Ford Focus forfra
Biltest

Ford Focus - bremser selv

Med Ford Focus er de dyrere bilers sikkerhedsudstyr blevet tilgængeligt for alle. Danske afgifter gør det desværre for dyrt.
Ford Focus bagfra

Motors vurdering

Ford Focus

23,8 km/l
Diesel
300.780 kr.
  • Sæder
  • Førerplads
  • Motor
  • Ikke tre års garanti
  • En del udstyr koster ekstra
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    125 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    193 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.516 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    490 liter

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Ford Focus er nyeste bil i feltet, og det mærker man på det tekniske niveau, hvor mulighederne for ekstraudstyr slår det, vi hidtil har set i denne klasse.

Vi har prøvekørt billigste udgave, Trend, og den er på mange måder glimrende. Men det er, som om den mere luksuriøse Titanium, som også er den, der medvirker på billederne, er den mest interessante. Den koster 26.000 kroner ekstra, og de penge er givet godt ud, da merprisen omfatter både klimaanlæg, alufælge, fartpilot, bedre sæder, mere fralægningsplads samt den indbyggede startknap, der erstatter den traditionelle tændingslås. Det gør naturligvis Focus dyrere end de tre andre i feltet, men også hos dem kan man med fordel opgradere udstyret, og så bliver prisforskellen jævnet ud.

Focus kører rigtig godt på både landevej, og når det drejer sig om små, kritiske manøvrer på Jyllandsringen. Nærmer man sig grænsen, griber ESC-systemet ind og nedbremser de nødvendige hjul, så en udskridning undgås. Det generer ikke i hverdagen, for det griber ret sent ind, men det er en tryghed at have antiskridsystemet i baghånden.

På motorvej kører Focus glimrende, når der ikke er læs på bilen. Med fuldt læs bliver bilen mere følsom over for omgivelserne, og det kan virke generende i begyndelsen. Efter længere tid bag rattet finder man dog hurtigt en kørestil, der holder bilen i ro. Samlet set vurderer vi køreegenskaberne som gode.

Bremseegenskaberne er i øvrigt fremragende, og som ekstraudstyr kan man for 7.000 kroner tilkøbe en anordning, der selv nedbremser bilen, hvis bilen foran bremser, og man ikke er opmærksom på det. Det prøvede vi i praksis på banen, og det virker!

Ford Focus kabine
Førerpladsen i Focus er nærmest overdesignet, men har man først lært alle funktionerne at kende, befinder man sig rigtig godt her. Fra rattet styres både telefon, radio og fartpilot.

Stor kabine

Pladsmæssigt ligger Focus i midterfeltet lige under 308, når den subjektive vurdering ligger til grund. Målt mere objektivt byder Focus på feltets største kabine. En ganske lille kardantunnel giver god plads til fødderne for en passager i midten af bagsædet. Foran er sæderne i top, og hovedstøtterne er både for og bag tilstrækkelige i højden.

Bagagerummet er rummeligt, men alligevel testens mindste. Der er to kraftige lys, og der er et 12-volts-udtag. Vi savner dog et separat rum under gulvet, hvor der kun er plads til det medfølgende lappekit.

Et lodret gardin mellem bagagerum og kabine er ikke standard, men skal tilkøbes som ekstraudstyr. Det er for dårligt.

Sammenfattende vil vi anbefale Focus til dem, der sætter særlig pris på teknik, komfort og sikkerhed, men som ikke lægger afgørende vægt på bagagerummets størrelse.