Ford Puma - køreglad og hurtig
Motors vurdering
Ford Puma
- Førerplads
- Motor
- Bagagerum
- Bagsædeplads
- Ikke friskluft til bagsæde
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 - 3 cylindre
-
CO2 udledning126 g/km
-
Effekt155 hk
-
Moment190 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,0 sek.
-
Køreklar vægt1.280 kg
-
Maks. påhængsvægt1.100 kg
-
Bagagerum402 liter
-
Akselafstand259 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:419 cm B:181 cm H:154 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,30 kr./km
Man mærker med det samme, at Ford Puma er skabt for dem, der sætter pris på ufortyndet køreglæde. Bilen styrer forbilledligt ud ad små, snoede veje, og motoren føles med sine 155 hestekræfter virkelig oplagt.
Der er tale om en mildhybrid, og det betyder, at en lille elmotor hjælper til, særligt når man skal accelerere. Det er ikke voldsomme kræfter, den bidrager med, men mærker man efter, får man hurtigt fornemmelsen af at blive hjulpet op i fart på en smidig måde.
Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er
I denne udgave er mildhybrid-systemet mest til stede for at øge effekten, men ved moderat kørsel har det naturligvis også en positiv indvirkning på benzinforbruget, og Puma er derfor en af de biler, der kører længst på literen.
Endnu kan man kun få Puma med manuelt gear, og selvom det fungerer udmærket, så ser vi frem til, at Puma senere på året også kan fås med et syvtrins automatgear af dobbeltkoblingstypen. Merprisen er beskedne 11.000 kr., og det er nok værd at gå efter.
Mere sportslig end praktisk
Når det handler om plads i bilen, er Puma blandt de mindste i klassen, og en voksen kan kun lige akkurat finde ro på bagsædet. Her savner vi også separate luftdyser, usb-stik og separate læselys. Så ser det bedre ud i bagagerummet, hvor et kæmpe rum under gulvet giver plads til stor bagage.
Fortil nyder man et dejligt B&O musikanlæg, et digitalt cockpit og en indretning, der generelt føles lækker. Vi savner måske lidt bedre indstillingsmuligheder af sædet, ligesom den mekaniske, gammeldags parkeringsbremse føles mærkelig i en tid, hvor de fleste nye biler får elektrisk aktiverede p-bremser.
Man sidder relativt højt i Puma, hvilket er med til at give en god SUV-fornemmelse. Et forhold der også understreges af, at sidedørene åbner ind over panelet, så man har let ved at stige ind- og ud af bilen uden at få beskidte bukseben.
Læs også: Motors tidligere test af Ford Puma
Bagklappen fås elbetjent i en pakke til 5.200 kr., der også inkluderer nøglefri åbning af dørene, og selve bagklappen åbnes ved at vippe med foden under nummerpladen – det skal man ellers op i ret dyre biler for at se. Når klappen åbner, følger hattehylden med op på en smart måde, så adgangen til rummet er let.
Ford Puma er helt sikkert en vellykket og lækker bil, men i Motors gruppetest af mini-SUV'er fremstod den mere som en forhøjet sportslig bil end en praktisk SUV. Det ses bl.a. ved, at den mangler store tagrælinger og ved dens begrænsede plads.
God og stabil nødbremse
Smarte detaljer er det digitale cockpit, de velfungerende assistentsystemer (ekstraudstyr, der er regnet med i prisen), det vellydende B&O-musikanlæg og tankdækslet uden irriterende låg. Derudover er den dybe brønd i bagagerummet med til at øge brugsværdien betydeligt. Der er endda en smart løsning, hvor man kan skrue en bundprop ud, så man kan spule brønden med en haveslange, hvis gummistøvler eller lignende har smudset det hele til.
Ved vores test af nødbremsen udviste Ford Puma en god stil og kunne magte at bremse helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 50 km/t. Kører man hurtigere, advares man fortsat ganske effektivt.
Assistent-systemet omfatter en funktion, hvor bilen selv holder sig i vognbanen – dog skal man altid have mindst en hånd på rattet. Den del fungerer ganske glimrende, og vi vil derfor kraftigt anbefale, at man tilkøber assistentpakken til knap 12.000 kr.