Hyundai i20 - umoderne koreaner

Motors vurdering
Hyundai i20
- Udstyr
- 5 års garanti
- Forbrug
- Billig plast
Fabriksdata
-
Motor1,1 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning93 g/km
-
Effekt85 hk
-
Moment180 Nm
-
Topfart168 km/t.
-
Acc. (0-100)12,7 sek.
-
Køreklar vægt1.230 kg
-
Maks. påhængsvægt800 kg
-
Bagagerum295 liter
-
Akselafstand253 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / /
-
MålL:399 cm B:171 cm H:149 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 2,40 kr./km
Hyundai i20 gør det meste rigtigt. Der er rimelig god plads i kabinen, køreegenskaberne er tilforladelige og den fem år lange garanti og udstyrsniveauet i testbilen trækker klart op: aircondition, sædevarme, elruder på alle døre og Bluetooth-forbindelse til telefonen plus iPod-, usb- og aux-indgang til stereoanlægget.
Udstyret i den faceliftede model er med andre ord flot, og designet har også fået en overhaling udvendigt, så den minder om de andre Hyundai-modeller. Med faceliftet er prisforskellen på tre- og fem-dørs-modellen faldet til blot 5.000 kr., dermed er den mere praktiske femdørs-version klart at foretrække.
Motoren er på 1.1-liter, og den trækker fint. Den er endda opgivet til hele 27,8 km/l, hvilket giver en billig ejerafgift. Men under vores test kørte vi kun 16,4 km/l, og det er skuffende. Lidt over halvdelen af de kørte km var på motorvej, som trækker forbruget nedad, men det er langt fra nok til at forklare en afvigelse på 11,4 km/l. Dertil kommer, at mange netop vælger de små dieselbiler fordi de pendler på motorvej.
Pladsforholdene er udmærkede for bilens størrelse, og man kan sagtens være fire voksne på tur. Men vi havde lidt støjklager fra bagsædet, der ikke kunne følge med i samtalen på forreste række. Køreegenskaberne er generelt gode – uden at de skiller sig ud som hverken sportslige eller alt for komfortabele.

Meget udstyr, men ...
Udstyrsniveauet er højt i Comfort-udgaven, men kabinen i i20 skiller sig negativt ud. For nogle er det uvæsentligt, men plastickvaliteten er billig og valget af materialer og designet virker lidt gammeldags. Og selv om der er Bluetooth-forbindelse til telefonen, er i20 så langt fra smartphone-universet som det er muligt. Allerede nu ser den gammeldags ud, så hvordan vil den ikke blive opfattet på brugtbilsmarkedet om fem år?
I en tid hvor de koreanske bilmærker rent teknisk bevæger sig med syvmileskridt, er faceliftet af i20 en skuffelse. Vi ser frem til en afløser, der er mere moderne. Eksempelvis som de større i30- og i40-modeller.
