DS 7 set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten Meyland Lemche
Biltest

DS 7 – haute couture på hjul

DS skruer op for ambitionerne og byder sig til med en SUV, DS 7 Crossback, som både er avanceret og ser godt ud. Men billig er den ikke.
DS 7 set bagfra

Motors vurdering

DS 7 Crossback

15,1 km/l
Diesel
500.000 kr.
  • Design
  • Udstyr
  • Køreglæde
  • Startknap
  • Bakkamera
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    173 g/km
  • Effekt
    180 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    218 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.702 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.550 kg
  • Bagagerum
    555 liter
  • Akselafstand
    274 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:458 cm B:191 cm H:163 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 5,80 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Det er ikke alle, der går efter mest mulig bil til prisen. Og hører du til dem, er der godt nyt i denne bilmodel fra franske DS. Her er der nemlig først og fremmest satset på at skabe en ekstraordinær oplevelse for alle i bilen, og det er sket ved brug af lækre materialer, flot formgivning og smarte detaljer.

DS 7 Crossback kan alligevel noget, som ingen andre kan.

DS er et søstermærke til Citroën, og det fornemmer man her og der, hvor en del af teknikken er identisk. Men DS har alligevel gjort, hvad de kunne, for at skjule fællesskabet, og det må siges at være lykkedes ret godt.

Man har helt klart en anderledes og mere luksuriøs fornemmelse i en DS end i en Citroën.

DS 7 kabine
Førerpladsen er en opvisning i fancy teknik og smarte designs. Elruderne styres fra kontakterne rundt om gearstangen, og den store skærm i midten styrer de fleste af bilens funktioner. Desværre er fartpilotens kontakter gemt bag rattet.

SUV med god plads

DS 7 er første model fra det relancerede bilmærke, der ellers til at begynde med lagde sig ret tæt op ad Citroëns modeller. Det er slut nu, og den store 7’er er en selvstændig SUV med god plads til fem personer og deres tilhørende bagage.

Læs også: Motors test af Peugeot 3008 - mere motor og mere udstyr

Billigste version er en lidt uinteressant dieselversion med manuelt gear til 400.000 kr. Men den gearkasse passer på ingen måde til resten af bilen, så i praksis er denne testede udgave til en halv million kroner den billigste rigtige DS 7 Crossback.

Prisen er den samme, om man vælger den med en 180 hestekræfters benzin- eller dieselmotor, og vi har prøvet den sidstnævnte. Netop den motor og resten af bilen fungerer rigtig godt sammen, men i virkeligheden er det nok alligevel den kraftige benzinudgave med 225 hk, vi vil pege på som bedste køb. Den koster 50.000 kr. ekstra.

DS 7 bakkamera
Et bakkamera er godt i hverdagen og hjælper føreren, når man skal bakke ind i en bås. Opløsningen er dog ikke imponerende – her skal DS nok finde sig en bedre leverandør af kamera-løsningen.

I den dyre ende

Oplevelsen bag rattet er opløftende, og selvom man lige skal vænne sig til bl.a. elrude-kontakternes alternative placering, er bilen let at køre og let at have med at gøre. De store skærme har danske menuer og kan endda konfigureres efter ejerens ønsker og behov.

Bagsædepladsen er god, og bagagerummet er med sine 555 liter helt tilstrækkeligt.

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Vi har beregnet, at det koster 5,80 kr. pr. km at holde bilen kørende alt inkluderet. Det er en pris i den dyre ende – f.eks. lidt over prisen på en Jaguar E-Pace. Men DS 7 Crossback kan alligevel noget, som ingen andre kan.

Om man så er til den lidt eksklusive haute couture på hjul, eller om man hellere vil spare, hvor der spares kan, er jo et individuelt spørgsmål.