og grund opleves XC40 mere som en fætter til XC60, idet den har en størrelse, der fint matcher det, man forventer af en moderne familiebil.
Vi har testet udgaven med dieselmotor, automatgear og firehjulstræk. Motoren yder 190 hk, og der er tale om samme ottetrins automatgear og firehjulstræk, som man finder i de større Volvo-modeller. Det kaster et glimrende kraftoverskud og en meget behagelig køredynamik af sig. Vi kørte under vores forbrugsmåling præcis 17 km pr. liter.
Stabilt og hurtigt antrit
Selv om der er tale om dieseludgave af XC40, er den hurtig. Topfarten er ikke høj – den har Volvo selv valgt at holde nede på 210 km/t. – men accelerationen til 100 km/t. er overraskende hurtig: kun 7,9 sekunder skal bilen bruge, og det giver en oplevelse af en kvik bil.
Firehjulstrækket er helt automatisk og fordeler selv løbende kræfterne mellem for- og baghjul efter behov. Det giver fine igangsætninger på alle slags underlag, og naturligvis gode egenskaber i terrænet, hvis man kan nænne at tage den med derud.
Få overblik over Volvo-modellerne på FDM Biler.dk
En vigtig del af egenskaberne ved XC40 er trækvægten, der er på hele 2.100 kg for denne variant. XC40 er derfor oplagt for dem, der trækker campingvogn, heste- eller bådtrailer.
Støjniveauet er i den lave ende, og her kunne man godt have frygtet, at netop XC40 ville være mere støjende end den dyrere XC60. Men sådan opleves den bestemt ikke.
Høj brugsværdi
Bag rattet i XC40 får man dels en oplevelse, der minder om de helt store Volvo-modeller, dels et nyt og mere moderne indtryk. Den store i-Pad lignende skærm i midten er hentet direkte fra de store modeller, mens form og materialer i XC40 har fået et mere ungdommeligt udtryk.
I vanlig Volvo-stil sidder man glimrende, og udsynet frem og bagud er virkelig godt takket være både den store forrude, de smalle A-stolper og den store bagrude. Men skråt bagud kniber det på grund af den store blinde vinkel, så her er det en fordel, hvis man husker at tilkøbe advarselssystemet BLIS, der advarer om trafik i den blinde vinkel.
Video: Smart anhængertræk i Volvo XC40
Tilkøber man sikkerhedspakken til 32.000 kr., får man en adaptiv fartpilot, der virker ned til stilstand, samt Pilot Assist, der ved kørsel på motorvej med gode striber kan give en hjælpende hånd med at holde bilen i vognbanen. Det fungerer fint her, mens den på mindre veje fortsat kan blive forvirret af manglende striber på vognbanen.
Læs også Motors test af VW Tiguan med plads til syv personer
Affjedringen i XC40 er mest til den komfortable side, og de store 18-tommer hjul generer ingenlunde.
Volvo har gjort meget ud af at skabe gode fralægningspladser omkring føreren, og det mærker man tydeligt.
Køreindtrykket er positivt. Det kræver lidt tilvænning, at Volvo er gået over til en gearstang uden mekanisk forbindelse til gearkassen. To klik i den ene retning sætter den i ’D’ – to klik i den anden retning sætter den i ’R’. Man slipper for at trykke på en knap på siden, og når det først ligger i hånden, er det en rar løsning, der fungerer langt bedre end i f.eks. Volvo XC60.
En "vi-bil"
Man mærker, at XC40 er gået mere i retning af en ’Vi’-bil. Her er der tænkt på alle i bilen, sikkerheden for alle er højt prioriteret, og der er tænkt brugsværdi ind på et højere niveau.
I XC40 får man altså en bil, der sender et signal om fællesskab og løsningen på hverdagens transportopgaver. Der findes helt klart biler, der byder på bedre køreegenskaber, men den samlede pakke i XC40 er på et højt niveau.
At Volvo XC40 kunne løbe med titlen ’Car of the Year 2018’ skyldes naturligvis flere ting, men forhold som god kabineplads, smart indretning, og muligt ekstraudstyr som Volvo On-Call med kontakt til bilen via mobiltelefonen, deling af bilen med vennerne, uden at de skal have en nøgle, og muligheden for at fjernstyre den indbyggede motor- og kabinevarmer fra telefonen, er naturligvis noget, der får XC40 til at adskille sig fra konkurrenterne. Godt gået!