Ford B-Max set forfra
Biltest

Ford B-Max - fri adgang for alle

Familiebilen Ford B-Max skaber smil både bag rattet og på bagsædet. Motoren, skydedøren og den svævende B-stolpe er tre andre fordele ved bilen, mens benzinforbruget skuffe.
Ford B-Max set bagfra

Motors vurdering

Ford B-Max

20,4 km/l
Benzin
244.580 kr.
  • Motor
  • Udsyn
  • Siddekomfort
  • Ikke tre års garanti
  • Benzinforbrug
  • Påhængsvægt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,0 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    114 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    189 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.279 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    318 liter
  • Akselafstand
    249 cm
  • Mål
    L:408 cm B:175 cm H:160 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 3,20 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Ford B-Max kører direkte ind i en af de mest spændende bilklasser set med børnefamiliernes øjne: kompakte, fleksible småbiler. Desværre er der endnu ikke så mange familier, der har opdaget dem. Men B-Max byder på så mange familievenlige finesser, at den kan blive en øjenåbner.

Et par skydedøre ved bagsædet, gode udkigsforhold for alle i bilen og en god høj og trafiksikker siddeposition bør sammen med en overkommelig pris give Ford gode kort på hånden.

Billigste udgave koster 194.000 kr., mens denne topudgave med den nye trecylindrede 1.0-liters-motor koster små 245.000 kr.

Ford B-Max kabine
Førerpladsen er præget af et lavt instrumentbord og en høj siddeposition. Der er mange faciliteter i bilen, men betjeningen er noget kringlet gennem de mange knapper i midterkonsollen.

Kører fremragende

Bag rattet møder vi et af de store plusser ved bilen: motoren. Ude foran sidder nemlig intet mindre end et teknisk vidunder. Det er en trecylindret benzinmotor på bare 1.0 liter, omtrent som på f.eks. den lille VW Up.

Men i Ford B-Max er motoren forsynet med turbolader, og det giver hele 120 hk og et drejningsmoment på 200 Nm allerede fra 1.300 omdrejninger. Trækevnen kommer dermed på niveau med en toliters-benzinmotor uden turbo, og med turboladerens evne til at virke her og nu er oplevelsen af den lille motor faktisk endnu bedre.

Det sjove er, at motoren på ingen måde lyder overbelastet, og man kan derfor køre afsted ved selv høj motorvejshastighed uden et generende motorbrum. Og set i det lys gør det egentlig ikke noget, at der kun er fem gear at muntre sig med.

Ifølge fabrikken skal B-Max kunne køre 20,4 km pr. liter benzin, men det skal man ikke regne med. Vi havde ret svært ved bare at få den til at køre 15 km pr. liter, så det er ikke af hensyn til økonomien, at man skal vælge denne motor. Lægger man sig i selen, kan man givetvis nå længere, men så forsvinder bilens spontane køreglæde.

Ford B-Max bagdør
De helt store gimmicks ved B-Max er skydedørene og den manglende dørstolpe mellem for- og bagdør. Det giver gode adgangsforhold.

Vælg topudgaven

B-Max fås med samme motor i en mindre potent udgave med kun 100 hk – den er 10.000 kr. billigere – og så udgaven med en 1.4-liters-benzinmotor med 90 hk til 194.000 kr.

På dieselsiden er der mulighed for at bestille bilen med enten en 1.5-liters-udgave med 75 hk eller en 1.6’er med 95 hk. Vi peger på denne testede 1.0 og den store dieselmotor som de to bedste køb.

Der er 21.000 kr. at spare, hvis man vælger Trend-udstyret i stedet for topudgaven, Titanium. Men så må man vinke farvel til alufælge, opvarmet forrude, radio med Ford Sync, fartpilot plus en lang række andre nyttige udstyrsdetaljer.

Ford B-Max bagagerum
Bagagerummet i Ford B-Max rummer 318 liter, og det er højt, men ikke så dybt. Bagsæderne kan let foldes frem, men bunden bliver ikke plan. Nederst findes et lappekit og altså ikke et rigtigt reservehjul.

God plads ved bagsædet

Forlader vi forsædet og rykker om på række to, er der ingen tvivl om, at børnefamilierne har været i fokus, da B-Max skulle konstrueres.

Selve adgangen gennem de to skydedøre fungerer rigtig godt. Dels slipper forældrene for at få dårlige nerver, hver gang døren normalt ville blive banket op i naboens bil. Dels er adgangsforholdene gode. Ikke mindst hvis man samtidig åbner fordøren og på den måde udnytter det faktum, at der ikke er nogen B-stolpe.

Bagsædet består af en bænk med plads til tre personer. Her kan man nyde det gode udsyn hele vejen rundt. Den høje siddeposition giver ikke mindst godt udsyn fremad og til siderne, hvilket mindsker risikoen for køresyge betragteligt.

Der er naturligvis isofixbeslag ved de to yderste pladser, så en autostol kan monteres på betryggende vis. Vi savner dog en dyse, der kan levere frisk luft til bagsædets passagerer under kørslen. Heldigvis kan vinduerne i bagdørene åbnes elektrisk.

Ford B-Max skærm
Infosystemet Ford Sync er standard og byder på stemmestyring af telefon, radio og musik. Desværre er menuerne i Ford B-Max ikke på dansk som i Focus, og stemmestyringen må foregå på engelsk.

Højt sikkerhedsniveau

Ford B-Max er testet af Euro NCAP og opnåede de maksimale fem stjerner. Testen viste, at sidekollisionen var fin, selvom der ikke var en fast B-stolpe til at tage fra. Også børnesikkerheden er på et højt niveau.

Ser man på den aktive sikkerhed – bilens evne til ikke at komme ud i en ulykke – er de basale køreegenskaber i topklasse. Ford B-Max kører simpelthen rigtig godt – også hvis man er uheldig og må presse den ved f.eks. en undvigemanøvre. B-Max har naturligvis antiudskridningssystemet ESC samt sikre bremser med bakkestart-assistance, så bilen ikke ruller baglæns ved igangsætning op ad bakke.

Ford tilbyder også bilen med et automatisk nødbremsesystem, der via et kamera i forruden registrerer en forhindring foran og nedbremser bilen, hvis man er på kollisionskurs. Det virker ved hastigheder op til 30 km/t. og er et glimrende tilskud til bilens samlede sikkerhed. Desværre koster det 4.000 kr. ekstra. Her bør den danske Ford-importør omgående gøre systemet til standard.

Ford B-Max bagsæde
En ulempe ved den manglende B-stolpe er, at sikkerhedsselerne til forsæderne er integreret i forstolene. Topplaceringen er ret lav, og det giver et generende træk hen over skuldrene.

Fin økonomi

Ford B-Max er samlet set en yderst vellykket bil med et stort potentiale for såvel børnefamilier som bilister, der nyder at sidde højt med et godt udsyn over trafikken, og som samtidig sætter pris på lette ind- og udstigningsforhold.

Vi har regnet på økonomien, og i kraft af en rimelig forsikringspræmie, en lav ejerafgift, et potentielt lavt brændstofforbrug og et ventet rimeligt værdi-
tab kan Ford B-Max sagtens gå hen og blive et fornuftigt køb. Vores prognose lander på 3,20 kr. pr. km alt inklusive, og det er fint.

Desværre bakkes den fornuftige økonomi ikke op af en god garanti. Fords to års garanti lever ikke op til FDMs mindstekrav på tre år og 100.000 km.