Honda e set forfra
Biltest

Honda e - elbil for skærm-nørder

Den lille elbil Honda e er ikke synderlig praktisk, men den giver både køreglæde og skaber opmærksomhed. Med høj pris, lille rækkevidde og kneben plads er den dog en bil for de få.
Honda e set bagfra

Motors vurdering

Honda e

El
299.500 kr.
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    154 hk
  • Moment
    315 Nm
  • Topfart
    145 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.520 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    171 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Officiel rækkevidde
    210 km
  • Mål
    L:389 cm B:175 cm H:151 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 143 km
Luk

Interessen for elbiler er stigende, og det har fået Honda til at blive mere modig med design og teknik. Det er den nye elbil, Honda e, et godt eksempel på.

Den er bygget anderledes end næsten alle andre biler og har masser af skærme, et særpræget retrodesign, og en elmotor, der gør den lille charmetrold til en baghjulstrukken og køreglad bil.

Den koster lige i omegnen af 300.000 kr. og byder sig til på en måde, så man mest af alt skal vælge den med hjertet.

Honda e kabine
Der er skærme i hele instrumentbordets bredde. De yderste er „sidespejle“, og de fungerer overraskende godt. De øvrige skærme kan vise et utal af informationer og kan arrangeres på næsten valgfri måde.

Kort rækkevidde

Der er nemlig ikke meget brugsværdi over den lille Honda e. Bagsædet føles klemt, men kan dog lokke med et næsten fladt gulv ud for de kun to siddepladser.

I bagagerummet møder man et næsten uanvendeligt rum med en meget lille kapacitet. Honda e kan dog bryste sig af at have fire sidedøre, hvilket alt andet lige gør den mere anvendelig i hverdagen.

Men for en børnefamilie må man ret hurtigt konstatere, at denne lille elbil simpelthen er for lille.

Læs også: Komplet overblik over alle Motors test af elbiler

Men det er ikke eneste grund til, at Honda e må satse på en begrænset målgruppe. For dem, der kører mange kilometer, har Honda e nemlig et alvorligt minus: Den har simpelthen en for lille rækkevidde, og lademulighederne er ikke imponerende.

Vi kørte således kun 143 km i den lille Honda e, før batteriet var helt tømt. Det var ved konstant 110 km/t. på motorvej, og det viser dermed nogenlunde rækkevidden, når man skal på langtur.

Honda e er tænkt til bykørsel, og her kommer man naturligvis længere. Men i Danmark er det nok de færreste, der kun kører i byerne. Så matcher man ikke den rækkevidde, er Honda e desværre ude, med mindre man bor tæt på en hurtiglader.

Honda e skærme
Der er to store skærme til højre for instrumentbordet og yderst til højre skærmen til „sidespejlet“. Med en knap kan man bytte indholdet mellem de to skærme i midten, men de mange informationer er næsten for meget af det gode.

Sjov kørsel

Nok kan Honda e ikke imponere med rækkevidden, men den kan heldigvis levere varen, når det handler om køreglæde. Den er simpelthen sjov at køre.

Matcher man ikke dens rækkevidde, er Honda e desværre ude.

Det ret lille batteri holder vægten nede, og sammen med en ret kraftig elmotor gør det præstationerne ganske imponerende. Honda e yder 154 hestekræfter og har et maksimalt drejningsmoment på overvældende 315 Nm. Det ses på accelerationen til 100 km/t., der med 8,3 sekunder er ret imponerende.

Det mærker man i praksis, hvis man f.eks. skal overhale en lastbil eller lignende, og det kan man derfor gøre på tryg vis.

Honda e sidespejl med kamera
Sidespejlets billede er dannet via et kamera udvendigt på bilen. Skærmbilledet er tydeligt, og man vænner sig egentlig let til det.

Kør med én fod

På små landeveje er det en fornøjelse at køre i Honda e. Den har et letgående styretøj og drejer præcist og i øvrigt med en meget lille vendediameter. Sidstnævnte mærker man, hvis man f.eks. skal lave en U-vending.

Men Honda e er trods alt primært skabt til bykørsel, og det mærker man. Den kan køres i en særlig indstilling, hvor elmotoren virker som en motorbremse, når man slipper speederen. Det gør det muligt at køre bilen med blot én fod, og det er dejlig afslappende, når man først har vænnet sig til det.

Læs også: Motors test af Tesla Model 3

Samtidig kan man opnå den fordel, at elmotoren omdanner bevægelsesenergien til strøm, der lagres i batteriet. I Honda kan man vælge mellem fire forskellige niveauer for rekuperation, som den funktion så smukt hedder, og de fire niveauer kan endda varieres alt efter, om man har aktiveret funktionen med ’One-Pedal-Drive’ eller ikke.

Honda e bagagerum
Bagagerummet i Honda e er småt, idet der skulle være plads til elmotoren til baghjulstrækket under gulvet. Det gør brugsværdien ret lille, men en lille kuffert kan dog finde plads.

Imponerende førerplads

Honda e har uden tvivl skabt en af de mest iøjefaldende førerpladser nogensinde. I denne topudgave er der intet mindre end seks skærme, der tilsammen udgør et informations-mylder i hele bilens bredde.

Det ser imponerende ud, og under testen kunne vi klart opdele de bilister, vi viste det til, i to grupper: Dem der var solgt på stedet, og dem, der nærmest løb skrigende bort og rystede på hovedet. Det er uden tvivl en detalje, der deler vandene.

Læs også: Motors test af BMW i3

Set så objektivt som muligt vil vi da også mene, at det til tider simpelthen er for meget med de mange informationer. Af samme grund har Honda indbygget en funktion, så man kan vælge blot at få vist f.eks. et billede af et nyudsprunget japansk kirsebærtræ, så der kommer ro foran føreren.

Men ok, man kommer alligevel hurtigt til at skifte til noget mere indholdsrigt. Det indvendige bakspejl er også en skærm, der viser billedet fra et kamera, der peger bagud under kørslen. Så kan man se bagud, selvom der sidder folk på bagsædet, der ellers blokerer udsynet. Er det for meget med skærmene, kan man også vælge blot at have den klassiske spejlvisning.

Honda e kamera til sidespejl
De små kameraer til de skærme, der gør det ud for sidespejle, er placeret på små konsoller på fordørene.

Opladning med udfordringer

Det siger sig selv, at når rækkevidden er kort, skal man ofte lade Honda e op. Her ser det mindre godt ud med lademulighederne i Honda e. Den er nemlig ikke rigtig bygget til det elnet, vi har i Danmark.

Har man en almindelig ladestander hjemme, kan den kun lades med en enkelt fase, og det giver højest 3,7 kW. Det betyder, at det tager omkring 11 timer at lade batteriet på 36 kWh op.

Man kan hos nogle elleverandører vælge at få sat en særlig lader op, der populært sagt kan kombinere to faser, og så kan ladetiden næsten halveres.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Men på almindelige offentlige ladestandere tager det de stadig 11 timer at få batteriet helt opladet, og det er simpelthen for langsomt. Man kan heldigvis også lynlade Honda e, og så tager det omkring 35 minutter at få 80 procent på batteriet ved en 50 kW lader.

Benytter man en 100 kW-lader går det kun marginalt hurtigere, da bilens styresystem ikke kan håndtere så kraftig en effekt.

Det er ærgerligt, at Honda ikke har indbygget en lige så god lader som hos flere af konkurrenterne, der kan lade med 11 kW via tre faser. Det ville have gjort bilen mere velegnet i hverdagen. Honda e kørte kun fire km pr. kWh, og det er noget mindre end de fleste andre elbiler.

Honda e ladestik
Ladeklappen er placeret som en lille glas-luge oven på fronthjelmen. Man kan lade med et Type 2-stik med en enkelt fase eller via DC Combo-stikket med op til lidt over 50 kW.

Vælg med hjertet

Konklusionen på denne test er, at Honda e i høj grad taler til hjertet, og at den giver en dejlig, sjov køreoplevelse. Hvis altså ens behov kan dækkes af den lille rækkevidde.

Prisen på 300.000 kr. er til den høje side, men set i forhold til det righoldige udstyrsniveau alligevel rimelig. Men lige så tiltalende bilens design og teknik er, ligeså håbløs er den, når det handler om praktisk anvendelighed.

Honda e deler folk op i grupper: Dem, der med det samme elsker bilen og dens teknik, og dem, der hellere vil have en mere traditionelt lignende elbil. Og så er der den tredje gruppe, der blot smiler ad den sjove Honda, og tænker for sig selv: Sådan en bil vil jeg aldrig i livet eje.

Hvem af de tre du er, ved du sikkert selv, men fakta er, at Honda e er kommet godt fra start med et relativt stort salg. Så smil endelig tilbage, når du en dag møder en Honda e på vejene, for her møder du uden tvivl en bilist, der har et stort hjerte.