Citroën DS4 forfra
Biltest

Citroën DS4 - mere end blot en bil

Citroën DS4 henvender sig til dem, der vil have en bil i Golf-klassen, men som er trætte af de almindelige modellers ofte lidt kedelige ydre.
Citroën DS4 bagfra

Motors vurdering

Citroën DS4

22,7 km/l
Diesel
380.670 kr.
  • Design
  • Indretning
  • Motor
  • Gearskift
  • Ikke frisk luft ved bagsædet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    114 g/km
  • Effekt
    112 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.428 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    385 liter

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 4,65 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

DS4 er skabt til at begejstre sanserne, og det klarer den flot. Den er bygget over den mere almindelige Citroën C4, men der er skruet lidt ned for komforten og lagt en hel del mere vægt på den køredynamiske oplevelse. Undervognen er strammet op, og styretøjet er trimmet, så man har en rigtig fin fornemmelse af bilens placering på vejen.

Indvendigt er bilen udstyret med velformede sæder, der giver en god støtte. Instrumentbordet er flot udformet med en god funktionalitet, men rattet er fyldt med knapper, og det kræver lidt tilvænning.

DS4 kabine
Det spændende design går igen inde i kabinen, hvor instrumentbordet er med til at pifte stemningen op.

Overvej en dyrere udgave

Vi har kørt en særlig miljøvenlig dieselmodel, der kan køre op til 22,7 km/l. Hemmeligheden bag det fornemme tal er den kendte 1.6-liters-dieselmotor, der samarbejder med en selvskiftende sekstrins-gearkasse.

Den kombination har vi før begejstret os over i andre modeller, men det er, som om finjusteringen mangler i DS4. Gearskiftene foregår ikke helt gnidningsløst, og timingen virker til tider umotiveret. Det er derfor ikke denne udgave, vi vil pege på som bedste køb.

Følger man den tankegang, at DS4 ikke handler om at få mest mulig bil for pengene, skal man i stedet gå efter enten den 13.000 kr. dyrere udgave med en toliters dieselmotor med 160 hk og manuelt gear eller den 55.000 kr. dyrere udgave med den kraftige 1.6-liters-benzinmotor med 200 hk og ligeledes manuelt gear. Så er DS4 nemlig i sit es med fremragende sammenhæng mellem bilens ydre og køreoplevelsen.

DS4 dørhåndtag
Bagdørene er godt gemt i designet, og håndtaget er svært at finde. Ruderne i bagdøren kan ikke åbnes, og der er ikke luftdyser bagi.

Besværlige bagdøre

DS4 har fire sidedøre og et traditionelt bagsæde. Det ses dog ikke umiddelbart, for håndtaget til bagdørene er skjult og svært tilgængeligt oppe ved sideruden.

Bagdøren åbner med hele den aflange siderude, som man let bliver ramt af, når man åbner. Og inde på bagsædet forundres man over, at man ikke kan åbne vinduet i dørene. Da der heller ikke er andre friskluftmuligheder, får man ikke ligefrem lyst til lange ture i bilen på bagsædet.

DS4 har fået fem stjerner af Euro NCAP, og ud over en del sikkerhedsudstyr kan DS4 også leveres med masser af komfort-udstyr. Med lædersæder med massagefunktion, indbygget navigation, læder af fineste kvalitet på instrumentbord og meget andet kan man let gøre DS4 til ens „helt personlige” bil.

Så har man råd til at vælge en af de „rigtige” varianter, så venter der store oplevelser for den, der ønsker mere end blot at få et nyt transportmiddel.