Peugeot 3008 – mere motor og mere udstyr
Motors vurdering
Peugeot 3008
- Motor
- Indretning
- Plads
- Udsyn bagud
- Nøglestart
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning105 g/km
-
Effekt130 hk
-
Moment300 Nm
-
Topfart192 km/t.
-
Acc. (0-100)11,5 sek.
-
Køreklar vægt1.498 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum591 liter
-
Akselafstand268 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:445 cm B:184 cm H:162 cm
Motors tal
- Målt forbrug 24 km/l
- Beregnet økonomi 4,60 kr./km
Årets Bil i Danmark 2017 holder stadig sin position helt fremme. Med en ny dieselmotor, der opfylder de nyeste miljøkrav, og med et vellykket ottetrins automatgear er Peugeot 3008 blevet væsentligt opdateret.
Der er tale om en 1.5-liters dieselmotor, der afløser den gamle 1.6’er. Nyt er, at AdBlue tilsættes i større mængder, og det har gjort det muligt at få den nye motor til at overholde de skærpede miljøkrav, hvor der i praksis ikke er en forskel af betydning på den lokale forurening fra en diesel- og en benzinmotor.
Dermed er Peugeot med til at holde liv i dieselmotoren, der fortsat for mange pendlere er den bedste mulighed for at køre så grønt som muligt. Bedst havde det selvfølgelig været, hvis der var mulighed for at kombinere det hele med en elmotor i en pluginudgave, men så langt er fabrikken endnu ikke nået.
Ifølge fabrikken går denne udgave af 3008 25 km pr. liter, og det er ikke helt skævt. Under Motors skemalagte testrute nåede vi i snit 24 km pr. liter, og det er et godt argument for denne bil.
Se hen over rattet
I lighed med de øvrige udgaver af 3008 er instrumenthuset placeret, så man ser det hen over rattet i stedet for igennem rattet som i de fleste andre biler. Det giver egentlig en udmærket fordeling af synet på vejen og på instrumenterne, og når man først har vænnet sig til det, er man glad for det i hverdagen. Ikke mindst fordi man let kan indstille displayet med netop de oplysninger, man har brug for, så det bedst muligt passer til ens behov. Alle menuer er endda på dansk, og det skal Peugeot have ros for.
Knap så megen ros skal de have for styretøjet og det lille rat, der er lidt mere følsomt over for små bevægelser, særligt når man kører på motorvej. Men også her hjælper det på oplevelsen, jo mere man kører i bilen.
Førerpladsen er derudover tilrettelagt på en fin måde med gode fralægningsmuligheder, gode sæder og en i det hele taget meget flot – nærmest skulpturel – udformning af instrumentbord og midterkonsol. Særligt flot er det med stof på en del af instrumentbordet.
Moderne automatgear
Den nye ottetrins automatgearkasse fungerer glimrende sammen med motoren og sørger hele tiden for at tilpasse gearet til hastigheden. Men vil man gerne skifte enten op eller ned på et bestemt tidspunkt, kan det let gøres ved hjælp af de to store skiftegreb, der er monteret bag rattet. Efter at man har blandet sig i gearskiftene, springer gearkassen igen tilbage til automatik-indstillingen, og det er godt tænkt.
Gearvælgeren er af den elektroniske type, hvor der ikke er fysisk forbindelse mellem gearstangen og gearkassen. Man betjener så at sige en kontakt i form af gearstangen, der giver informationer om gearstangens position videre til gearkassens styreenhed, som så udfører opgaven.
Fordelen ved dette system er bl.a., at man slipper for at sætte gearstangen i P, hver gang man parkerer. Når man stopper motoren, springer bilen selv i P, og man sparer derved en bevægelse.
GT-Line er et godt valg
Peugeot 3008 fås i flere udstyrsvarianter med den nye dieselmotor, og vi har prøvet den i topudgaven, som hedder GT-Line. Her får man masser af lækkert udstyr, og derudover er der en række designelementer, der er med til at give bilen et flot udtryk.
LED-forlygter er en del af standardudstyret i GT-Line. De giver et mærkbart bedre lys end grundudgavens halogenlygter.
Udover standardudstyret peger vi på to udstyrselementer, man bør som minimum bør vælge at købe med: pakken med en adaptiv fartpilot til 9.500 kr. og pakken med nøglefri betjening af døre og bagklap til 8.000 kr. Fartpiloten er en stor hjælp, og med automatgearet virker den helt ned til stilstand. Det gør kørsel i kø nemt og ustresset. Den nøglefrie betjening er en fordel i hverdagen, da men ellers skal famle med nøglen i tændingslåsen, hver gang bilen skal startes.
Med de pakker tilvalgt lander prisen (med farvetillæg på 9.000 kr.) i alt på små 430.000 kroner, og det er en rimelig pris for en så veludstyret bil. Er man ikke interesseret i alt udstyret, fås billigste udgave med samme motor og gearkasse i en Active-udgave til 352.000 kr.