Hyundai i40 forfra
Biltest

Hyundai i40 - koreansk stormester

Hyundai i40 er en ny koreansk bilmodel i klasse med Ford Mondeo, Peugeot 508 og VW Passat. Prisen er interessant, men er ikke bilens største styrke. Plads, udstyr, garanti og designet er bilens vigtigste egenskaber.
Hyundai i40 bagfra

Motors vurdering

Hyundai i40

22,2 km/l
Diesel
423.675 kr.
  • Pladsforhold
  • Udstyr
  • Garanti
  • Forbrug
  • Styretøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.7 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    325 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.645 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    553 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:477 cm B:182 cm H:147 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 5,30 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Hyundai har ambitioner om at være blandt de største bilproducenter i verden. En noget høj overligger vil nogle mene, men ser man på de nyeste modeller fra den sydkoreanske industrigigant, virker det mål ikke uopnåeligt. Fra at have været en producent, der primært fokuserede på pris, er den ene overbevisende model efter den anden dukket op. 

Den helt nye i40 slår nærmest hovedet på sømmet og introducerer værdier, der forbinder det koreanske mærke med noget så europæisk som flot design, høj sikkerhed, lækker teknologi og fremragende brugsværdi. Det er intet mindre end modigt og noget, der i den grad vidner om en selvsikker bilfabrik. 

Spørgsmålet er blot, om der er reelt indhold i bilen, eller om det hele er overflade.

Hyundai i40 hører til i den store mellemklasse og kan bedst sammenlignes med Ford Mondeo eller en af dens konkurrenter. i40 er 4,77 meter lang, hvilket er otte cm kortere end Mondeo, men pladsen er udnyttet godt, og det gør kabinen til en af de største i klassen. Ved bagsædet er der forrygende god plads, og foran sidder man glimrende i de store forstole. Også i bagagerummet er i40 imponerende stor, og målt på nøgne tal er der hele vejen igennem bedre plads end i den ellers klasseledende Mondeo.

Priserne begynder ved lidt over 300.000 kr. for en 1.6-liters benzinudgave med 135 hk, mens billigste dieseludgave er en 1.7-liters-version med 115 hk til knap 335.000 kr. Dette er vel at mærke som stationcar, idet i40 indtil videre kun fås i denne karrosseriudgave. En firedørs sedan dukker op til næste år, og den forventer vi, bliver omkring 25.000 kr. billigere.

Under alle omstændigheder er det priser, der er yderst attraktive, men som ikke ligefrem i sig selv skal få folk til at vælge i40 frem for alle andre. Den begejstring skal i stedet næres af bilens øvrige kvaliteter.

Hyundai i40 kabine
Premium-modellen er et udstyrsstykke med både integreret navigationsanlæg, læderrat med styring af 
radio og telefon samt fartpilot. Mellem sæderne er et stort rum med indbyggede kopholdere. Håndbremsen er elektrisk betjent med en knap også mellem forsæderne.

Masser af udstyr

Ser man på, hvad man får for pengene, kan man starte med at konstatere, at Hyundai selv i grundudgaven byder på alt det, vi forventer at finde i en bil som denne. Alle udgaver er således udstyret med Bluetooth-opkobling mellem telefon og bilradio, ligesom aircondition, fartpilot og en lang række komfortudstyr er med til at gøre opholdet i bilen til en rar oplevelse. 

Der er tre udstyrsniveauer, og der er 30.000 kr. mellem de to første og yderligere 40.000 mellem trin to og tre. Det kan lyde af meget, men ser man på indholdet, må vi konstatere, at der er fuld valuta for pengene. Trin to byder på alufælge, klimaanlæg, bakkamera, eljusterbart førersæde og varme i bagsædet, mens trin tre desuden byder på navigationsanlæg, et større musikanlæg, nøglefri betjening og et mere detaljeret instrumenthus.

I vores testbil, som er af højeste udstyrsniveau, lader vi os imponere af et par yderst komfortable forstole med mange justeringsmuligheder, det indbyggede navigationsanlæg, der både taler og skriver på dansk, samt det velfungerende bakkamera, der gør det let at bakke med den ellers noget uoverskuelige bil.

På ekstraudstyrslisten kan man tilkøbe et stort glassoltag, læderindtræk, xenonforlygter eller et automatisk parkeringssystem, der får bilen til at parkere på langs af vejen mellem to holdende biler. Systemet styrer selv rattets bevægelser, mens man som fører selv må håndtere speeder, kobling og bremse. Det fungerer fint og er uden tvivl en stor hjælp for mange bilister. 

Alt udstyret koster 25.000 kr. pr. del, og det er en noget højere pris end det, der ellers først blev meldt ud ved præsentationen. Et forhold, der endnu en gang kan tilskrives vores usædvanlige afgiftssystem. Danmark er det eneste land i verden, hvor der opkræves 18.000 kr. i afgift på en lædersofa!

Hyundai i40 bagsæde
Bagsædepladsen er nærmest kongelig, og både loftshøjde og knæplads er imponerende. Det store panoramaglastag er ekstraudstyr til 25.000 kr..

Følsomt styretøj

Med bilen i bevægelse begynder en grundlæggende god køreoplevelse med en meget behageligt afstemt undervogn og et yderst afdæmpet støjniveau. Kombinationen af kobling, gearskift og speeder er velafstemt, og bilen er i det hele taget letkørt. I byen glæder man sig til og med over et letgående styretøj, og det er med til at gøre det en del lettere at køre bilen, end dens store ydre ellers lægger op til. 

Det letgående styretøj er også bilens akilleshæl, for på lande- og motorvej generes man noget af den manglende konsekvens, der er mellem styretøjets bevægelser og hjulenes reaktion. Lige omkring midterstillingen er styreudslaget meget stort, og det gør, at man let kommer til at ændre retning, blot man drejer en anelse på rattet. Det er overraskende i begyndelsen, men naturligvis noget, man efter en god lang køretur begynder at vænne sig til. Det er derfor ikke et forhold, vi vil betegne som så alvorligt, at man skal vælge en anden bil, men omvendt trækker det generende ned i den samlede bedømmelse.

Vi oplevede til gengæld ingen synderlig følsomhed over for sidevind, ligesom bilen heldigvis kører pænt ligeud, så længe man holder rattet i ro. På FDM Jyllandsringen virker i40 yderst velkørende. Vores model havde 18-tommer-dæk i stedet for de normale 16-tommer-dæk, og den stod virkelig godt fast. Men vi har også prøvet versioner med de almindelige 16-tommer-dæk, og heller ikke her er der noget negativt at berette. Den styrer præcist og er i fornuftig balance, og når man provokerer bilen med uhensigtsmæssige manøvrer, bryder ESC-systemet fornemt ind og bremser bilen ned, samtidig med at en begyndende udskridning modvirkes. Det er bestemt godkendt!

God sikkerhed

Motorprogrammet omfatter to benzinmotorer og en dieselmotor. På benzinsiden er der en 1.6-liters-motor med direkte indsprøjtning og 135 hk. Den fås kun med manuelt gear og kun i laveste udstyrsniveau. Den større toliters benzinmotor yder 177 hk og fås enten med manuelt gear eller en sekstrins automatgearkasse. Den lille motor var ikke i landet, da vi testede i40, men vi har prøvet den store benzinmotor med begge geartyper, og vi fremhæver særligt automatgearet som en løsning, der er med til at hæve køreoplevelsen betydeligt. Det manuelle gear fungerer også upåklageligt, men har man først prøvet automatgearet, overvejer man seriøst at ofre merprisen på 30.000 kr.

På dieselsiden føres kun én motorvariant herhjemme, og det er den relativt nye 1.7-liters-udgave med turbo og direkte indsprøjtning. Den fås i to versioner med enten 115 eller 136 hk. Vi har kun prøvet den kraftige udgave, og den opleves både kraftfuld og støjsvag. Det er dog vores opfattelse, at man godt kan spare merprisen på 20.000 kr. mellem de to versioner. 

Kombinationen af kobling, gearskift og speeder er velafstemt, og bilen er i det hele taget letkørt.

På papiret kører dieseludgaven 22,2 km pr. liter, men så langt kunne vi ikke nå. Vi kørte mellem 15 og 19 km pr. liter, med et vægtet gennemsnit på 17,5. Benzinmotoren kører på papiret 14,7 km pr. liter, og her nåede vi kun 11,4 km pr. liter. Det er ikke imponerende, og da slet ikke set i lyset af, at begge versioner er udstyret med den nyeste teknologi inklusive stop-start-systemet, der selv standser motoren, når man f.eks. holder for rødt.

Hyundai i40 er allerede tes­tet af Euro NCAP og opnåede de maksimale fem stjerner. Kabinen forblev stabil under testen, og Hyundais særlige knæairbag viste sig at have en fin indflydelse på beskyttelsen, som vurderes at være i top. 

Herhjemme er alle udgaver forsynet med ikke mindre end ni airbags: to foran hvert af forsæderne, to i siden af forsæderne, to i siden af bagsædet og to airbaggardiner plus en særlig knæ-airbag under ratstammen. Det er tæt på en rekord! Inde i kabinen er forsæderne udstyret med aktive hovedstøtter, der kan mindske påvirkningen i tilfælde af en kollision bagfra, og endelig er der isofixbeslag til autostole ved de to yderste pladser ved bagsædet.

Alle varianter har ESC, ABS-bremser med bremseassistent, hillholder, der modvirker, at man kører baglæns, når man sætter i gang på en bakke, og selealarmer ved forsæderne. På nær ved laveste udstyrsniveau er der også et sikkerhedsnet mellem kabine og bagagerum, som kan forhindre, at man får bagagen i hovedet ved en kollision eller en hård nedbremsning. Det burde være standard i alle versioner.

HYundai i40 bagagerum
Bagagerummet er hundestort, og der er fine aluskinner i gulvet, der kan fastholde bagagen. Desværre kan ryglænet ikke foldes helt ned til vandret.

Fremragende garanti

Det er tydeligt, at Hyundai i40 er designet i Europa. Helt præcist er det foregået på fabrikkens udviklingscenter i Sydtyskland, og formen virker da også, som om designerne er stærkt inspireret af bilerne herfra. 

Linjerne er skarpe med markante træk både for og bag, og langs siden af bilen udstråler den skrånende linje midt på dørene dynamik, mens de blanke kromlister rundt om alle sideruderne udstråler eksklusivitet. 

Hyundai i40 virker på den måde som en meget harmonisk bil, og dens ydre vil givetvis gøre den til en populær gæst på de danske veje. Trods de europæiske træk er i40 en koreansk-produceret bil, der skal sælges i store dele af verden.

Ser man på den samlede driftsøkonomi ved at eje en Hyundai i40, så springer den generøse garanti i øjnene som en meget positiv egenskab. Garantien er på fem år og har ikke kilometerbegrænsning. Den omfatter ud over den almindelige garanti på hele bilen også en udvidet vejhjælp i Danmark i alle fem år samt et gratis helbredstjek af bilen i perioden mellem de planlagte serviceeftersyn. 

Ved helbredstjekket kan man få kontrolleret og evt. udskiftet bilens pærer, få kontrolleret dæktryk og få efterfyldt olie, sprinklervæske og andet, der er behov for. Det koster ikke noget. 

Ud over fabriksgarantien er der 12 års garanti mod gennemtæring. FDM anbefaler dog, at man rustbeskytter bilen fra ny, hvis man ønsker at holde bilen helt fri for rustangreb i mange år fremover.

Hyundai tilbyder ikke en importørbaseret service- og reparationsaftale, men flere af forhandlerne kan tilbyde en sådan aftale. Prisen ligger endnu ikke fast, da bilen er helt ny, men vi vurderer, at en sådan aftale vil lande på en pris omkring 5.800 kr. om året for en periode på tre år og 60.000 km. En sådan aftale kan anbefales, ikke mindst set i lyset af at den langvarige garanti på bilen netop er betinget af, at man følger serviceplanen for bilen til punkt og prikke.