Fiat 500 forfra
Biltest

Fiat 500 sjov, men tørstig

Den oprindelige Fiat 500 havde også en tocylindret motor, og motorlyden er genkendelig.
Fiat 500 baglygte

Motors vurdering

Fiat 500

24,4 km/l
Benzin
187.670 kr.
  • Design
  • Ny teknik
  • Forbrug
  • Kun tre døre
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    0.9 liter - 2 cyl.
  • CO2 udledning
    95 g/km
  • Effekt
    85 hk
  • Topfart
    173 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,0 sek.

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 2,90 kr./km
Luk

Der er gang i gaden, når den nye tocylindrede Fiat 500 arbejder sig op gennem omdrejningsregistret. Motorlyden er fængende, hvis man ikke kører med meget lave omdrejninger, for her lyder det, som om motoren konstant er ved at kløjes i det. Med lidt omdrejninger på hjælper turboen motoren i gang, så der er et rigtig godt træk, uanset om du kører i byen, på landevejen eller på motorvejen.

Twinair-motoren er den første moderne tocylindrede bilmotor i mange år, og konceptet er ganske forførende – ud fra et teknisk og historisk synspunkt, for den oprindelige Fiat 500 havde også en tocylindret motor, og motorlyden er genkendelig.

Men ét er store tanker og revolutionerende motorteknik – et andet er, hvordan det fungerer i hverdagen. Og her blev vi skuffede, da vi holdt øje med forbrugsmåleren. Under vores test opnåede vi kun 13,5 km/l. Det kan blive lidt bedre, når man vænner sig til bilen, men der er langt op til de opgivne 24,4 km/l. Under testen kørte vi også strækninger i økonomisk kørestil, men selv da kom vi kun lige over 20 km/l.

Fiat 500 rat
Twinair-motoren fås kun som Lounge-udstyrsvariant, som har en lækker kabine.

Mere bybil end pendlerbil

Den lidet økonomiske, men meget villige tocylindrede motor blev testet i Fiat 500 – en model, som er stormet frem i Danmark i 2010. Massive kampagner med lave leasingydelser har trukket kunder til butikken, og vi forstår dem godt. For bilen er flot designet og har et charmerende ydre.

Køreegenskaberne er blevet justeret fra fabrikkens side, men Fiat 500 har stadig ikke en specielt god komfort. Dermed er den bedre egnet som bybil end som pendlerbil. Som brugsbil er det ærgerligt, at den kun findes med to døre. På den anden side er pladsforholdene på bagsædet kun anvendelige for børn p.g.a. den ringe loftshøjde.

Samlet set er Fiat 500 en attraktiv bil. Men Twinair koster 15.000 kr. mere end den almindelige 1.2’er, og de penge er ikke værd at ofre, hvis det alene handler om brændstoføkonomi. Men man kommer ikke uden om, at Twinair-motoren er en hel del sjovere.