BMW X5 plugin-hybrid set forfra
Biltest

BMW X5 - langt på el, kort på benzin

BMW X5 er en kolossal plugin-hybrid, der kører overraskende langt på en opladning. Det store batteri tager desværre lang tid at lade op, og når det er tomt, kører den store SUV ikke langt på literen.
BMW X5 plugin-hybrid set bagfra

Motors vurdering

BMW X5

83,3 km/l
Benzin/el
1.161.322 kr.
  • App-styring
  • Rækkevidde på el
  • Rummelighed
  • Pris
  • Lademulighed
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    28 g/km
  • Effekt
    394 hk
  • Moment
    600 Nm
  • Topfart
    235 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.510 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.700 kg
  • Bagagerum
    500 liter
  • Akselafstand
    298 cm
  • Officiel rækkevidde
    97 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:492 cm B:200 cm H:175 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 8,50 kr./km
  • Målt rækkevidde 62 km

Sikkerhed

2018
Luk

Dette er den dyreste plugin-hybrid, vi har testet, og det skyldes ikke mindst det store batteri. Kort fortalt er det med sine 24 kWh dobbelt så stort som i de fleste andre plugin-hybrider. Det gør X5 til noget af det tætteste, man kan komme en rigtig elbil, og fabrikken stiller hele 86-97 km i udsigt på el alene.

Ulempen er en noget underdimensioneret indbygget lader, der kun tager strøm fra én fase, og som derfor kræver næsten syv timer i en ladeboks, før batteriet er ladet op.

Læs mere om BMW X5 fra Motors første møde med modellen

Der er varmepumpe og mulighed for at styre bilens mange funktioner fra en app, så bilen kan være forvarmet før kørslen.

BMW X5 ser enorm ud, men med firehjulstræk og et lækkert automatgear er den letkørt og kan komme frem overalt.

BMW X5 kabine
Når man først er kravlet op i bilen mødes man af en meget lækker førerplads med godt overblik over bilens mange funktioner. Instrumenthuset er en stor digital skærm.

Langt på el, kort på benzin

Under testen kørte vi hele 62 km på el alene, hvilket på den ene side er noget lavere end de opgivne 86-97 km, men på den anden side det længste, vi nogensinde har kørt i en plugin-hybrid.

På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til bare 9,4 km pr. liter, og det til gengæld det laveste tal, vi har målt for en hybridbil. Så netop X5 er i høj grad en bil, man skal huske altid at lade op.

De 9,4 km pr. liter er det, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 83,3 km pr. liter i udsigt.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Batteriet er på 24 kWh, og det kan lades op på 6,8 timer, da BMW X5 kun kan oplades med en enkelt fase og i alt 3,7 kW.

Bilen må trække en trailer på hele 2.700 kg, hvis den har bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser.