Hyundai Ioniq plugin-hybrid set forfra
Biltest

Hyundai Ioniq - fornuftig plugin-hybrid

Hyundai Ioniq som plugin-hybrid byder på god plads, flot garanti og et fint benzinforbrug. Desværre føler man ikke, at man kører i elbil, da benzinmotoren hele tiden tænder for at varme bilen op.
Hyundai Ioniq plugin-hybrid set bagfra

Motors vurdering

Hyundai Ioniq

90,9 km/l
Benzin/el
279.995 kr.
  • Pris
  • Udstyr
  • Garanti
  • Ikke el-varmeapparat
  • Bagagerum
  • Lademulighed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    26 g/km
  • Effekt
    141 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    178 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.551 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    341 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    52 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:447 cm B:182 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,00 kr./km
  • Målt rækkevidde 37 km

Sikkerhed

2016
Luk

Ioniq er netop kommet i en let faceliftet udgave, hvor særligt instrumentbordet er opdateret. Bilen er fra starten skabt som en benzinøkonomisk model, og da vi målte forbruget på tomt batteri, kørte den da også næstlængst på en liter benzin.

Fuldt opladet kan man trykke på en knap, der tvinger bilen til at køre så meget på el som muligt. Desværre er det ikke muligt i kold tilstand, da motoren skal levere varme til bilen, der ikke har elektrisk varmeapparat. Det betød, at vi kunne køre 52 km, før batteriet var helt tomt.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af Hyundai Ioniq plugin-hybrid. Læs test med flere køreoplevelser og beskrivelser her

Det lyder godt, men da havde benzinmotoren kørt for både at lave varme og levere strøm til batteriet. Det kostede 0,7 liter benzin, så den reelle rækkevidde på batteriet har vi beregnet til 37 km.

På den praktiske side er Ioniq begrænset af et noget småt bagagerum og af en godkendelse, der kræver, at en evt. påhængsvogn altid skal være med bremser. Det er dog tilladt at have en trækkrog monteret – det må man ikke i elbilsudgaven af Ioniq.

Hyundai Ioniq kabine
Førerpladsen er opdateret med større skærm. Udstyrsniveauet er generelt højt.

Kører langt på literen

Under testen kørte vi 37 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 52 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til hele 21,0 km pr. liter, og det er et flot resultat. Men det er også det man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 90,9 km pr. liter i udsigt.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Batteriet er på knap 9 kWh, og det kan lades op på 2,7 timer, da den indbyggede lader i Hyundai Ioniq kun kan levere 3,3 kW.

Bilen må kun trække en trailer, hvis den har bremser, og da højst 750 kg.