Hyundai i30 N Line forfra
Biltest

Hyundai i30 - show og lidt leverpostej

Hyundai har lanceret en N Line-version af deres i30-model. Den er spækket med udstyr og frække designdetaljer. Men den sportslige oplevelse halter, og det overrasker, da den kraftigere i30 N er klassens mest intense GTI-model.
Hyundai i30 bagfra

Motors vurdering

Hyundai i30

15,9 km/l
Benzin
309.995 kr.
  • Komfort trods 18”-fælge
  • God trykskærm
  • Højt udstyrsniveau
  • GTI-fornemmelse
  • Motor brummer
  • Plads på bagsædet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    144 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    242 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.388 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    395 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:446 cm B:180 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,90 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Hyundai bygger en af verdens bedste rallybiler og har også lavet en af de bedste GTI-modeller: i30 N. De færreste følger med i rally, og endnu færre køber GTI-modellerne, så for at kapitalisere på den sportslige indsats har Hyundai lanceret en designlinje for hverdagsmodeller. Navnet er N-Line.

Her får du nyt design på for- og bagkofanger, N Line-logo i fordørene, dobbeltudstødning i krom, sportssæder og sort himmel i kabinen.

Læs også: Motors test af Hyundai i30 - bedre og bedre

Men de sportslige ambitioner ligger primært på udstyrslisten, for selvom motoren brummer vel rigeligt, når du kører 70 km/t., så savner vi mere indføling i styrestøjet og nerve i køreoplevelsen. Vil du virkelig have intens køreglæde i mellemklassen, så er Ford Focus ST-Line et bedre bud.

Hyundai har ikke strammet undervognen lige så hårdt op som Ford, og det betyder, at du til hverdag reelt har en fornuftig komfort. Og det til trods for, at du har 18”-alufælge som standard med 1.4-liters motoren.

Hyundai i30 N Line kabine
Lækre alcantarasæder med læder på siderne, nøglefri betjening og aluminiumspedaler er udstyr, som trækker op i luksusoplevelsen i i30 N Line Performance. Rattet er også lidt tykkere at holde om.

Wannabe-GTI

Testbilen hedder N Line Performance, men der er ikke meget performance over modellen. For selvom den går til 100 km/t. på lige over 9 sekunder, hvilket er rapt, så er 140 hk mere wannabe end GTI.

Læs også: Motors test af Hyundai i30 Fastback - design til hverdagen

N Line Performance har også godt 50 punkter på listen over standardudstyr, som virker overvældende. Dog er adaptiv fartpilot et klart afsavn på en topmodel, det er til tilvalg til 13.000 kr. og fås kun i kombination med automatgear.

Hyundai i30 bagagerum

God garanti

Som alle andre Hyundai-modeller får du fem års garanti uden kilometerbegrænsning, og det er klart et plus. Det samme er overflødighedshornet med udstyr og automatgearet.

Læs også: Motors gruppetest af biler i samme klasse som Hyundai i30

Men med navnereference til top GTI-modellen ”N” og ”Performance” i navnebetegnelsen er det drømmen om en flig af oplevelsen i en VM-rallybil, der stilles i udsigt. Men med i30 N Line Performance er der mere tale om en leverpostejs køreoplevelse. Dog ikke en flad rundtenom, men en højtbelagt.