Blot fem år blev det til for tredje generation af BMW X5. Fjerde, helt nye generation vises nu og er klar til november. Den store SUV bliver i usædvanlig grad spydspids for en masse smart ny teknik.
Det gælder bl.a. forlygterne. LED er standard, men laserlys kan tilvælges. Med dem kan vejen oplyses 500 meter frem.
Standser af sig selv - ude i nødsporet
Nyt er også automatisk nødstop. Skulle føreren blive passiv, måske på grund af sygdom, vil bilen bremse automatisk og styre et sikkert sted hen, f.eks. nødsporet. Bilen ringer samtidig til 112.
Denne avancerede funktion, hvor bilen af sig selv skal krydse måske tre vognbaner på motorvejen, kan have særlig appel til ældre bilister. Men det bliver også en nødvendig detalje til fremtidens mere selvkørende biler (niveau 4). Her kan bilen få brug for at redde sig selv, hvis vejforholdene ikke længere tillader førerløs kørsel, og den menneskelige fører af en eller anden grund ikke tager over.
En offroadpakke giver luftaffjedring på begge aksler og elektronisk styret differentiale, mens ”Integral Active Steering” tilføjer fartafhængigt firehjulstræk.
Fra lanceringen i november kan kunderne vælge mellem tre motorer: xDrive40i med 340 hk, xDrive30d med 265 hk og M50d med 400 hk. Hybridversioner taler BMW slet ikke om.
Behageligt er sæder med massage, opvarmede armlæn og afkølede eller opvarmede kopholdere.
Praktisk er automatisk bagagerumsdækken. Når bagklappen åbnes og lukkes, glider dækkenet automatisk frem og tilbage. Ved tryk på en knap kan det rulles ned under bagagerumsgulvet. Bagklappen er – som hidtil - todelt. Også praktisk.
Se mere: VW Touareg - den formidable Folkevogn
Kopholdere med varme eller kulde
Behageligt er sæder med massage, opvarmede armlæn og afkølede eller opvarmede kopholdere.
X5s vokseværk
Akselafstand +42 mm
Længde +36 mm
Bredde +66 mm
Højde +19 mm
Den nye X5 er vokset på alle leder. Markant er bredden øget syv cm. Og så er der blevet plads til en tredje sæderække.
Se mere: BMW gør X3 helt elektrisk
Motor mener
X5 byder på en imponerende mængde ny teknik, bl.a. laserlys og dynamisk nødstop. Det sidste, hvor bilen af sige selv kører ind til siden hvis føreren er inaktiv, prøvede Motor på en BMW-testbane for omkring seks år siden. Det viser, at ny teknik hos traditionelle bilmærker har lang vej fra idé til virkelighed. Det skal virke fuldstændigt.
Kommer fra USA
X5 produceres som hidtil i Spartanburg, South Carolina i USA ligesom X3, X4, X6 og den kommende BMW X7.
BMW var blandt pionererne i den store SUV-klasse ved at lancere den første X5 allerede i 1999.
Med sit vokseværk distancerer X5 sig fra X3, men får ikke længe lov at være kongen i BMWs SUV-rige. I begyndelsen af 2019 lanceres en ekstra stor X7.