Citroën C4 Cactus med turbo på

Motors vurdering
Citroën C4 Cactus
- Indretning
- Udsyn
- Design
- Ikke tre års garanti
- Nødbremse ej standard
Danskerne er ikke bange for at være anderledes. I hvert fald er hele 1.500 Citroën C4 Cactus allerede trillet ud fra forhandlerne. Og nu kommer så den bedste variant i form af denne 1.2-liters turbomotor med 110 hk.
Motoren trækker pænt fra lave omdrejningstal, og grundlæggende er gearkassen også fin. Men det havde været rart, om Citroën havde forsynet bilen med mærkets nye sekstrinsgearkasse. Også muligheden for at kombinere denne motor med et automatgear må vi desværre vente på. Men tilbage står trods alt en motorvariant så god, at vi uden tøven peger på den som bedste køb.

Lækker indretning
Indretningen er en af de ting, der gør Cactus til noget særligt. Alt er tænkt i nye baner, og f.eks. er knapperne på instrumentbordet erstattet af en stor trykfølsom farveskærm. Den vænner man sig hurtigt til.
Skærmen kan også bruges til at styre musik, telefon og navigationsanlæg. Sidstnævnte er også standard, men har endnu ikke danske menuer og tale, og det er et minus.
Bag rattet sidder man i en blød stol, som giver god komfort på langture. Knap så godt sidder man, hvis man kører friskt på små, snoede landeveje, men Cactus er heller ikke tænkt som en racerbil. Det er komfort, komfort og komfort, der har været tanken med bilen, og den opgave er egentlig løst ganske godt.
Et lille minus er det dog, at ruderne i bagdørene kun kan stilles på klem, og at bagsædets ryglæn kun kan foldes forover i ét stykke. Her er ønsket om lav vægt og en simpel konstruktion gået ud over anvendeligheden.

Rimelig økonomi
C4 Cactus er bevidst designet som en bil, man enten falder pladask for eller ikke kan udstå. Den holdning kan naturligvis påvirke gensalgsprisen, men umiddelbart venter vi ikke et markant større værditab for Cactus end for andre biler.
Ser man på et ejerskab på fem år og 100.000 km, forventer vi, at bilen taber knap 28.000 kr. pr. år, og det er normalt for klassen. Det giver en samlet driftsudgift på 3,25 kr. pr. km. Heri er så indregnet udgiften til Citroëns meget anbefalelsesværdige service- og reparationsaftale Freedrive. Den koster 560 kr./md. og udvider fabriksgarantien til fem år og dækker alle service- og reparationsudgifter undervejs. På den måde eliminerer man det faktum, at Citroën ikke tilbyder nogen særlig god garanti på bilen.
