Fiat 500L - minibil med vokseværk
Motors vurdering
Fiat 500L
- Plads
- Udsyn
- Indretning
- Forbrug
- Krængning
- Kun to års garanti
Fiat 500 har opnået en usædvanlig stor popularitet, og det er denne positive bølge, Fiat vil ride videre på med introduktionen af familiebilen 500L. For egentlig kunne den lige så godt have heddet Multipla, da det er denne bilstørrelse, der er tale om. Multipla-navnet var dog ikke i samme høje kurs, og så blev det istedet til 500L.
Idéen er heller ikke dum, for umiddelbart ligner 500 og 500L hinanden forfra, og da vi allerede nu ved, at der også står en 500XL med plads til syv klar i kulissen, giver navnet god mening. 500L har dog kun fronten tilfælles med den mindre 500. L-udgaven er bygget på en Punto-platform, men med sin længde på 4,14 meter er 500L blevet 10 cm længere, og da alle 10 cm er placeret mellem for- og baghjul, giver det fremragende pladsforhold inde i bilen.
Fortil er der to velvoksne stole, og ved bagsædet er der en 1+2-løsning i et sæde, der kan justeres og foldes sammen på et utal af måder. Sammen med et stort bagagerum på 400 liter og en hattehylde, der kan placeres i tre højder, bliver kabinen ekstremt fleksibel.
Bag rattet kan man nyde et velordnet instrumentbord i høj kvalitet med mange fine løsninger. I Lounge-udgaven er der et elektronisk styret klimaanlæg, og et stort glastag sørger for masser af lys fra oven. Udsynet er hele vejen rundt eksemplarisk, og særligt de to tilbagetrukne, kraftige A-stolper giver et glimrende udsyn skråt forud. Det er næsten som at sidde i et glashus.
Plads til personlighed
Fiat har fra starten valgt, at 500L skal kunne individualiseres med hensyn til farver og udstyr, og der vil derfor næppe være mange udgaver, der er bygget ens.
Dels fås bilen i de fire udstyrsniveauer Pop, Popstar, Easy og Lounge, dels fås den med et hav af udstyrsmuligheder med alt fra glastag til klapborde bag forsæderne, og så kan det hele krydres med valg af tofarvede lakkombinationer med f.eks. røde sider og hvidt tag.
Fiat 500L kan altså gøres meget „personlig”.
Nye motorer på vej
I øjeblikket fås 500L med enten denne 1.4-liters benzinmotor eller en 1.3-liters dieselmotor, hvor det koster 25.000 kr. i merpris at vælge diesel. Blandt de to muligheder vil vi helt klart pege på benzinudgaven som det bedste køb.
Inden længe udvides programmet dog med en 1.6-liters dieselmotor samt den sjove, tocylindrede TwinAir med 105 hk. Vi kender endnu ikke priserne, men særligt TwinAir-motoren kan sikkert blive et godt alternativ. Ikke fordi den er synderlig benzinøkonomisk, men fordi den er så dynamisk.
Med 1.4-litersbenzinmotoren kørte vi i snit 12,8 km pr. liter. Det er altså ikke noget at råbe hurra for, og det viser, at 500L ikke både kan være stor og rummelig og brændstoføkonomisk. Det er et minus, der er med til at trække ned i det samlede resultat.
Man sidder højt
Køreegenskaberne er ellers yderst komfortable, og affjedringen virker velafstemt. Men ved hurtig kørsel gennem sving og kurver mærker man, at man sidder højt. Det giver en mere udpræget følelse af, at bilen krænger – ikke noget, der generer føreren, men det kan genere komforten for passagererne.
Bremserne er velafstemte med et godt bid fra starten, og holder man på en bakke, kan man nyde den indbyggede automatik, der fastholder bremsetrykket et øjeblik, efter at man slipper bremsepedalen. Derved undgår man, at bilen ruller baglæns ved igangsætning.
Fiat 500L er allerede crashtestet af Euro NCAP og opnåede de eftertragtede fem stjerner. Det er for så vidt fint, men det er en skam, at den danske importør ikke har kunnet få overtalt fabrikken til at montere alle airbags som standard. I de tre dyreste versioner skal man tilkøbe en knæairbag under rattet til 4.000 kr., og i den billigste udgave kan man ikke engang få den. Det er ikke godt nok.
Billigste udgave af Fiat 500L er versionen med samme 1.4-liters motor i Pop-udstyrsniveauet til lige under 200.000 kr.