Hyundai Kona forfra
Biltest

Hyundai Kona – klassens bedste

Motor har testet alle de nye mini-SUV’ere på det danske marked, og Hyundai Kona er bedst. Den er god til det meste, og den falder aldrig igennem.
Hyundai Kona bagfra

Motors vurdering

Hyundai Kona

19,2 km/l
Benzin
223.975 kr.
  • Køreegenskaber
  • Udstyr
  • Siddehøjde
  • 5 års garanti
  • Bagagerum
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    117 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    172 Nm
  • Topfart
    181 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.233 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    361 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:417 cm B:180 cm H:155 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 3,05 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Hyundai er sluppet rigtig godt afsted med den nye Kona. Den opleves som en ægte SUV, idet man sidder højt og har let ved at komme ind og ud af bilen.

I den testede Trend-udgave er udstyret omfattende, og man glæder sig over både varme i rattet, klimaanlæg, trådløs opladning af mobiltelefonen, et fint bakkamera og nøglefri betjening af bilen.

Oplev vinderbilen: Hyundai Kona

Den trecylindrede turbomotor opfører sig dejligt, og man fornøjes af bilens dynamik. Affjedringen er til den mere sportslige side, men føles ikke ueffen.

Læs også: Nyere test af Hyundai Kona fra 2020

Bagagerummet rummer fint vores testbarnevogn, men en høj bund, der dækker over nogle smårum forneden, stjæler vigtig plads. Et andet minus er den lidt kedelige plast, der går igen flere steder i bilen – det er et område, hvor Hyundai snildt kan forbedre sig fremover.

Alligevel er Hyundai Kona en bil, der kører fra de fleste af konkurrenterne, og i sidste ende fik den flest point, da Motors testhold skulle vælge den bedste blandt de små SUV’er. Godt gået!

Hyundai Kona kabine
Førerpladsen er præget af en stor skærm i midten. I Trend-udgaven er automatisk klimaanlæg standard.

Klassens frække dreng

Den høje siddeposition kan virkelig justeres efter behov, og med hele 21 klik på reguleringen for højdejusteringen er det muligt at finde sin optimale højde.

Der er meget fin fralægningsplads over det hele, og med en stor skærm øverst i midten af instrumentbordet fremstår kabinen ret moderne.

Styretøjet er lækkert på små snoede veje, og man har en fornemmelse af, at bilen bedst kan karakteriseres som den frække dreng i klassen. Affjedringen er lige til den hårde side, men ikke mere end at det fortsat er rart.

Hyundai Kona siddehøjde
Hyundai Kona er ikke blandt de højeste biler i klassen. Alligevel foregår ind- og udstigningen ubesværet.

Fås med firehjulstræk

På listen over negative sider ved bilen finder vi flere kommentarer fra testholdet omkring den lidt kedelige plast-kvalitet, der går igen flere steder i bilen. Det er synd, at Hyundai ikke har skruet lidt op for ambitionerne her.

Derudover er det mest den omtalte plads i bagagerummet, der trækker lidt ned.

Læs også: Motors test af den billige SUV Dacia Duster

Vi peger på netop denne trecylindrede turbomotor som bedste køb.

Hyundai Kona bagagerum
Læssehøjden til bagagerummet er med sine 69 cm ret høj. Vores testbarnevogn kan fint være i bagagerummet, men optager hele højden.

Som en af de få biler i klassen kan Hyundai Kona leveres med firehjulstræk i en udgave med en 1.6-liters benzinmotor med 177 hk og automatgear. Men så er prisen også oppe på over 300.000 kr.

Bliv medlem og få Motor