Hyundai ix35 bagfra
Biltest

Hyundai ix35 - familiebilen

Hyundai ix35 er en letkørt firehjulstrækker. Pladsen er fin både for og bag, og det begejstrer hele familien.
Hyundai ix35 fra siden

Motors vurdering

Hyundai ix35

13,9 km/l
Diesel
523.675 kr.
  • Letkørt
  • Udstyr
  • Kabineplads
  • Udsyn skråt bagud
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    189 g/km
  • Effekt
    184 hk
  • Moment
    383 Nm
  • Topfart
    195 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.731 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    465 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Mål
    L:441 cm B:182 cm H:166 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 13 km/l
  • Beregnet økonomi 6,35 kr./km

Sikkerhed

2010
Luk

Hyundai ix35 er udviklet i Europa, hvilket ses på designet, der er markant anderledes end det, vi tidligere har set fra det koreanske bilmærke. Den mest økonomiske udgave kører 19,2 km pr. liter diesel, og det er imponerende. Det er med den nye 1.7-liters dieselmotor, som fabrikken selv har udviklet, men som endnu kun leveres med forhjulstræk.

Vi tog i stedet en toliters dieselmotor, og den er også at finde i den gode ende af skalaen, idet den går 16,4 km/l med manuelt gear. Vores testbil havde imidlertid automatgear, og det koster på forbruget, som på papiret er helt nede på 13,9 km/l. I praksis er det tæt på det opnåelige, idet vi kørte 13,1 km/l.

Allerede ved start af bilen bemærker man, at Premium-udgaven af ix35 er vældig godt udstyret. Det er nok at have nøglen i lommen. Så kan man åbne dørene ved tryk på en knap på dørhåndtaget, og motoren startes også blot ved tryk på en knap. Der er gode sæder, og der er varme i både for- og bagsæder.

Pladsmæssigt er ix35 en af de største i feltet, og ved bagsædet glæder man sig over et helt fladt gulv. Der er gode fralægningspladser, og der er elruder i alle døre. Som en sjov tilkøbsmulighed kan man vælge bakkamera, hvor billedet dukker op på en skjult skærm i bakspejlet. Det virker!

Hyundai ix35 kabine
Det er den typiske Hyundai-stil, vi møder i ix35. Men trods designets skarpe vinkler er overblikket tilfredsstillende, og betjeningen enkel. Der er desuden gode fralægningspladser.

Servostyringen er på fin vis med til at gøre den store bil letkørt. Den føles fast ved kørsel ligeud og dejlig hjælpsom ved parkeringsmanøvrer. Motoren er stærk og går godt. Den trækker flot fra lave omdrejningstal, og samarbejdet med automatgearkassen er fortræffeligt. Undervognen er fint afstemt, og de standardmonterede 18”-dæk virker ikke generende for komforten. Hyundai ix35 klarede kulden tilfredsstillende, omend der kunne høres en del knirkelyde ved minus 30 grader.

Interiøret er typisk for Hyundai, og det vil sige spændende design, men lidt billigt materialevalg. Til gengæld er der bluetooth-forbindelse til telefonen og mulighed for at koble iPod/iPhone eller USB-stik til radioen, og det hele kan styres fra rattet.

Hovedstøtterne fortil er fine, men ved bagsædet er de for lave. Det er til gengæld en fordel, når bagsædet foldes forover, for det foregår enkelt, og gulvet bliver næsten plant. Så udvides bagagerummet betragteligt. Udgangspunktet er 465 liter – testens største.

Hyundai ix35 kan ikke slå Subaru samlet set, men det er tæt på: Fem års garanti på hele bilen uden km-begrænsning, fem års lakgaranti, fem års vejhjælp og gratis sundhedstjek er helt enestående og et forhold, der i sidste ende kan overskygge de punkter, hvor ix35 ellers overgås af de andre.

Hyundai ix35 knapper
Firehjulstrækket fungerer automatisk, men fra en knap kan man låse for- og bagakslen sammen. Anden knap fra højre aktiverer den automatiske nedbremsning ved kørsel ned ad bakker i terræn.