Fiat 500 set forfra
Biltest

Fiat 500 - fornyelse savnes

Fiat 500 kom, så og sejrede i 2007. Nu har modellen fået et kraftigt facelift, men desværre er den nye 500 ikke opdateret på væsentlige punkter.
Fiat 500 bagfra

Motors vurdering

Fiat 500

26,3 km/l
Benzin
173.770 kr.
  • Design
  • Komfort
  • Ikke 3 års garanti
  • Sikkerhedsudstyr
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    0.9 liter - 2 cyl.
  • CO2 udledning
    88 g/km
  • Effekt
    85 hk
  • Moment
    145 Nm
  • Topfart
    173 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,0 sek.
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 8

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 2,80 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Fiat 500 var en ægte hjerteknuser, da retrobilen kom frem i 2007. Nu er en fornyet version lanceret, og Fiat siger, at der er 1.800 ændringer. Men bag rattet er fornyelsen ikke bemærkelsesværdig. Faktisk er ændringerne så ubetydelige på vigtige punkter, at faceliftet må betragtes som skuffende.

Et af de store kritikpunkter har fra starten været affjedringen, hvor Fiat aldrig har fået tæmmet bilens korte akselafstand. Resultatet er nu som da, at Fiat 500 ligger meget uroligt på vejen.

Der er ikke harmoni mellem dæmpningen på for- og bagende. Når landevejen bliver snoet, er bilen mere på hjemmebane, men den elektriske servostyring gør styretøjet følelsesløst og køreglæden til at overse.

Fiat 500 kabine
Lounge-modellen har trykfølsom skærm og et smart display som speedometer. Klimaanlæg er også standard, men merprisen for topmodellen er så høj, at man bør overveje en mindre udstyrsvariant med enkelte tilkøb.

Skuffende motor og plads

Testbilen var med Fiats tocylind­re­de ­turbobenzinmotor TwinAir. Under forbrugsmåling­en kørte vi 20 km/l – det officielle tal er 26,3 km/l. Men motoren ryster voldsomt, når man skifter gear ved lave omdrejningstal, og selvom den lyder sjovt, er den uharmonisk. Er man ikke meget opmærksom på kørestilen, kører bilen markant kortere på literen.

Også i kabinen er der skuffelser. Høje personer sidder fortsat ikke godt, og pladsforholdene er bedst egnet til to personer. Bagsædet er et klemt sted at opholde sig, med dårlig plads i højden og tillige dårlig benplads. Bagagerummet er uændret og acceptabelt, men med 185 liter er der kun plads til hverdagsbagagen.

Læs også: Motors test af Kia Picanto

Der, hvor Fiat 500 har noget at byde på, er de mange muligheder for at personalisere bilen. Farvekombinationer, speciallak og udstyrsdetaljer er blot nogle af mulighederne for at gøre sin Fiat 500 unik. Men pas på med krydserne, for der lurer et ordentligt værditab.

Topmodellen, Lounge, har klimaanlæg, glastag og en trykfølsom skærm. Men skærmen har f.eks. ikke Apple CarPlay, og navigation koster 10.000 kr.

Lounge koster 174.000 kr., og Bilpriser.dk vurderer, at den får et værditab på hele 70 procent over fem år. Det spolerer bilens samlede økonomi, og samtidig savner vi tidssvarende sikkerhedsudstyr som AEB. Derfor må den se langt efter den oprindelige models fem Motor-stjerner.

Fiat 500 sæder
Tern på sæderne er standard i Lounge-modellen og en af måderne, Fiat 500 adskiller sig fra konkurrenterne på. Lædersæder kan tilkøbes.