Fiat Punto forfra
Biltest

Fiat Punto - luksus i minibilen

Punto Evo er den nyeste version af Fiats kompakte familiebil. Den byder på lækkert interiør, fin teknik og mulighed for masser af udstyr. Men prisen er også derefter.
Fiat Punto fra siden

Motors vurdering

Fiat Punto Evo

23,8 km/
Benzin
199.670 kr.
  • Brændstof-økonomi
  • Udstyr
  • Sikkerhed
  • Pris
  • Ikke 3 års garanti
  • Bagageplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    110 g/km
  • Effekt
    95 hk
  • Topfart
    178 km/t.
  • Køreklar vægt
    1.282 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    275 liter
  • Akselafstand
    251 cm
  • Mål
    L:407 cm B:169 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 3,10 kr./km

Sikkerhed

2005
Luk

I takt med at flere og flere bilkøbere kravler ned i de mindre biler, er der langsomt opstået et marked for luksuriøse udgaver af de små biler. Den biltype er tiltænkt dem, der gerne vælger den mindre bil af hensyn til miljø, og fordi den er lettere at køre, men som ikke vil gå glip af den fine komfort og de mange nye teknologiske landvindinger, som typisk er at finde i de større biler.

Således har Citroën for nylig skabt en luksuriøs DS3 (se set&kørt s. 16), der er baseret på de almindelige C3er, og det er samme idé, der ligger til grund for denne Fiat Punto Evo, der er en lækker og luksuriøs udgave af den ellers næsten identiske Grande Punto, der indtil videre fortsætter sideløbende som et mere økonomisk alternativ.

Og der er virkelig kælet for detaljerne og udstyret i Punto Evo. Indvendigt er materialerne opgraderet til et niveau, vi kun sjældent har mødt i denne bilklasse, og på udstyrssiden er der næsten uanede muligheder for den, der vil betale. Vores testbil var forsynet med en del udstyr, men havde langtfra det hele. Alligevel var prisen her krøbet op fra de normale små 200.000 kr. til et stykke over den kvarte million – mange penge for en Punto!

Fiat Punto kabine
Den helt store fornyelse er at finde ved instrumentbordet, hvor materialer og formgivning er en fryd for øjet. Bemærk navigationsanlægget. Det kan tilkøbes for 3.600 kr. og kan meget mere end blot vise vej.

GPSen snakker med bilen

En af de udstyrsdetaljer, som Fiat virkelig har fundet en genial løsning på, er navigationsanlægget fra TomTom. Man kan bestille en navi-port fra fabrikken, så navigationsanlægget kan sidde flot og ubesværet på instrumentbordet og derved få strøm og være tilsluttet højttalerne.

Den løsning koster 1.000 kr. Hertil skal man så købe selve navigationsanlægget. Men da det kan leveres som tilbehør, slipper man for den vanvittige registreringsafgift, og så er prisen rimelige 2.600 kr. I alt 3.600 kr.

Det smarte ved denne løsning er, at navigationsanlægget ud over at vise vej også kan vise informationer fra bilens egen computer. Man får således både instruktioner om at skifte gear på det rigtige tidspunkt, en flot økometer-visning, kontrollamper og meget andet vist direkte på skærmen, og er brændstofbeholdningen ved at være lav, advares der om dette, samtidig med at der vises vej til nærmeste tankstation – det er både smart, underholdende og praktisk. Køb det!

Som led i navigationsanlægget får man også Bluetooth-opkobling, så man kan tale håndfrit i sin mobiltelefon uden yderligere udstyr. Det er godt og bør sætte en stopper for mange bilisters dårlige vane med at holde telefonen i hånden under kørslen.

Fiat Punto motor
Den lille 1.3-liters dieselmotor fås i to versioner med enten 70 eller 95 hk. Udstyrsversionen Dynamic har altid den kraftige motor.

Økonomiske motorer

Fiat Punto Evo lægger op til meget økonomisk kørsel takket være sine avancerede motorer. Der er tre benzinmotorer og tre dieselmotorer at vælge blandt, og den mest forslugne går 17,5 km pr. liter, mens den mest økonomiske når 23,8 km pr. liter. Det er i alle tilfælde imponerende værdier.

Vi vil pege på enten denne testede udgave af dieselmotoren med 95 hk eller den nye MultiAir benzinmotor med 105 hk som bedste køb – sidstnævnte er 13.000 kr. billigere. Alle versioner har som standard stop/start-system, der selv slukker motoren, når man holder stille, hvis man samtidig sætter bilen i frigear og slipper koblingen. I samme splitsekund man træder koblingen ned, starter motoren igen og er klar til at køre. Det er let at benytte i hverdagen og er med til at skabe de flotte forbrugstal. I praksis kunne vi dog ikke køre helt så langt, men man kan nå tættere på fabrikstallet, end vi kunne, hvis man tilstræber det løbende gennem sin kørestil. Vi skulle jo også teste andre dele af bilens karakter.

De grundlæggende køreegenskaber er meget tillidsvækkende med en god portion retningsstabilitet og et styretøj med en tilpas føling med forhjulene. Bremserne er på alle versioner forsynet med hill-holder, så man ikke ruller baglæns, når man skal sætte i gang op ad bakke. Det bliver man glad for i hverdagen.

ESC er naturligvis standard på alle versioner. Punto Evo kører i øvrigt videre under samme typebetegnelse som Grande Punto, hvilket betyder, at man kan overføre det fine femstjernede resultat fra Euro NCAP-crashtesten til Punto Evo. Og da den tilmed har fået knæairbag foran føreren som standard, må det samlede sikkerhedsniveau betragtes som meget flot.

Fiat Punto fra siden
Fiat Punto Evo er en familiebil for dem, der ikke stiller store krav til pladsen. Den fås med både tre og fem døre.

Leasing er en mulighed

Som en direkte konsekvens af bilens luksuriøse opbygning og mange finesser er prisen noget højere end normalt for biler i denne størrelse. Som en alternativ vej til brugsretten over bilen kan man overveje at lease i stedet for at købe. Fiat tilbyder en model, hvor man kan privatlease bilen over en periode på tre år og med en kørselsramme på 45.000 km.

Her koster det 20.000 kr. ved overdragelsen samt 2.195 kr. pr. måned for en Punto Evo 1.4 Dynamic, som ellers koster 165.000 kr. Prisen er inkl. serviceaftale, der dækker alle planlagte serviceeftersyn samt uforudsete reparationer, og den er også inkl. vejhjælp. Man skal således selv betale ejerafgift, forsikring, brændstof, dæk og eventuelt ekstraudstyr.

Vores testede udgave med 95 hk kan ikke leases, men den lidt svagere udgave med 75 hk kan leases for 20.000 kr. ved overtagelsen og så 2.645 kr. om måneden, hvis man leaser over tre år og 60.000 km, som er Motors standardberegningsmodel. Vi har regnet på leasingmodellen og sammenlignet med vores traditionelle beregning for et bilejerskab, og her ser regnestykkernes resultater nogenlunde ens ud: 3,10 kr. pr. km, hvis man selv ejer bilen, og 3,00 kr./km, hvis man leaser den lidt billigere udgave.

Det er op til ens temperament og et spørgsmål om, hvorvidt man kender sit kørselsbehov de næste tre år. Kører man for mange km, kan regnestykket let tippe over, så den lidt billigere leasingmodel ender med at blive den dyreste.