Citroën C4 set forfra
Biltest

Citroën C4 - detaljernes mester

Citroën C4 er kommet i en ny generation med mere plads, bedre økonomi og masser af sjove detaljer. Målet er at stjæle kunder fra VW Golf, Ford Focus og Opel Astra, og midlet er fransk charme i stedet for rendyrket fornuft.
Citroën C4 bagfra

Motors vurdering

Citroën C4

21,7 km/l
Diesel
253.670 kr.
  • Motor
  • Sikkerhed
  • Udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    112 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.440 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    408 liter
  • Akselafstand
    261 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / / 12
  • Mål
    L:433 cm B:179 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km

Sikkerhed

2010
Luk

Citroëns varemærke er nytænkning, design og smarte detaljer. Og den opskrift er der ikke ændret på i den nye C4, der ad denne vej skal vinde kunder fra de mere regelrette tyske konkurrenter. Gode priser, masser af udstyr og et flot ydre skal få danskerne til at vælge en glad og sprudlende Citroën frem for en mere ordinær bil. Sådan lyder det i hvert fald fra Citroëns side – og i denne test ser vi, om bilen lever op til den ambition.

Den nye Citroën C4 slår lige ned i det, vi normalt kalder „Golf-klassen”, og altså lige ned i den bilstørrelse, som danskerne for alvor har kig på, hvis det altså ikke skal være en af de allermindste biler til 100.000 kr. Og netop Golfklassen er præget af stor konkurrence og mange nye biler.

VW Golf, som har lagt navn til klassen, er efterhånden den ældste, men dog stadig kun med et par år på bagen. Lidt yngre er Opel Astra, og endnu nyere end C4 er den nye Ford Focus. Hertil kan lægges flere interessante biler som Kia Ceed, Hyundai i30, Renault Mégane, Mazda 3, Fiat Bravo og Peugeot 308.

Citroen C4 kabine
I midten af instrumentbordet er der et stort speedometer med store digitale tal i midten og med en analog visning på kransen rundtom. Det er dejlig overskueligt og ser godt ud. Fra rattet styres både radio, fartpilot, kabinelys, night-panel og tripcomputer samt naturligvis telefon.

Priser fra 210.000 kr.

Den nye Citroën C4 fås foreløbig kun i en karrosserivariant med fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap. Priserne begynder ved ca. 210.000 kr. for billigste udgave med enten en 1.4-liters-benzinmotor eller en 1.6-liters-dieselmotor, mens dyreste variant er med en turbobenzinmotor med 155 hk, semiautomatisk gearkasse og højeste udstyrsniveau til 310.000 kr.

Alle udgaverne er forsynet med et ganske fornuftigt udstyrsniveau, der omfatter seks airbags, antiudskridningssystemet ESC, aircondition, elruder i fordørene, sædevarme, radio, fartpilot og mange andre nyttige detaljer. Og går man et niveau op, dukker der spændende detaljer op såsom et klimaanlæg med to separate temperaturzoner og mulighed for at vælge mellem tre niveauer af automatik, hvorefter blæserens hastighed reguleres.

Som noget nyt er der også valg mellem forskellige farver i instrumentbordet og forskellige temaer for de polyfoniske advarselslyde, der er i bilen. Dertil kommer en fartpilot, hvor man kan vælge mellem fem forprogrammerede hastighedsniveauer. Alt sammen noget, der både er smart, nyttigt og meget Citroënsk.

På sikkerhedssiden går C4 også et skridt videre end det, vi er vant til i denne klasse. F.eks. fås topmodellerne med et system, der advarer mod bagfrakommende biler i den blinde vinkel, ligesom et andet system kan hjælpe med at opmåle en fri P-plads langs vejkanten og dermed afgøre, om der er plads nok.

Alle udgaver har et fremragende kurvelys, hvor en ekstra pære tænder, når man aktiverer blinklyset eller drejer mere end 60 grader på rattet. Det er et fremragende lys, der er en stor hjælp, når man skal dreje om hjørner i mørke.

C4 er allerede testet af Euro NCAP og har fået de maksimale fem stjerner for god kollisionsbeskyttelse.

Citroen C4 bagsæde
Der er god loftshøjde og nogenlunde knæplads bagi. Midterpladsen er ikke rigtig komfortabel.

Fokus på brændstoføkonomien

Motorprogrammet i C4 består grundlæggende kun af to benzinmotorer og en enkelt dieselmotor. Fabrikken har dog justeret på ydelserne ved at ændre på indsprøjtningssystemets funktion eller turboladerens form. Og det har resulteret i seks forskellige varianter – tre på benzin og tre på diesel.

Priserne på benzin- og dieseludgaverne følges ad, så man blandt de mere almindelige udgaver frit kan vælge mellem benzin og diesel. Således koster både 1.4-benzineren med 95 hk og 1.6-liters-dieseludgaven med 90 hk hver ca. 210.000 kr.

Går man et niveau op, kan man vælge mellem 1.6 benzin med 120 hk og 1.6 diesel med 110 hk til ca. 250.000 kr. – begge i det mellemste udstyrsniveau. Det er her, vi finder vores favorit og de udgaver, vi peger på som bedste køb.

Skal der være mere fart over feltet, kan man springe op i enten turboudgaven af 1.6 benzin med 155 hk og det semiautomatiske gearskift til 310.000 kr., eller man kan vælge den kraftige dieselmotor på 1.6 liter og 150 hk til 300.000 kr. Det er vel at mærke begge i det højeste udstyrsniveau.

Som en variant af dieseludgaven med 110 hk fås en særlig brændstoføkonomisk version, der på papiret kan køre 23,8 km/l. Den er udstyret med Citroëns nye mikrohybridteknologi, hvor startermotor og generator er integreret i en enhed, der er koblet til motoren med en drivrem. Enheden fungerer som stop-start-system, der standser motoren, når bilen holder stille ved rødt lys, og som lynhurtigt kan starte motoren, når der er grønt, og foden lettes fra bremsen. Startstrømmen hertil kommer ikke fra startbatteriet, men fra en kæmpekondensator. Den oplades af generatoren, hver gang man slipper speederen, og på den måde opsamles „gratis” energi, der benyttes, når bilen skal i gang igen.

De øvrige dieseludgaver kører på papiret mellem 20,4 og 23,8 km pr. liter, mens benzinudgaverne kører mellem 15,9 og 16,1 km pr. liter. Under vores test af C4 med dieselmotoren med 110 hk kørte vi kun 17,6 km pr. liter, men det var vel at mærke i hård vinter på vinterdæk og med masser af sne på vejene. Vi gætter på, at man i praksis kan holde små 20 km pr. liter under mere normale forhold.

Citroen C4 bagagerum
Bagagerummet er på hele 408 l. Bagsædets ryglæn kan foldes frem, men gulvet bliver ikke plant.

Fine pladsforhold

Når man sidder bag rattet, opleves den nye Citroën C4 som en næsten lige så stor og fin bil som den større C5. Der er gjort meget ud af materialerne, og pladsforholdene ved forsæderne er glimrende. Rattet kan justeres i både højde og længde, men i modsætning til den gamle C4 følger ratnavet med rundt, når man drejer på rattet.

Løsningen fra forgængeren, hvor ratnavet stod stille, når man drejede på rattet, var uden tvivl mere Citroënsk, men fabrikken måtte vælge mellem design og vægt – og så vandt den mindre sjove løsning til fordel for et vægttab på 3,5 kg. Citroën har dog ikke givet helt op, og man kan således styre både fartpilot, radio, telefon/iPod, tripcomputer, night-panel og kabinelys direkte fra rattet.

Ved bagsædet er der plads til tre voksne, og det går an, selvom pladsforholdene ikke er helt så gode som i f.eks. en VW Golf. Bagagerummet er på 408 liter og virker både rummeligt og regulært i formen. Bagsædet kan lægges ned i to dele, men det er ikke lavet helt så fikst som i andre biler, hvor bagsædet glider ned og bliver plant med gulvet i bagagerummet – i C4 efterlades en kant på godt 15 cm. Under gulvet i bagagerummet er der lappekit til brug ved en punktering.

I kabinen har Citroën gjort meget ud af at tænke på det praktiske liv med bilen. I dørlommerne er der plads til flasker på 1,5 liter, i handskerummet er god plads med køling, og der er en stor skuffe under passagersædet. Der er to kopholdere mellem forsæderne, og vælger man versionen med det automatiske gear E6G, får man en meget stor midterkonsol med køl og plads til fire 0,5-liters-flasker, ligesom der er et standardmonteret 230-V-udtag. Versionerne med manuelt gear har en klassisk håndbremse mellem forsæderne, mens versionen med E6G-gearet har en elektrisk P-bremse.

Når bilen benyttes i mørke, glæder man sig over det meget skarpe orienteringslys under sidespejlene og det fine lys for og bag på bilen, der lyser, når bilen låses op, ligesom der er et godt kabinelys.

Efterlades bilen i vejsiden, kan man lade parkeringslyset være tændt kun i den side af bilen, der vender ud mod vejbanen, og i bagagerummet er lyset til at tage ud i form af en opladelig lygte med op til 40 minutters lystid.

Citroen C4 panel
Klimaanlægget er tozonet, og „AUTO”-funktionen kan køre i tre blæserniveauer. En „REST”-funktion giver varme i bilen, op til 20 minutter efter at motoren er standset.

Fartpilot med hukommelse

Køreegenskaberne i Citroën er grundlæggende fine. Rattet har god kontakt med forhjulene, hvilket giver føreren en god fornemmelse af bilens vej gennem sving og kurver. Affjedringen virker helt klart ovre i den komfortable afdeling, men alligevel ikke mere, end at man let kan gennemkøre de små, snoede veje med et smil på læben.

Ved motorvejskørsel er retningsstabiliteten god, og det er med til at gøre C4 til en behagelig langtursbil. Vi oplevede dog en sjælden, generende indblanding fra baghjulene, når man kører på glat vej. Så virkede Citroën C4 ustabil. En oplevelse, vi ikke normalt har, og noget, der trækker lidt ned i et billede af ellers fine køreegenskaber.

Bremserne er meget lette at dosere, og der er naturligvis både ABS og ESC, og som noget særligt er der også „hill-holder”, der fastholder bremsetrykket, når man skal sætte i gang på bakker. Det er en rigtig god hjælp. Citroën er god til at udstyre sine biler på et højt niveau, når man sammenligner med konkurrenterne, og fartpilot har derfor været standard i mange år i en stor del af modellerne. Nu har Citroën indført en nyhed på den front i form af en fartpilot, der kan forudindstilles til fem forskellige hastigheder. Det gør det muligt blot ved tryk på en knap at lade fartpiloten gå ned på 50 km/t. ved indgangen til en by og derefter let gå op på 80 km/t. igen, når byen er passeret. Rart ved kørsel på landeveje med mange småbyer. På motorvej kan man ligeledes let skifte mellem 110 km/t. og 130 km/t. alt efter de tilladte grænser.

Citroen C4 kopholder
Citroën har øget antallet af fralægningsrum i forhold til forgængeren. To kopholdere mellem forsæderne er således standard. I dørlommerne er der plads til 1,5 liters-flasker.

Husk service- og reparationsaftale

Citroën C4 virker ganske fornuftigt prissat, og den danske importør understreger da også, at der er tale om særlige introduktionspriser. Vi kender ikke de endelige priser, men regn med en vis prisstigning.

Citroën sælger sine nye biler med en garanti på kun to år, og det er langt fra FDMs mindstekrav til nye biler, der er på tre års garanti. Som privat køber kan man dog kompensere en smule for de ringe vilkår ved at tegne en service- og reparationsaftale – hos Citroën kaldet Freedrive – i den periode og med det antal km inkluderet, som man påtænker at benytte bilen i. For en periode på tre år og 60.000 km koster en sådan aftale 4.320 kr. om året. Det modsvarer 21,6 øre pr. km og er en yderst attraktiv pris for en aftale, der både dækker de planlagte serviceeftersyn og uforudsete reparationer.

Citroën tilbyder ikke særlige leasingpakker, så vil man lease i stedet for at købe, må man tage kontakt til en leasingformidler. Det er næppe billigere end at købe, men det kan være mere økonomisk overskueligt her og nu.

Samlet set lander vores vurdering af Citroën C4 på fire stjerner, hvilket indikerer, at C4 er et godt køb. Der er tale om en bil, der virker helstøbt og med et klart budskab. Den er flot og har masser af lækre detaljer, og brugsværdien er o.k. – på det område har Citroën nået sin egen ambition.

Men resten af bilens egenskaber skiller sig ikke markant ud fra det, vi ellers ser fra konkurrenterne i øjeblikket, og det betyder, at selvom Citroën C4 er en god bil, så kan den ikke vippe VW Golf af pinden som bedste køb i dette segment.