Ford Kuga - prisbomben sparer på elkørslen
Motors vurdering
Ford Kuga
- Plads
- Motor
- Udstyr
- Benzinmotor starter ofte
- Ladehastighed
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning32 g/km
-
Effekt225 hk
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,2 sek.
-
Køreklar vægt1.844 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum475 liter
-
Akselafstand271 cm
-
Officiel rækkevidde56 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 125 år på elmotor og 8 år på batteri
-
MålL:461 cm B:188 cm H:168 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,00 kr./km
- Målt rækkevidde 40 km
Med et batteri på 14 kWh kan man i teorien køre 56 km, uden at benzinmotoren starter i den nye plugin-udgave af Ford Kuga. Sådan ser virkeligheden dog desværre ikke ud.
Vi kørte kun knap 40 km på el pr. opladning. Men det foregår ikke ved, at bilen først kører på el, og derefter starter benzinmotoren. I stedet blandes de to driftsformer løbende, og man oplever derfor, at benzinmotoren ofte starter op med det samme og efter nogen tid stopper igen, så man kan fortsætte på el. Og undervejs skiftes de to drivkilder om arbejdet.
Podcast om Ford Kuga
Vil du gerne høre mere om Ford Kuga? Så lyt med på vores podcast, Frigear.
Læs også: Motors nyeste test af Ford Kuga PHEV fra 2021
Det betyder, at selvom man kører en tur på f.eks. 70 km, så vil man opleve, at man stadig kan køre på el sidst på turen, og at man ofte lægger ud med at køre på benzin. På ture af sådanne længder kører man i snit på el halvdelen af tiden, og man når et gennemsnitsforbrug af benzin, der modsvarer små 30 km pr. liter.
Det er langt fra det teoretiske fabrikstal på 71,4 km pr. liter, og det viser, at fordelen ved at køre i en plugin-hybrid ikke er så indlysende i virkeligheden, og at bilen dermed ikke er så grøn, som man kunne forledes til at tro.
Vi oplevede dog også, at man nogle gange kunne køre kortere ture, uden at benzinmotoren startede, og så er benzinforbruget nede på ingenting. Situationen, hvor benzinmotoren startede, viste sig både, når man kørte i den indstilling, hvor bilen selv vælger driftsformen, og i den indstilling, hvor man ellers beder om, at bilen fortrinsvis kører på el.
Elektrisk varme i bilen
Det er flere forhold, der afgør, om benzinmotoren skal starte op eller ej. Det drejer sig dels om, at bilen behøver benzinmotorens hjælp til at skabe nok varme i kabinen, dels at systemet populært sagt ønsker at motionere benzinmotoren og hjælpesystemerne.
Det er ærgerligt, at Kuga er udstyret med et simpelt elektrisk varmeapparat, der kun om sommeren kan levere nok varme til kabinen. Her havde en egentlig varmepumpe, som man ser hos flere af konkurrenterne, givetvis været et bedre valg.
Se komplet oversigt over Motors test af plugin-hybrider
Men Fords løsning gør det dog muligt at tænde for varmen, mens bilen står til opladning, og på den måde kan man mindske behovet for, at motoren skal starte for at lave varme.
Varmeren kan enten aktiveres med et indbygget ur eller via en app, så man kan styre det hele fra sin smartphone. Det er smart!
Fleksibel kabine i Ford Kuga
Nok opleves Ford Kuga PHEV altså ikke altid som en elbil, når man kører i den, men den opleves til gengæld fuldt ud som en rummelig SUV, når man sidder i den.
Særligt ved bagsædet er pladsforholdene imponerende, og der er både god plads til knæ og hoved. I vores testbil var der endda et panorama-glastag, og selv med det var loftshøjden rigelig.
Bagsædet er desuden af typen, hvor selve sædehynden kan køres frem og tilbage på en skinne, og hvor ryglænets hældning kan justeres. Det øger fleksibiliteten af kabinen betragteligt, og det øger også passagerernes komfort, der også er tilgodeset med friskluftdyser og strømudtag.
Også bagagerummets størrelse kan justeres på denne måde, og da der er rigelig plads ved bagsædet, giver det alt i alt rigtig god mening.
Masser af udstyr
Ford Kuga kommer fra starten i ikke færre end 19 varianter, hvoraf de 12 af dem kan bestilles i en særlig X-udgave med ekstra meget udstyr. Grundudgaven hedder Trend og koster som plugin-hybrid godt 270.000 kr. Det er en meget skarp pris for en bil, der på mange måder er flot udstyret.
Men i lighed med de øvrige varianter savner den vigtigt sikkerhedsudstyr som f.eks. en adaptiv fartpilot og en mere avanceret nødbremse. Begge dele er inkluderet i en førerassistance-pakke, der også indeholder en række andre sikkerhedssystemer. Pakken er bogført til 24.900 kr., men det er med en registreringsafgift på 150 procent.
I nogle tilfælde kan man nøjes med en mindre afgift, og det afhænger kort og godt af bilens samlede pris. Så holder man igen med udstyret, vil man i praksis kunne få pakken til ca. 12.000 kr., og det bør man helt klart vælge.
Vi peger på Titanium-udgaven med sikkerhedspakken til i alt under 300.000 kr. som bedste køb. De øvrige versioner omfatter mere traditionelle benzin- og dieseludgaver, der er noget dyrere på grund af registreringsafgiften, men som kan være interessante, hvis man har behov for at trække mere end de 1.200 kg, plugin-hybriden er godkendt til. De andre udgaver må trække op til 2.100 kg.
Ford Kuga er letkørt og med godt overblik
Bag rattet opleves Ford Kuga som en komfortabel og letkørt bil. Drejeknappen, der styrer automatgearet, er let at betjene, og i det hele taget er det bare at træde på speederen og dreje på rattet.
Speeder-responsen er fin, og sammen med CVT-gearkassen fungerer den kraftige benzinmotor både overbevisende og støjsvagt. Styretøjet er derimod mindre imponerende. Vi savner en bedre sammenhæng mellem rattets bevægelser og bilens retning, og i det hele taget virker undervognen lige slap nok.
Og det er vel at mærke i X-versionen, hvor undervognen er strammet op. Og i vores tilfælde endda suppleret med 20-tommer fælge. Det tegner ikke godt for grundudgaven, som vi dog endnu ikke har haft lejlighed til at prøve.
Vi har beregnet, hvad det koster at holde en Kuga PHEV kørende, og det ser attraktivt ud. Man kan tegne et abonnement hos Clever gennem Ford, og det koster 369 kr. om måneden og giver adgang til al den strøm, man kan bruge hjemme og på farten. Og hvis ens kørselsbehov matcher bilens egenskaber, kan det øvrige benzinforbrug reduceres betydeligt.
Vi har beregnet en samlet km-udgift på 3,00 kroner, og det er pænt, og betydeligt billigere end at købe en benzin- eller dieseldrevet Kuga. Men det kræver alt sammen, at man husker at lade bilen op så ofte som muligt.
En privat Clever-ladestander kan købes gennem Ford til priser fra 7.500 kr.