Fiat Qubo - bagsædets ven

Motors vurdering
Fiat Qubo
- Skydedøre
- Sidespejle
- Bagsædeplads
- Affjedring
- Motor
- Udsyn bagud
Fabriksdata
-
Motor1,2 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning115 g/km
-
Effekt75 hk
-
Moment190 Nm
-
Topfart155 km/t.
-
Acc. (0-100)16,5 sek.
-
Køreklar vægt1.275 kg
-
Maks. påhængsvægt600 kg
-
Bagagerum330 liter
-
Akselafstand251 cm
-
MålL:396 cm B:172 cm H:174 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 3,10 kr./km
Fiat Qubo er grundlæggende skabt som en personbil med afsæt i varebilen Fiat Fiorino. Det er der ikke noget galt i, og varevognen har vundet titlen „Årets Varebil i Danmark”. Men ophavet har et enkelt minus, og det er kørekomforten.
Mens brugsværdien profiterer af varevognens store dimensioner, er affjedringskomforten og bilens opbygning ikke helt på højde med de egentlige personbiler, den konkurrerer mod. Det giver en noget stødende kørsel, og indvendigt må man flere steder lade sig nøje med nøgne stålplader i stedet for de flotte inderbeklædninger, vi er vant til.
Motorprogrammet omfatter kun denne 1.3-liters dieselmotor med 75 hk. I bund og grund gør den det hæderligt, men kommer man lige fra en Citroën C3 Picasso eller en Kia Venga, forbløffes man over Qubos manglende ressourcer. Det betyder, at bilen presses mere, end godt er, og det går i sidste ende ud over brændstoføkonomien. På papiret skal Qubo kunne køre 22,7 km/l, men vi klarede kun 16,8, og det er ikke videre imponerende.

Skydedøre gør en forskel
Så ser det langt bedre ud, når det drejer sig om plads og praktisk brug. Det første, man møder, er to store skydedøre i siden af bilen, der gør det let at hjælpe børn ind på bagsædet. Det er et stort plus og noget, der i høj grad kvalificerer Qubo som børnefamiliernes favorit.
Bagsædet er dog ikke så smart indrettet som i de øvrige biler og kan bl.a. ikke justeres i længden. På minussiden har vi også noteret et noget ringe udsyn fra de små sideruder, ligesom selve sædernes komfort både for og bag er ringe sammenlignet med de tre andre biler i testen.
På FDM Jyllandsringen fik Qubo kam til sit hår. Den krænger en hel del, og ESC-systemet arbejder på fulde omdrejninger, når den dobbelte undvigemanøvre gennemkøres. Det er et eksempel på, at det elektroniske antiudskridningssystem ESC er sin vægt værd i guld – ved en test hos tyske ADAC væltede en tilsvarende bil ligefrem, da den blev testet uden ESC.
Fiat Qubo er en praktisk bil, men den er ikke videre komfortabel, og pris og sikkerhed er samlet set ikke bedre end hos konkurrenterne.
