Chevrolet Cruze forfra
Biltest

Chevrolet Cruze - et fornuftigt valg

Chevrolets populære mellemklassemodel, Cruze, er nu lanceret i en stationcarversion, som byder på rigtig meget bil for pengene.
Chevrolet Cruze bagfra

Motors vurdering

Chevrolet Cruze

20,8 km/l
Diesel
265.675 kr.
  • Udstyr
  • Garanti
  • Motor/gearkasse
  • Forbrug
  • Oplevet kvalitet
  • Forventet gensalgsværdi
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    126 g/km
  • Effekt
    163 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,8 sek.
  • Bagagerum
    500 liter

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

De koreanske Chevrolet-modeller har længe haft en stærk position i småbilssegmentet. Med mellemklassemodellen Cruze har Chevrolet vist, at mærket også vil være kendt for større biler, og med et salg på 752 Cruze i 2012 har Chevrolet fået en pæn markedsandel.

Ligesom resten af Chevrolets modelprogram sælges Cruze på „værdi for pengene”. Nu er Cruze lanceret som stationcar, og den vil tiltale mange, der gerne vil have god plads og godt udstyr til fornuftige penge.

Chevrolet Cruze kabine
Instrumentbordet er lidt utraditionelt dækket med stof. Rat og flere knapper kommer fra Opel Astra.

Motorer på det jævne

Chevrolet Cruze Stationcar fås med tre motorer: to benzinmotorer, som Motor tidligere har kritiseret for at være lidt for svage til den relativt store bil, og så en toliters dieselmotor, der til gengæld gør det rigtig godt i Cruze.

Med 163 hk og 360 Nm har motoren rigeligt med kræfter til den 1.500 kg tunge bil, og sammen med en velfungerende sekstrins gearkasse udgør den en meget vellykket drivlinje til bilen. Motoren er en anelse støjende ved koldstart, men når den er driftsvarm, er den et behageligt bekendtskab med solidt bundtræk og pæne mellemaccelerationer.

Chevrolet Cruze bagagerum
Bagagerummet er regulært, og bagsæderne kan let foldes forover, så bunden bliver næsten plan.

Fornuftigt indrettet

Førerpladsen er fornuftigt indrettet, omend ratkransen dækkede for noget af de runde instrumenter, når det var indstillet korrekt til denne testkører. Men rattet kan justeres i både længde og højde, så de fleste vil kunne finde en fornuftig indstilling.

Plastikkvaliteten i kabinen halter en smule efter de europæiske og japanske konkurrenter, men det er tydeligt, at koreanerne arbejder på at hæve den oplevede kvalitet for hver ny model, der kommer på markedet.

Bagagerummet er regulært og rummer pæne 500 liter og er dermed på niveau med andre stationcars i klassen. Når bagsæderyglænet bliver slået ned, bliver gulvet næsten plant, og så rummer bagagerummet lige knap 1.500 liter.

Chevrolet Cruze skærm
I lighed med andre biler fra GM kan alle menuer vises på dansk. Det kan ikke engang VW præstere.

Masser af udstyr

Udstyrsniveauet er flot med masser af standardudstyr, som koster ekstra hos konkurrenterne, for eksempel fartpilot, baksensor og læderrat med ratbetjent radio med MP3- og USB-indgang.

Priserne starter ved lige godt 200.000 kr. for Cruze Stationcar med en 124-hestes 1.6-liters benzinmotor med det noget lavere udstyrsniveau LA. Men hvis ellers kørselsbehovet er til en dieselbil, vil Motors anbefaling klart være den testede 2.0-liters dieselversion med LT-udstyr til 265.675 kr.

Chevrolet Cruze panel
Over radioen findes et opbevaringsrum med USB- og AUX-stik til eksternt musikdrev.