Honda Civic forfra
Biltest

Honda Civic - lille men stærk diesel

Honda har været længe om at komme med en lille dieselmotor. Den virker lige så stærk, som Honda lover, men kører ikke langt på literen.
Honda Civic bagfra

Motors vurdering

Honda Civic

27,0 km/l
Diesel
282.680 kr.
  • Motor
  • Fleksibilitet
  • Tre års garanti
  • Forbrug
  • Udsyn skråt bagud
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    98 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    207 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.440 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    477 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Mål
    L:430 cm B:177 cm H:147 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Civic har endelig fået en mindre dieselmotor, for lille kan man knap kalde en motor på 1.6 liter. Den yder 120 hk og mere vigtigt et moment på hele 300 Nm ved 2.000 o/min. Og det er ikke kun imponerende tal i en glitrende brochure – det er en råstyrke, der kan mærkes, når du kører i trafikken.

Ikke nok med at motoren er kraftig i forhold til sin størrelse – den har også en virkelig fin gangkultur og trækker rent selv fra helt lave omdrejningstal. Nu er Honda kendt for at bygge gode motorer, så det kommer ikke som en overraskelse.

Der er dog en anke. Vi oplevede nemlig ikke et specielt flot forbrug under vores prøvekørsel. Med 17,6 km/l svarer det stort set til det, vi oplever i nogle af konkurrenterne, der også praler af 27 km/l. Så Honda er ikke alene med et overdrevent officielt forbrug, men en afvigelse på næsten 10 km/l er altså i overkanten.

Honda Civic kabine
Det forvirrer lidt, at info om fart, omdrejninger, forbrug og navigation sidder fire forskellige steder.

Civiliseret Civic

Den seneste generation Civic kom på markedet sidste år og er en markant forbedring af modellen, der blev kendt som „rumskibet” på grund af sit futuristiske design. Væk er den overflødige startknap, ventilationsanlægget er blevet mere normalt og intuitivt at betjene, og adskilleren midt i bagruden hindrer ikke længere udsynet lige bagud.

Og så er der blevet plads til en vinduesvisker bagpå, så du kan se ud ad bagruden, når det regner. Den kan dog fortsat ikke ændre på, at udsynet skråt bagud er elendigt og kan skjule indtil flere cyklister.

Honda Civic skærm
Navigationssystemet taler dansk og er p.t. med i prisen – ellers koster det 35.000 kr.

Masser af plads

En af Civics dyder er pladsforholdene. Der er god plads i bagagerummet, der er på hele 477 liter officielt. Tallet er ikke helt retvisende i forhold til den plads, du finder i konkurrenterne, men Civic hører uden tvivl til blandt klassens største.

På bagsædet er der også god plads, men det mest smarte er, når du folder sædebænken op. Så får du nemlig pludselig et bagagerum med plads til en golftaske eller en cykel. Samme sædekonstruktion finder man i øvrigt også i Honda Jazz.

Hondas hidtidige 2.2-liters dieselmotor har været god, men alt for dyr, hvis man har brug for en dieselbil. Det gør den nye 1.6-litersmotor op med. Den koster kun 20.000 kr. mere end 1.8-litersbenzinmotoren, og det gør Honda Civic med 1.6-liters dieselmotor attraktiv. 

Honda Civic udsyn
Den meget brede C-stolpe gør udsynet skråt bagud elendigt. Her er Civic blandt klassens dårligste.