Citroën C4 Cactus forfra
Biltest

Citroën C4 Cactus med turbo på

Årets Bil i Danmark 2015 fås nu med en lille trecylindret benzinmotor med turbolader og masser af udstyr. Det er der kommet en fin bil ud af.
Citroën C4 Cactus bagfra

Motors vurdering

Citroën C4 Cactus

21,3 km/l
Benzin
253.770 kr.
  • Indretning
  • Udsyn
  • Design
  • Ikke tre års garanti
  • Nødbremse ej standard
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    107 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,3 sek.
  • Bagagerum
    348 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 3,25 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Danskerne er ikke bange for at være anderledes. I hvert fald er hele 1.500 Citroën C4 Cactus allerede trillet ud fra forhandlerne. Og nu kommer så den bedste variant i form af denne 1.2-liters turbomotor med 110 hk.

Motoren trækker pænt fra lave omdrejningstal, og grundlæggende er gearkassen også fin. Men det havde været rart, om Citroën havde forsynet bilen med mærkets nye sekstrinsgearkasse. Også muligheden for at kombinere denne motor med et automatgear må vi desværre vente på. Men tilbage står trods alt en motorvariant så god, at vi uden tøven peger på den som bedste køb.

Citroën C4 Cactus kabine
Langt de fleste knapper er erstattet af en farveskærm i midten, hvorfra mange af bilens funktioner styres. Resten klares fra rattet. Aircondition, navigationsanlæg, varme i sæderne og radio med Bluetooth er standard.

Lækker indretning

Indretningen er en af de ting, der gør Cactus til noget særligt. Alt er tænkt i nye baner, og f.eks. er knapperne på instrumentbordet erstattet af en stor trykfølsom farveskærm. Den vænner man sig hurtigt til.

Skærmen kan også bruges til at styre musik, telefon og navigationsanlæg. Sidstnævnte er også standard, men har endnu ikke danske menuer og tale, og det er et minus.

Bag rattet sidder man i en blød stol, som giver god komfort på langture. Knap så godt sidder man, hvis man kører friskt på små, snoede landeveje, men Cactus er heller ikke tænkt som en racerbil. Det er komfort, komfort og komfort, der har været tanken med bilen, og den opgave er egentlig løst ganske godt.

Et lille minus er det dog, at ruderne i bagdørene kun kan stilles på klem, og at bagsædets ryglæn kun kan foldes forover i ét stykke. Her er ønsket om lav vægt og en simpel konstruktion gået ud over anvendeligheden.

Citroën C4 Cactus bagagerum
Bagagerummet rummer kun 348 liter. Det kan udvides ved at folde hele bagsædets ryglæn forover.

Rimelig økonomi

C4 Cactus er bevidst designet som en bil, man enten falder pladask for eller ikke kan udstå. Den holdning kan naturligvis påvirke gensalgsprisen, men umiddelbart venter vi ikke et markant større værditab for Cactus end for andre biler.

Ser man på et ejerskab på fem år og 100.000 km, forventer vi, at bilen taber knap 28.000 kr. pr. år, og det er normalt for klassen. Det giver en samlet driftsudgift på 3,25 kr. pr. km. Heri er så indregnet udgiften til Citroëns meget anbefalelsesværdige service- og reparationsaftale Freedrive. Den koster 560 kr./md. og udvider fabriksgarantien til fem år og dækker alle service- og reparationsudgifter undervejs. På den måde eliminerer man det faktum, at Citroën ikke tilbyder nogen særlig god garanti på bilen.

Citroën C4 Cactus bagfra
Citroën C4 Cactus er tænkt til at skille sig ud fra mængden – det er lykkedes. De særlige „airbumps” giver bilen et unikt design og beskytter mod parkeringsbuler.