Ford Kuga PHEV forfra
Biltest

Ford Kuga - prisbomben sparer på elkørslen

Ford Kuga er en mellemstor SUV med mange smarte løsninger. Denne plugin-udgave har en skarp pris, men er ikke helt så grøn, som man kunne ønske sig.
Ford Kuga PHEV bagfra

Motors vurdering

Ford Kuga

71,4 km/l
Benzin/el
300.090 kr.
  • Plads
  • Motor
  • Udstyr
  • Benzinmotor starter ofte
  • Ladehastighed
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    32 g/km
  • Effekt
    225 hk
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.844 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    475 liter
  • Akselafstand
    271 cm
  • Officiel rækkevidde
    56 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    5 år på elmotor og 8 år på batteri
  • Mål
    L:461 cm B:188 cm H:168 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,00 kr./km
  • Målt rækkevidde 40 km
Luk

Med et batteri på 14 kWh kan man i teorien køre 56 km, uden at benzinmotoren starter i den nye plugin-udgave af Ford Kuga. Sådan ser virkeligheden dog desværre ikke ud.

Vi kørte kun knap 40 km på el pr. opladning. Men det foregår ikke ved, at bilen først kører på el, og derefter starter benzinmotoren. I stedet blandes de to driftsformer løbende, og man oplever derfor, at benzinmotoren ofte starter op med det samme og efter nogen tid stopper igen, så man kan fortsætte på el. Og undervejs skiftes de to drivkilder om arbejdet.

Se komplet oversigt over Motors test af plugin-hybrider

Det betyder, at selvom man kører en tur på f.eks. 70 km, så vil man opleve, at man stadig kan køre på el sidst på turen, og at man ofte lægger ud med at køre på benzin. På ture af sådanne længder kører man i snit på el halvdelen af tiden, og man når et gennemsnitsforbrug af benzin, der modsvarer små 30 km pr. liter.

Det er langt fra det teoretiske fabrikstal på 71,4 km pr. liter, og det viser, at fordelen ved at køre i en plugin-hybrid ikke er så indlysende i virkeligheden, og at bilen dermed ikke er så grøn, som man kunne forledes til at tro.

Læs også: Motors test af Mitsubishi Outlander PHEV

Vi oplevede dog også, at man nogle gange kunne køre kortere ture, uden at benzinmotoren startede, og så er benzinforbruget nede på ingenting. Situationen, hvor benzinmotoren startede, viste sig både, når man kørte i den indstilling, hvor bilen selv vælger driftsformen, og i den indstilling, hvor man ellers beder om, at bilen fortrinsvis kører på el.

Ford Kuga PHEV kabine
Førerpladsen er godt indrettet, og bilen er samlet set let at betjene. Den store skærm virker dog noget påklistret, men rummer mange gode funktioner, der let kan betjenes under kørslen.

Elektrisk varme i bilen

Det er flere forhold, der afgør, om benzinmotoren skal starte op eller ej. Det drejer sig dels om, at bilen behøver benzinmotorens hjælp til at skabe nok varme i kabinen, dels at systemet populært sagt ønsker at motionere benzinmotoren og hjælpesystemerne.

Det er ærgerligt, at det ikke er konstrueret, så man helt kan undgå, at benzinmotoren skal starte.

Det er ærgerligt, at Kuga er udstyret med et simpelt elektrisk varmeapparat, der kun om sommeren kan levere nok varme til kabinen. Her havde en egentlig varmepumpe, som man ser hos flere af konkurrenterne, givetvis været et bedre valg.

Men Fords løsning gør det dog muligt at tænde for varmen, mens bilen står til opladning, og på den måde kan man mindske behovet for, at motoren skal starte for at lave varme.

Varmeren kan enten aktiveres med et indbygget ur eller via en app, så man kan styre det hele fra sin smartphone. Det er smart!

Ford Kuga PHEV skærm
Den lodretstående skærm er let at betjene, og alle menuer er på dansk. Lyden styres let fra den store drejeknap under skærmen.

Fleksibel kabine i Ford Kuga

Nok opleves Ford Kuga PHEV altså ikke altid som en elbil, når man kører i den, men den opleves til gengæld fuldt ud som en rummelig SUV, når man sidder i den.

Særligt ved bagsædet er pladsforholdene imponerende, og der er både god plads til knæ og hoved. I vores testbil var der endda et panorama-glastag, og selv med det var loftshøjden rigelig.

Læs også: Motors test af VW Passat GTE

Bagsædet er desuden af typen, hvor selve sædehynden kan køres frem og tilbage på en skinne, og hvor ryglænets hældning kan justeres. Det øger fleksibiliteten af kabinen betragteligt, og det øger også passagerernes komfort, der også er tilgodeset med friskluftdyser og strømudtag.

Også bagagerummets størrelse kan justeres på denne måde, og da der er rigelig plads ved bagsædet, giver det alt i alt rigtig god mening.

Ford Kuga PHEV bagsæde
Der er virkelig fin plads ved bagsædet, og bagsædets hynde kan længdejusteres, og sæderyggen kan indstilles i flere vinkler, hvilket øger komforten. Der er friskluftdyser til bagsædet mellem forsæderne.

Masser af udstyr

Ford Kuga kommer fra starten i ikke færre end 19 varianter, hvoraf de 12 af dem kan bestilles i en særlig X-udgave med ekstra meget udstyr. Grundudgaven hedder Trend og koster som plugin-hybrid godt 270.000 kr. Det er en meget skarp pris for en bil, der på mange måder er flot udstyret.

Men i lighed med de øvrige varianter savner den vigtigt sikkerhedsudstyr som f.eks. en adaptiv fartpilot og en mere avanceret nødbremse. Begge dele er inkluderet i en førerassistance-pakke, der også indeholder en række andre sikkerhedssystemer. Pakken er bogført til 24.900 kr., men det er med en registreringsafgift på 150 procent.

Læs også: Motors test af Toyota Prius PHEV

I nogle tilfælde kan man nøjes med en mindre afgift, og det afhænger kort og godt af bilens samlede pris. Så holder man igen med udstyret, vil man i praksis kunne få pakken til ca. 12.000 kr., og det bør man helt klart vælge.

Vi peger på Titanium-udgaven med sikkerhedspakken til i alt under 300.000 kr. som bedste køb. De øvrige versioner omfatter mere traditionelle benzin- og dieseludgaver, der er noget dyrere på grund af registreringsafgiften, men som kan være interessante, hvis man har behov for at trække mere end de 1.200 kg, plugin-hybriden er godkendt til. De andre udgaver må trække op til 2.100 kg.

Ford Kuga PHEV bagagerum
Bagagerummet er rummeligt, og som en smart detalje glider „hattehylden“ med op, og så bliver adgangen glimrende.

Ford Kuga er letkørt og med godt overblik

Bag rattet opleves Ford Kuga som en komfortabel og letkørt bil. Drejeknappen, der styrer automatgearet, er let at betjene, og i det hele taget er det bare at træde på speederen og dreje på rattet.

Speeder-responsen er fin, og sammen med CVT-gearkassen fungerer den kraftige benzinmotor både overbevisende og støjsvagt. Styretøjet er derimod mindre imponerende. Vi savner en bedre sammenhæng mellem rattets bevægelser og bilens retning, og i det hele taget virker undervognen lige slap nok.

Læs også: Motors test af Kia Niro PHEV

Og det er vel at mærke i X-versionen, hvor undervognen er strammet op. Og i vores tilfælde endda suppleret med 20-tommer fælge. Det tegner ikke godt for grundudgaven, som vi dog endnu ikke har haft lejlighed til at prøve.

Vi har beregnet, hvad det koster at holde en Kuga PHEV kørende, og det ser attraktivt ud. Man kan tegne et abonnement hos Clever gennem Ford, og det koster 369 kr. om måneden og giver adgang til al den strøm, man kan bruge hjemme og på farten. Og hvis ens kørselsbehov matcher bilens egenskaber, kan det øvrige benzinforbrug reduceres betydeligt.

Læs også: Motors test af Kia Ceed PHEV

Vi har beregnet en samlet km-udgift på 3,00 kroner, og det er pænt, og betydeligt billigere end at købe en benzin- eller dieseldrevet Kuga. Men det kræver alt sammen, at man husker at lade bilen op så ofte som muligt.

En privat Clever-ladestander kan købes gennem Ford til priser fra 7.500 kr.