Dacia Lodgy forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Dacia Lodgy - når størrelsen er afgørende

Dacia Lodgy byder på masser af plads til en meget gunstig pris. Kvaliteten af bilen er til gengæld middelmådig, og sikkerheden svag, og det gør bilen til et dårligt køb.
Dacia Lodgy bagfra

Motors vurdering

Dacia Lodgy

14,1 km/l
Benzin
159.660 kr.
  • Plads
  • Udsyn
  • Syv sæder
  • Sikkerhed
  • Krængning
  • Forbrug
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    165 g/km
  • Effekt
    82 hk
  • Moment
    134 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    14,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.266 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    207 liter
  • Akselafstand
    281 cm
  • Mål
    L:450 cm B:175 cm H:168 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 13 km/l
  • Beregnet økonomi 3,10 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Dacia har vind i sejlene i resten af Europa, og det rumænske bilmærke har derfor besluttet også at forsøge sig i Danmark. I første omgang er det kun denne store familiebil, der udgør modelprogrammet, men allerede efter sommeren suppleres den med to andre modeller.

Det er ærgerligt, at det netop er denne store Lodgy, der åbner ballet, for nok ser den umiddelbart interessant ud, men bilens sikkerhed lever ikke op til dagens standard, viser en crashtest fra Euro NCAP. Det sætter fra starten Dacia i et dårligt lys, og det er ikke helt retvisende for bilmærket, hvis man ser på de modeller, der venter i kulissen.

Dacia Lodgy kabine
Førerpladsen er enkel og overskuelig. Men plastikkvaliteten er ringe, og fralægningspladsen er beskeden. Knappen på rattet betjener en fartbegrænser.

Plads til syv personer

I Danmark skal Lodgy først og fremmest sælges på sin pris. Prisniveauet er derfor tilrettelagt på en måde, så man populært sagt kan købe en Dacia Lodgy til samme pris, som en mindre model fra et af de mere etablerede bilmærker ellers vil koste. Man kan på den måde altid regne med at få masser af plads for pengene.

Og Lodgy er yderst rummelig. Denne udgave har endda tre sæderækker, og bilen kan med lethed få plads til op til syv personer – endda af pæn størrelse. Der er isofixbeslag til barnestole ved alle tre pladser på anden sæderække.

Også bagagerummet er godt. Det rummer beskedne 207 liter, når alle tre rækker er i brug, men med tredje række foldet sammen er der rigtig god plads. Det er dog en uheldig omstændighed, at begge sæder i tredje række er koblet sammen. Så det er alt eller intet, når det handler om de to sidste pladser.

Sikkerheden omkring bagagerummet er ikke rigtig god. Det er ikke muligt at opsætte en adskillelse mellem bagagerum og kabine, og ved en eventuel kollision vil al bagage derfor flyve ind i kabinen. Foldemekanismen af bagsæderne er heller ikke rigtig god. Det er svært at se, om alle låse og beslag er i indgreb, når sæderne er gjort klar til brug. Men vil man tillade sig at se bort fra dette, må man rose bilen for dens meget høje brugsværdi.

Dacia Lodgy skærm
Radioen er yderst fin og har endda som standard bluetooth-forbindelse til håndfri telefoni.

Ringe sikkerhed

Det er derfor rigtig ærgerligt, at Dacia Lodgy er så ringe bygget, som tilfældet er, når vi ser på bilens passive sikkerhed. Crashtesten fra Euro NCAP viste, at Lodgy ikke er på et tilfredsstillende niveau. Karrosseriet deformeredes markant, og bilen gik decideret fra hinanden ved bunden.

Belastningen af fører og passagerer var stor, og desuden opstod der stor risiko for skader på ben, knæ og lår omkring instrumentbordet. Det udløste en samlet karakter på beskedne tre stjerner, men her var det især den ringe mængde af sikkerhedsudstyr, der kostede bilen en stjerne. Det er på denne baggrund, at FDM ikke vil anbefale køb af en Dacia Lodgy.

Bag rattet i Lodgy nyder man først og fremmest de gode pladsforhold og det gode udsyn. De store ruder skaber godt udkig for alle i bilen og gør kabinen lys og indbydende. Desværre gør de store ruder også bilen til et minidrivhus, og det er derfor stærkt anbefalelsesværdigt at bestille bilen med aircondition. Det har vi derfor indregnet i den angivne pris.

Motoren er en relativt umoderne 1.6-liters benzinmotor, der yder 82 hk. Den arbejder dog flittigt og kan godt magte bilen. Det går ikke stærkt, men til gengæld er motorlarmen meget høj ved motorvejsfart, så det er svært at høre radio eller føre en samtale med dem på bagsædet. Benzinøkonomien tillod 13,0 km/l under vores test.

Dacia Lodgy bagagerum
Med alle sæder i brug er bagagerummet på 207 l. Tredje række er ét samlet sæde, så det er alt eller intet.

Tre års garanti

Køreegenskaberne er ellers ikke dårlige, og den hydrauliske servostyring gør bilen letkørt. Den bløde undervogn og den relativt høje siddeposition medfører dog en ret stor krængning ved kørsel gennem kurver og sving, og det virker ikke rart. Dacia Lodgy er dermed sikker at køre, men ikke særlig behagelig at opholde sig i, medmindre det går mest ligeud.

Alle Dacia-modeller sælges i Danmark med en treårig garanti, og den kan til og med forlænges til fem år eller 100.000 km for 4.000 kr. Rustgarantien er på kun seks år, og med fravær af inderskærme bagtil og en kun overfladisk rustbeskyttelse skal man huske at indregne en supplerende rustbeskyttelse, hvis man alligevel vælger at købe en Lodgy.

Vi har beregnet den samlede km-udgift til 3,10 kr., og det er ikke specielt billigt. For eksempel er en Kia Ceed faktisk billigere at eje, hvis det skal være en tryg bil med plads til fem, og skal der være plads til syv, kan man finde gode brugte biler, der samlet set vil være et bedre køb. Overvej derfor et eventuelt køb af en Lodgy mere en bare en gang.

Dacia Lodgy bagsæder
Adgangen til de to pladser på tredje sæderække er god, når man vipper midtersæderne fremad.