Dacia Duster set forfra
Biltest

Dacia Duster - cool på den gammeldags måde

Dacia Duster ser bysmart ud, men bilen er gennemgående bygget på gårdagens teknologi. Ikke mindst mangler den sikkerhedsudstyr og lækre løsninger.
Dacia Duster set bagfra

Motors vurdering

Dacia Duster

22,2 km/l
Diesel
227.470 kr.
  • Design
  • Tre års garanti
  • Offroad-egenskaber
  • Affjedring
  • Ingen nødbremse
  • Plastkvalitet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    116 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    171 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.379 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    445 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 2 / 6
    Bilgaranti dog kun op til 100.000 km
  • Mål
    L:434 cm B:180 cm H:169 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 3,00 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

De sjove reklamer går rent ind. Kendte Queen- og Ghostbuster-melodier akkompagneret af flotte billeder af den smart SUV, der præsenteres til en pris fra 139.990 kr. Ikke et øje er tørt.

Der er også mange ting at holde af ved Dacia Duster. Designet er helt klart en af dens styrker. Anden generation af Duster minder meget om forgængeren, men den er blevet mere ren i linjerne og baglygterne har fået et nyt design, der minder lidt om baglygterne på en Jeep Renegade.

Og når du kommer ind i kabinen er forandringerne også synlige, og de fleste til det bedre. Generelt er designet mere moderne, og det er smart, at radioen nu er placeret højere og peger mod føreren i stedet for gulvet.

Knapperne under radioen har fået Audi-design og er baggrundsbelyste i mørke og dermed nemme at se.

Video: Tag med på test af Dacia Duster

Testbilen havde også klimaanlæg, også her er der skuet mod Audi, og til 5.000 kr. er det klart anbefalelsesværdigt. Generelt er plastikkvaliteten i kabinen hård, og bilens samlekvalitet er middelmådig. Det passer godt til en pris på 140.000 kr.

Sæderne har fået en overhaling og byder på bedre støtte, men vi savner fortsat støtte både under lårene samt bedre sidestøtte.

Dacia Duster interiør
Kabinen er blevet mere moderne i udtrykket, og trykskærmen eller radioen er placeret højere end tidligere. De fem runde ventilationsdyser giver et markant indtryk.

Ro og styr på det

En anden klar forbedring af Duster oplever du, når køreturen starter. Styretøjet er blevet elektrisk og dermed både mere præcist og nemmere at dreje. Selvom Duster ikke er en tung bil, gør det en stor forskel.

Der er også relativt stille i kabinen, det er bl.a. sket med tykkere sideruder. Der er faktisk så stille, at du kan høre klimaanlægget i funktion, desværre også med en lille hyletone afhængig af vindens retning ind på bilen.

Dacia Duster har haj frihøjde
Frihøjden er 21 cm, uanset om du vælger modellen med to eller firehjulstræk. Det betyder, at Duster virkelig kan kravle i terrænet uden at gå på grund. Plastikskærmen bag forhjulene giver modellen mere karakter.

Affjedringen skulle også være ændret, og umiddelbart synes den bedre. Store ujævnheder tages med en fin dæmpning, men på motorvej kommer små vibrationer gennem affjedringen, så du hele tiden mærker små slag. Det er irriterende og ikke på niveau med andre mindre SUV-modeller.

Duster har en stor frihøjde og klarer sig godt i terræn, hvor den føler sig hjemme, omend de mest hardcore bør gå efter modellen med firehjulstræk.

For asfaltryttere er automatgearet et godt valg. Det har seks trin, og gearskiftene går blødt. Igangsætning er forbilledlig, og der er et rimelig kraftoverskud i forhold til bilens tyngde. Det eneste, som irriterer, er, at man ved 80 km/t. ender i sjette gear, hvor motoren brummer og vibrerer. Det samme gælder ved 50 km/t. To hastigheder der ofte benyttes.

Under Motors forbrugsmåling kørte vi 21 km/l, hvilket er tæt på EU-normen på 22,2 km/l. 

Skørm i Dacia Duster
Syvtommers trykskærmen er ekstraudstyr til 5.000 kr. For de penge får du også DAB-radio og navigation i Skandinavien. Europakort kan tilkøbes, men har bl.a. ikke Frankrig, Spanien og England.

Skrammer i lakken og hul i hovedet

Der er pluspoint i testkørernes sorte bog, men ikke alt er rosenrødt. Dacia har en økonomisk – for ikke at sige nærig – tilgang til sikkerhed. De vil kun have tre stjerner i Euro NCAP's sikkerhedstest, og det fik de sidste år. Som eneste lille SUV-model ud af de femten, der blev testet. Duster er i øvrigt eneste lille SUV, der ikke har fået fem stjerner siden 2012.

Dykker du ned i testnoterne, er det ikke kun manglen på den vigtige nødbremse, der trækker ned. Ved den frontale kollision i hele bilens bredde ramte chaufførens hoved rattet så hårdt, at det fik nul point og dermed en rød markering på ansigtet. Piskesmælds-testen klarede den også ringere end konkurrenterne.

Tagræling på Dacia Duster
Tagbøjler er standard på topmodellen Prestige og kan tilkøbes på Comfort-modellen i en designpakke til 6.500 kr.

Dacia bryster sig af deres discount-tilgang og siger, at deres kunder køber en Duster i stedet for en brugt bil. Men bilmarkedet har flyttet sig meget, siden den første Duster kom frem. Først og fremmest er der kommet en hel bølge af små SUV-modeller på markedet, og dernæst betyder de seneste omlægninger af bilafgifter, at biler der kører kort på literen og som ikke er sikre, er blevet relativt dyrere i afgift.

Og det er her, de sjove reklamesange stopper. For de fleste Duster-kunder køber biler til 200.000 kr. eller godt 250.000 kr., som testbilen koster. Og der kan du vælge en topmoderne Seat Arona, hvis du ikke vil køre offroad. Og skal du lidt væk fra alfarvej, så står der også en smart Citroën C3 Aircross med løftede skørter.

Gearstang i Dacia Duster
Automatgearstangen er traditionel, men selve gearkassen er en dobbeltkoblingsgearkasse fra Renault med seks gear. Den fungerer fint, men merprisen er 30.000 kr.

Begge biler fik fem stjerner i Euro NCAP's sikkerhedstest, de har nødbremse, og – når alle omkostninger er regnet med – er de faktisk også billigere at eje end en Duster.

Bliv medlem og få Motor