Ford Grand C-Max forfra
Biltest

Ford Grand C-Max - børnevenlig Ford

Skydedøre til bagsæderne er en stor hjælp for børnefamilier, og det tilbyder Ford i den store C-Max.
Ford Grand C-Max fra siden

Motors vurdering

Ford Grand C-Max

17,2 km/l
Benzin
394.630 kr.
  • Komfort
  • Skydedøre
  • Køreegenskaber
  • Ikke tre års garanti
  • Pladsforhold på tredje række
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    154 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Topfart
    198 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,5 sek.

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 5,05 kr./km

Sikkerhed

2010
Luk

Ford C-Max er sprunget ud som fuldblods-MPV efter blot at have været en høj Focus. Især i denne Grand-variant, hvor de traditionelle bagdøre er erstattet af skydedøre. Det giver bedre indstigning for bagsædepassagererne og mindre risiko for at få en bule i dørene på snævre P-pladser.

Testbilen var udstyret med en tredje sæderække til 14.000 kr. ekstra, og det er en investering, der bør overvejes en ekstra gang. For selvom det giver mulighed for at få syv personer med i bilen, så stjæler sæderne noget af pladsen i bagagerummet, når de ikke er i brug. Dertil kommer, at tredje sæderække reelt kun har plads til børn.

I forhold til den almindelige C-Max skal man bemærke, at det midterste sæde på anden sæderække kan foldes væk under de yderste sæder. Det betyder, at man kan lave bilen om til en komfortabel firepersonersbil, ligesom Opel Meriva og Mazda 5. Men også at det midterste sæde er mere en nødforanstaltning end et reelt sæde. Afprøv derfor sædernes størrelse grundigt før et eventuelt køb.

Ford Grand C-Max kabine
Rattet er lækkert at holde om i Titanium-udgaven, men der er også mange knapper at holde øje med. Det tager lidt tid at vænne sig til.

Komfortabel på langture

Hvad angår køreegenskaberne, så har Ford bevæget sig hen mod mere komfort på en marginal bekostning af køredynamikken. Og C-Max gør sig godt på de lange distancer. Sæderne støtter godt, og rattet er rart at holde om. Midterkonsollen rummer en hel del knapper, hvilket kan virke forvirrende i begyndelsen.

Testbilen var udstyret med automatgear og dieselmotor, hvilket almindeligvis er en god kombination. Ikke mindst fordi dieselmotoren lægger op til tidlige og talrige gearskift, som man så kan overlade til automatikken. Toliters-motoren har rigeligt med kræfter, men kan man leve uden automatgear, så har de mindre 1.6-liters-diesel- eller -benzinmotorer rigeligt med kræfter. Automatgearet koster lidt på brændstoføkonomien, men hovedparten af vores test foregik på motorvej, hvilket kan være årsagen til, at vi kun kørte omkring 14 km/l.

Sammenligner man C-Max og Grand C-Max, er prisforskellen 24.000 kr. plus evt. 15.000 kr. for den tredje sæderække. Om den store udgave er merprisen værd, afhænger af behovet. Har man ikke brug for de ekstra sæder, peger vi på den almindelige udgave som bedste køb. Den er billigere og mere adræt på vejen, og så er den tilmed den kønneste af de to.

Ford Grand C-Max skydedør
Grand-udgavens reelle festtrick er skydedørene. De letter i høj grad adgangen til kabinen.