Hyundai
Biltest

Hyundai Ioniq - fuld strøm på hybriden

Hybridbiler er nærmest ensbetydende med en Toyota. Den nye Hyundai Ioniq tager nu kampen op. På mange måder minder om den en Toyota Prius, men den er langt billigere. Og den slipper rigtig flot fra det.
Hyundai

Motors vurdering

Hyundai Ioniq

El
343.875 kr.
  • Udstyr
  • Sikkerhed
  • Letkørt
  • Bagagerum
  • Loftshøjde, bag
  • Træk ikke muligt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    79 g/km
  • Effekt
    141 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.477 kg
  • Bagagerum
    433 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Mål
    L:447 cm B:182 cm H:145 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km
Luk

Kampen om at skabe den mest miljøvenlige hverdagsbil er på højeste styrke. Toyota har i flere år haft førerpositionen med sine hybridbiler, der er gode til at klemme nogle ekstra km ud af hver liter benzin. Men det er slut med at være alene på banen, for flere producenter er nu klar med oplagte konkurrenter.

SE OGSÅ: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet

Hyundai
Hyundai Ioniq er i virkeligheden tre biler i en og samme model. Den er udviklet som batteridrevet elbil, opladningshybrid og som denne hybridbil, hvor en benzinmotor og en elmotor deles om fremdriften. Indtil videre er det kun sidstnævnte, der findes til salg i Danmark.

En af de mest lovende i øjeblikket er den nye modelfamilie fra Hyundai. Den hedder Ioniq – et navn, der relaterer sig til ioner, der er en af de essentielle bestanddele i den elektriske verden – og Ioniq-familien er da også elektrisk i sin grundform.

Den er fra starten udviklet i tre retninger: en batteridrevet elbil, en opladningshybrid og så hybridbilen, der alene benytter benzin som energikilde, men som også har et batteri, der kan opsamle omdannet bevægelsesenergi til at drive bilens indbyggede elmotor.

I alle tre tilfælde er målet, at Hyundai Ioniq skal slippe så lidt CO2 ud til omgivelserne som overhovedet muligt. Hyundai har samtidig haft som mål, at den nye teknik skal være mulig at købe for så mange som muligt, og priserne er derfor ganske lave. Billigste elbil koster 274.000 kr., og billigste hybridbil koster 304.000 kr. Prisen på opladningshybriden er endnu ikke kendt, da den først dukker op senere på året.

Målt op mod Toyota Prius er priserne meget attraktive – omtrent 100.000 kr. lavere.

Hyundai
Instrumentbordet er ret lækkert udformet med et stort instrumenthus i digital form, en stor skærm i midterkonsollen, samt mange gode fralægningsmuligheder. Automatgear er altid standard. 

Hybridbiler er nemme at køre

En af de første oplevelser, man får, når man sætter sig bag rattet i Ioniq, er den medfølgende afslappede kørestil. Som altid er hybridbilen nemlig udstyret med automatgear, og sammen med en let og ubesværet motor bliver køreoplevelsen både let og behagelig.

I Ioniq har man koblet en traditionel 1.6-liters benzinmotor til en elmotor og en sekstrins automatgearkasse af dobbeltkoblingstypen.

Kombinationen fungerer imponerende flot, og når man kører, får man både fordel af elmotorens stærke moment ved igangsætning og gearkassens nærmest umærkelige gearskift. Det giver en glidende kørsel, som man bliver helt salig over. Støjen er samtidig pænt dæmpet, og i det hele taget er netop drivlinjen med til at skabe en meget fin kørekomfort.

Man sidder udmærket bag rattet, og Hyundai har i den grad forstået at skabe et cockpit med mange fralægningspladser, god overskuelighed og fin komfort. På den måde er Hyundai Ioniq virkelig vellykket.

hyundai
Fra rattet styres den adaptive fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler.

Masser af udstyr

Ioniq findes i to udstyrsversioner, Trend og Premium. Merprisen mellem de to er 40.000 kr., så man skal lige tænke sig om en ekstra gang, før man sætter kryds ud for den dyreste. Begge udgaver kommer nemlig med et meget flot grundudstyr.

På sikkerhedssiden finder vi således en automatisk nødbremse, der kan bremse for både biler og fodgængere, og den er koblet sammen med en adaptiv fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende biler på lande- og motorvej. Den virker endda også ved køkørsel, men desværre slår den fra, når hastigheden kommer ned under 5 km/t. Så skal man selv tage over, og det går også fint, men det er lidt ærgerligt, at Hyundai ikke har løst opgaven helt ned til 0 km/t. som hos f.eks. Audi, BMW, Mercedes og Volvo.

Udstyret omfatter desuden masser af rare ting som klimaanlæg, navigationsanlæg med danske menuer og dansk tale, et meget vellydende musikanlæg med DAB-radio og Apple CarPlay/Android Auto, bakkamera og masser af lækre detaljer. I topudgaven får man desuden xenonforlygter, digitalt instrumenthus og nøglefri adgang og start. Men egentlig er man ganske godt kørende i versionen til 304.000 kr., så det er den, vi peger på som bedste køb.

 

Højt sikkerhedsniveau

Vi har prøvet Ioniqs nødbremse mod en forhindring, der skulle gøre det ud for en stillestående bil. Her kunne bilen nå at bremse helt op, så en kollision kunne undgås ved hastigheder op til 60 km/t. Systemet er dog aktivt op til 80 km/t., og bilen vil så stadig forsøge at bremse, alt hvad den kan, men så kan man ikke undgå kolli­sionen – i stedet vil den blive markant mindre i omfang, og det kan redde liv.

Derudover er testbilen udstyret med advarsel for biler i den blinde vinkel, og det er en stor hjælp ved motorvejskørsel, når man skal foretage vognbaneskift. Samme system advarer også om tværgående trafik, når man skal bakke ud fra en p-bås, og sammen med bakkameraet er det også noget, man bliver glad for.

Den aktive vognbaneassistent advarer desuden, hvis man er på vej ud over vognbanens kantlinjer, og rattet drejer selv bilen tilbage i vognbanen, hvis man har slået denne funktion til. Det er mest noget, man vil benytte på motorvej, når man kører langt, for på landevej kan den indgriben godt være generende.

Hyundai Ioniq er sikkerhedstestet af Euro NCAP i 2016 og fik de maksimale fem stjerner.

Hyundai
Apple CarPlay er standard og kan forbinde en iPhone til bilen uden problemer. Bilen er også forberedt til Android Auto.

Bremserne laver strøm

På motorvej opleves Ioniq yderst stabil. Luftmodstandskoefficienten er nede på rekordlave 0,24 (det samme som i Toyota Prius), og det giver i sig selv en lav køremodstand. Det kan teoretisk set føre til mindre god stabilitet, men det er ingenlunde tilfældet. Hyundai Ioniq holder pænt sporet, og man kan selv i kraftig vind ubesværet køre langt på motorvej uden at blive træt.

I dobbelt-undvigemanøvren klarer Hyundai Ioniq sig pænt uden at imponere. ESC-systemet griber ind og retter bilen op, og det foregår uden mærkbare gener i styringen, så også her er de grundlæggende egenskaber godkendt.

Bremserne er af den type, hvor man ved let tråd blot aktiverer elmotoren, der nu virker som generator og bremser bilen op ved samtidig at lave strøm til batteriet. Først når man træder hårdt på bremsepedalen, bliver de mekaniske bremser aktiveret, og overgangen fra den ene type bremse til den anden føles uproblematisk.

Man skal måske lige vænne sig til det, men så kan man ligefrem træne sig op til at køre bilen stort set uden at anvende de mekaniske bremser. Det giver en bedre benzinøkonomi, en mere glidende kørsel og mindre slid på de mekaniske bremser.

 

Hyundai
Der er egentlig god knæplads ved bagsædet, men det skrånende tag giver en kneben loftshøjde. Der er friskluftdyser i midten og et fint midterarmlæn. Derudover er der isofix-beslag til autostole ved yderpladserne.

Flot økonomi

Officielt kører Hyundai Ioniq 29,4 km pr. liter, og det vidner om bilens potentiale. Så langt kørte vi dog ikke, men på vinterdæk i koldt vejr nåede vi i snit 21 km pr. liter, og det er tilfredsstillende. Det er motorvejs­etapen, der trækker ned, mens vi på landevej holdt 25 km pr. liter i snit.

Hyundai yder en af landets bedste garantier – fem år uden km-begrænsning – og sammen med en udmærket pris for en service- og reparationsaftale bliver den samlede økonomi attraktiv. Alt i alt koster det 72.200 kr. om året at køre 20.000 km, og det giver en km-udgift på bare 3,60 kr.

Hyundai
Bagagerummet rummer 443 liter og er dermed ikke blandt de største i klassen. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele, og den store bagklap giver let adgang til rummet. Der er lappekit under gulvet i stedet for et egentligt reservehjul. 

Man kan også vælge at lease bilen. Det koster 10.000 kr. i førstegangsydelse og så 3.800 kr. pr. måned for grundudgaven og 200 kr. mere for topudgaven. Det er en udmærket løsning for dem, der gerne vil prøve Ioniq, men som ikke vil kaste sig ud i et køb. Ifølge vores beregninger er det dog stadig billigst pr. år, hvis man køber bilen og vel at mærke beholder den i fem år.

I begge tilfælde tegner der sig et billede af en bil med en god miljøprofil, et flot sikkerhedsniveau og et behageligt komfortniveau. Samlet set er Hyundai Ioniq derfor den hidtil mest interessante bilnyhed fra den koreanske bilproducent – ikke mindst når de to sidste varianter dukker op i form af en elbil og en opladningshybrid.