Hyundai ix35 forfra
Biltest

Hyundai ix35 - skabt til Europa

Med Hyundai ix35 rykker koreanerne tættere på Europa med sin nye mini-offroader. Den er både designet og bygget i EU, og så kører den fortrinligt.
Hyundai ix35 bagfra

Motors vurdering

Hyundai ix35

16,9 km/l
Diesel
403.675 kr.
  • 5 års garanti
  • Køreegenskaber
  • Trækker 2.000 kg
  • Forbrug
  • Lodret bagagenet ej standard
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    153 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Topfart
    182 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.609 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    465 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / /
  • Mål
    L:441 cm B:182 cm H:167 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 13 km/l
  • Beregnet økonomi 5,60 kr./km

Sikkerhed

2010
Luk

Med det lidt kryptiske navn ix35 signalerer Hyundai en klar afstand til forgængeren Tucson, der var en let europæiseret koreansk bil. Nu satser fabrikken målrettet på europæisk smag, både hvad angår design og teknik. Bilen er således udviklet ved Hyundais eget design- og teknikcenter i Tyskland, og den bygges på en helt ny fabrik i Tjekkiet.

Selve bilen er opbygget som en let firehjulstrækker, som skal kunne gøre sig i en verden, hvor der tales meget om ressourcer og CO2-udslip. ix35 fås derfor i versioner med kun forhjulstræk, mens topmodellerne dog stadig kan trække på alle fire hjul. Det er der stadig mange brugere af denne biltype, der lægger vægt på – ikke mindst hvis bilen skal trække en tung påhængsvogn, hvor firehjulstræk er at foretrække ved igangsætninger og parkeringsmanøvrer.

Det er dog mest på papiret, at forbruget er lavt – i praksis kørte vi kun 12,8 km pr. liter, hvilket ikke ligefrem imponerer i en dieselbil.

ix35 kører på en meget personvognsagtig måde, men man sidder dejlig højt med det overblik, det giver. Affjedringen er til den hårde side uden at være ukomfortabel, og styretøj og bremser gør bilen let at manøvrere.

Hyundai ix35 kabine
Instrumentbordet er velordnet, og rattet kan justeres i både højde og længde. Fra læderrattet kan man betjene radio og mobil via Bluetooth-systemet.

Lille motor er rigeligt

Vores testbil havde en toliters dieselmotor med 136 hk, og den gør et helt fantastisk arbejde. Der er slet ingen grund til at ofre merprisen på 25.000 kr. for at få den kraftige udgave med 184 hk. Så er det langt bedre at vælge den firehjulstrukne version, der er 30.000 kr. dyrere.

Til denne lille udgave af dieselmotoren kan man kun få en manuel sekstrins-gearkasse. Det fungerer godt nok, men denne biltype nærmest skriger på et automatgear. Vil man have det, er man tvunget til at vælge både den store motor og firehjulstræk, og så er prisen oppe på små 490.000 kr.

Udstyret er i øvrigt overdådigt: Fra udstyrslisten kan vi fremhæve 18-tommer-alufælge, nøglefri betjening, sæder med dellæder, klimaanlæg, Bluetooth og noget så sjældent som varme i bagsædet. Set i det lys fremstår ix35 som et yderst attraktivt køb i denne klasse. Og med sin femårige garanti uden km-begrænsning er der tryghed med i købet.

Vi kender endnu ikke resultatet fra en uvildig crashtest, men bilen kommer med alt det sikkerhedsudstyr, man kan forvente sig af en moderne bil i denne kategori.

Hyundai ix35 bagfra
Bagklappen er tophængslet og giver adgang til et bagagerum på 465 liter.