Hyundai Ioniq forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Hyundai Ioniq Plug-In - genial biltype

Med både benzinmotor og elmotor kan man køre på grøn el i hverdagen og på benzin, når man skal køre længere end strømmen tillader. Ioniq er tilmed behagelig at køre i.
Hyundai Ioniq bagfra

Motors vurdering

Hyundai Ioniq

90,9 km/l
Benzin/el
293.975 kr.
  • Forbrug
  • Garanti
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Varmeapparat
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    26 g/km
  • Effekt
    105 hk
  • Moment
    147 Nm
  • Topfart
    178 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.550 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    341 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    90 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    Otte års garanti på batteriet
  • Mål
    L:447 cm B:182 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,15 kr./km
  • Målt rækkevidde 50 km

Sikkerhed

2016
Luk

Hver gang, vi tester en plugin-hybrid, står det klart, at denne biltype er genial. Man kører på el, så længe der er strøm på batteriet, og herefter slår benzinmotoren til, hvis man skal endnu længere. Kører man mest korte ture, vil man dermed kunne klare en stor del af kørslen på el alene.

Ioniq Plug-in er en af tre udgaver af den smarte bil fra Hyundai. Den første er en hybrid-udgave, hvor batteriet i bilen kun lades op, når man bremser og kører ned ad bakke. Den anden er denne plugin-hybrid, hvor batteriet kan også kan lades op fra elnettet, og den tredje er en elbil med et stort batteri, og altså ingen benzinmotor.

På den måde slipper man for at skulle finde opladningssteder på farten.

Læs også Motors test af plugin-hybriden VW Golf GTE

Det sjove er, at alle tre biler koster det samme. Der er altså frit valg mellem de tre teknologier, og det er en prisværdig, men sjælden situation.

Kan man leve med at køre udelukkende på el, er elbilen naturligvis det oplagte valg. Men for de fleste vil netop denne plugin-udgave være mere oplagt, for her kan man køre på el til hverdag, og på benzin, hvis man skal køre længere end batteriet kan klare. På den måde slipper man for at skulle finde opladningssteder på farten, og man slipper for at vente, mens den lader.

Hyundai Ioniq kabine
Førerpladsen er vellykket med en stor skærm i midten og gode fralægningsmuligheder. Der er trådløs opladning af mobiltelefonen.

Meget udstyr

Hyundai ved, at dem, der er interesseret i ny teknologi, også er interesseret i udstyr. Man kan derfor glæde sig over, at bilen er proppet med alt det, man sætter pris på. På komfortsiden er det automatgear, en stor skærm med indbygget Apple CarPlay, bakkamera og et meget lækkert musikanlæg.

På sikkerhedssiden handler det om en adaptiv fartpilot, en meget effektiv nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel samt forlygter med LED-lys og automatisk op- og nedblænding.

Læs også Motors test af Toyota Prius som plugin-hybrid

Den adaptive fartpilot er virkelig en fornøjelse i hverdagen. Sammen med automatgearet virker den helt ned til stilstand, og det er både godt for sikkerheden og køreglæden.

Der er god siddekomfort ved forsæderne, mens man ved bagsædet kæmper lidt med det stærkt skrånende tag. Bagagerummet er ikke imponerende i størrelsen, og da man ofte skal have ledninger med til opladningen, optager disse en del af pladsen. Men en stor tophængslet bagklap gør dog adgangen prisværdig god.

Hyundai Ioniq bagagerum
Bagagerummet rummer bare 341 liter, og det er inklusive et rum under gulvet. Det benyttes dog oftest til ladekabel og lignende.

Tryg og gennemskuelig økonomi

Under vores test kunne vi køre ca. 50 km på et helt opladet batteri. Men selvom der stadig var strøm tilbage, oplevede vi ofte, at benzinmotoren startede kortvarigt. Det kan ske, hvis man f.eks. træder speederen meget ned, eller hvis man skruer op for varmen, og det er koldt udenfor.

Varmen til bilen kommer nemlig fra benzinmotoren, der således må i gang for at levere varme. Men kører man almindeligvis kun korte ture i moderat tempo, vil man opleve, at man hovedsageligt kører på el, og at man derfor næsten ikke bruger benzin.

Der er fem års garanti på hele bilen – vel at mærke uden km-begrænsning – og der er otte års garanti på batteriet.

Læs også Motors test af plugin-hybriden Kia Niro

Det er på denne måde, at fabrikken er kommet frem til de oplyste godt 90 km pr. liter. Dette tal skal dog ses som gennemsnit mellem en situation, hvor man kun kører på el, og den modsatte situation, hvor man kun kører på benzin. Uden strøm på batteriet kører man typisk 17 til 19 km/liter, og alt afhængig af, hvor ofte man lader, vil det faktiske forbrug altså ligge mellem de 17 km/l og måske langt over 100.

Et el-abonnement koster 300 kroner om måneden, og så kan man lade, så meget man vil. Har man f.eks. 20 arbejdsdage om måneden, og kan man stort set klare sig med el alene til disse ture, kan man altså komme til og fra arbejde for det der modsvarer 15 kr. pr. dag i „brændstof“-udgifter. Det er et stærkt argument for denne bil.

Der er fem års garanti på hele bilen – vel at mærke uden km-begrænsning – og der er otte års garanti på batteriet. Et andet stærkt argument for dem, der ellers kunne være utrygge ved denne nye bilteknik.

Læs FDMs tema om plugin-hybrider