Fiat Tipo halter efter feltet
Motors vurdering
Fiat Tipo
- Pladsforhold
- Bagagerum
- Trykskærm
- Nødbremse ikke standard
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1,2 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning139 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment215 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,6 sek.
-
Køreklar vægt1.290 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum440 liter
-
Akselafstand264 cm
-
MålL:437 cm B:179 cm H:149 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 3,20 kr./km
Fiat Tipo er en jævn bil. En bil, der gør det, den skal gøre, men hverken inspirerer eller overrasker. Og på enkelte punkter skuffer den. Derfor ender den som den bløde mellemvare i en bilklasse, hvor konkurrencen er benhård.
Fiat Tipo har blot fået tre stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedsvurdering, og det er så lidt for en helt ny bilmodel, at vi ikke vil anbefale den.
Det positive er, at bagagerummet er meget stort i femdørsudgaven, og at bilen generelt set er rummelig – dog uden at være klasseledende. Officielt er bagagerummet på hele 440 liter, hvilket er noget mere end klassestandarden på 380-400 liter. Ved bagsædet er der rimelig god benplads, omend der desværre ikke er friskluftdyser til bagsædepassagererne.
En positiv side ved bilens indretning finder vi ved instrumenthuset, hvor den trykfølsomme skærm er placeret øverst på midterkonsollen og dermed optimalt i forhold til betjening.
Minuslisten begynder
Men skærmen går igen på minuslisten. Fem tommer er lige småt nok til betjening i biler; her er mindst syv tommer ved at være standard i klassen. Dertil kommer, at skærmopløsningen er ganske grovkornet, og det får Tipo til at fremstå som en førstegenerations smartphone.
Det opdager du især, hvis du tilkøber navigation til 8.000 kr. eller bakkamera til 4.000 kr. Her fungerer det bedre i topmodellen Lounge, der netop har en syvtommersskærm i højere opløsning.
Fra førersædet vil du også bemærke den hårde plast på dørene, knirkelyde fra rattets knapper og uskønne lyde fra betjening af blinkerarmen, der samlet set giver en middelmådig kvalitetsfornemmelse i kabinen. Ryglænet på forsædet er ikke trinløst justerbart, så det er svært at finde den perfekte siddeposition, og ønsker du lændestøtte, må du kigge i listen over ekstraudstyr.
Og så irriterer det, at speedometeret er svært at aflæse. Det gælder især ved de hastigheder, man kører i byzoner. Kørecomputeren kan godt nok indstilles til et digitalt speedometer, men selv det har skrå 3D-tal. Hvorfor ikke bare gøre det enkelt?
Testbilen var udstyret med Fiats 1.4-liters turbobenzinmotor, og med trykladningen følger et fornuftigt bundtræk. Men motoren har en knurrende lyd ved motorvejshastighed, som vi ikke oplever hos konkurrenterne med tilsvarende teknologi. Samtidig er motorgangen ikke så raffineret som hos konkurrenterne.
Fiat opgiver selv forbrugstallet til 16,7 km/l, og under Motors forbrugsmåling kørte vi 16 km/l. Tæt på opgivelsen, men langt fra klassens bedste, der klarer 20 km/l på vores måleture.
Skuffende sikkerhed
Køreegenskaberne er umiddelbart tilforladelige, men på nogle typer underlag oplevede vi, at bilen har svært ved at falde til ro i affjedringen.
Sikkerheden er også kritisabel. Fiat Tipo har blot fået tre stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedsvurdering, og det er så lidt for en helt ny bilmodel, at vi ikke vil anbefale den.
Det skyldes blandt andet, at automatisk nødbremse ikke er standard i Tipo. Man kan tilkøbe et nødbremsesystem for 8.000 kr. inklusive en udmærket adaptiv fartpilot,. Men i de tests, både vi og Euro NCAP har foretaget, fungerer det på en utilfredsstillende måde. Med sikkerhedspakken har Tipo fire stjerner i Euro NCAP’s test.
Nødbremsen og bilens generelle karakteristik gør det svært at anbefale Fiat Tipo. Navnlig i et marked, hvor den kommende Hyundai i30, en faceliftet VW Golf og sidste års Årets Bil-vinder Opel Astra sætter overliggeren højt. Der skal mere til i mellemklassen i dag.