Chevrolet Cruze set forfra
Biltest

Chevrolet Cruze - skabt til Europa

Mere udstyr, lavere priser og god plads skal lokke kunder fra europæiske mærker til Chevrolet Cruze. Men kan det overhovedet lade sig gøre?
Chevrolet Cruze fås som firedørs sedan.

Motors vurdering

Chevrolet Cruze

14,7 km/l
Benzin
213.675 kr.
  • Pris
  • Udstyr
  • Motorstyring
  • Forbrug
  • Rustgaranti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    159 g/km
  • Effekt
    113 hk
  • Moment
    153 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.788 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    450 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Mål
    L:460 cm B:179 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 11 km/l
  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Efter at Chevrolet overtog Daewoo for nogle år siden, er det støt gået fremad for det GM-ejede bilmærke. Model for model er forbedringerne rullet ind, og med denne nye Cruze, der er skabt for Europa i Sydkorea af det amerikanske bilmærke, er målet tæt på at være nået.

Baggrunden for den flotte udvikling har været biler til meget konkurrencedygtige priser. Og det er der ikke ændret på med Cruze, på trods af at bilen efterhånden har nået et kvalitetsniveau, der minder om europæernes. Med en startpris på 213.675 kr. for en meget veludstyret firedørs sedan med en 1.6-liters motor er det stadig økonomien, der er den mest iøjefaldende fordel ved bilen.

Men der er mere at komme efter. Cruze er en ganske rummelig bil. Den er lige så bred og høj som en VW Golf, men den er 40 cm længere, og så er den vigtige akselafstand hele 10 cm større. Det har kastet gode kabinemål af sig, og der er derfor rimelig plads i bilen til fem personer. Loftshøjden ved bagsædet er dog ikke så god som i en Golf, idet taget på Cruze relativt tidligt begynder at falde nedad.

Til gengæld er der blevet plads til et bagagerum på 450 liter – 100 liter mere end i Golf. Cruze leveres kun som firedørs sedan, men kan man leve med det, kunne den sagtens hente kunder fra VW Golf, hvis det kun drejer sig om pladsen.

Benpladsen ved bagsædet er hæderlig.
Benpladsen ved bagsædet er hæderlig, men loftshøjden er presset af den faldende taglinje.

Imponerende udstyr

Også den indretningsmæssige side af sagen er interessant. For netop det faktum, at GM står bag Chevrolet, har gjort det muligt at lade Cruze få del i den amerikanske koncerns knowhow. Det omfatter i en tid endnu bl.a. tyske Opel, hvorfra Cruze har hentet en del af teknikken omkring førerpladsens indretning.

I lighed med en Opel foregår alle informationer mellem bil og fører på dansk, og en del af knapper og betjeningsanordninger er om ikke hentet fra den kommende Opel Astra så i hvert fald kraftigt inspireret herfra. Det er med til at øge glæden ved bilen.

Cruze findes i to udstyrsniveauer, LS og LT. Man er dog nødsaget til at vælge en større motor for at få mere udstyr, men priserne hænger meget fornuftigt sammen. Billigste udgave er denne testede 1.6 LS. Men selv den har f.eks. både klimaanlæg, regnsensor, elruder i alle fire døre samt 16-tommer letmetalfælge. Næste udstyrsniveau, LT, har desuden fartpilot, lædersæder, 17-tommer letmetalfælge og indbygget navigationsanlæg. Merprisen er 40.000 kr., men så går man som sagt også fra en 1.6er til en 1.8-liters motor med 141 hk. Så også med hensyn til udstyr er man bedre stillet i en Cruze end hos mange af konkurrenterne.

Bagagerummet rummer mægtige 450 liter
Bagagerummet rummer mægtige 450 liter, men de to store „kuffertknusere” optager desværre en del af pladsen.

Godkendt sikkerhed

På sikkerhedssiden er alle udgaver udstyret på samme niveau, og det inkluderer bl.a. seks airbags og antiudskridningssystemet ESC. Cruze får fem stjerner i Euro NCAP-testen.

Vi har prøvet Cruze med den lille 1.6-liters benzinmotor samt i en version med en toliters dieselmotor med 125 hk. 1.6eren har i princippet kræfter nok, men den savner raffinement og bundtræk, og det er med til at gøre køreoplevelsen en smule negativ.

Man kommer til at køre med flere omdrejninger, end man ellers ville vælge blot for at få motoren til at bestille noget. Og hver gang man skifter gear, er det, som om man skal gennem nogle omdrejningstal, hvor motoren helt mister pusten. Det kan gøres bedre, og alene af den grund kunne det være interessant at se nærmere på 1.8eren.

Men endnu mere interessant er dieseludgaven. Den fås i to ydelsesniveauer – en med 125 hk og det lave udstyrsniveau og en med 150 hk og det høje udstyrsniveau. Vi har prøvet 125eren, og den klarer det en del bedre end 1.6eren, om end der også her er problemer med at få den til at trække rent ved de meget lave omdrejninger. Ved ca. 1.700 omdrejninger tager den dog godt fat.

Den langbenede gearing er samtidig med til at sænke omdrejningstallet ved motorvejskørsel, og det er godt for både støjen og forbruget. Med 1.6eren nåede vi kun at køre 11,4 km pr. liter, mens vi i dieseludgaven trods alt nåede 14,3 km/l. Merprisen for at gå fra 1.6 benzin til den lille dieselmotor med samme udstyrsniveau er 15.000 kr., og set i lyset af vores køreoplevelser er det derfor dieselmotoren, vi anbefaler.

Den tekniske side er således middelmådig, og på dette område kan Cruze på ingen måde måle sig med f.eks. en VW Golf.

Den oplevelse, som Cruze giver sin ejer, er grundlæggende på et tilfredsstillende niveau set i forhold til prisen. Den overordnede samlekvalitet virker overbevisende, og betjeningen af bilen er på et niveau, man kan sammenligne med mange japanske biler.

Ringe rustgaranti

Der er dog enkelte minusser. Blandt andet har bagklappen store hængsler, der optager en stor del af bagagerummet, og gearskiftemekanismen virkede ikke særlig omgængelig. Flere gange kiksede det, når den skulle i tredje gear.

På den tekniske side er der også et stort minus i form af en noget ringe rustgaranti på bare seks år. Det er simpelthen markant ringere, end vi europæere er vant til. Man bør derfor køre bilen til rustbeskytteren så hurtigt som muligt.

Men de anførte minusser kan dog ikke overskygge det faktum, at Cruze er en bil, man bestemt bør have i tankerne, hvis man ser på bil i denne klasse. Den er attraktiv, men samlet set ikke en bil, der kan matche de bedste biler fra Europa.