Logo

Hyundai Kona - velkørende, men alderen mærkes

Tests

Biltest

22. juni 2020

Hyundai Kona er en femdørs mini-SUV med et design, der er unikt.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Der er mange plusser ved Hyundai Kona, men når det handler om det sidste i udstyr og køredynamik, begynder den ellers vellykkede koreaner at vise begyndende alderdomstegn.

Hyundai Kona

1.0 Limited Edition S (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Hyundai Kona set bagfra

Fordele

Komfort / Køreegenskaber / Førerplads

Ulemper

Adaptiv fartpilot fås ikke / Motorlyd / Bagagerum

Pris

224.995 kr.

Maks. effekt

120 hk

Kona har tidligere vundet Motors gruppetest af biler i denne klasse, men siden dengang er der kommet nye konkurrenter til, og niveauet er generelt hævet. Dermed har Kona fået det sværere, og særligt det, at man ikke kan bestille bilen med adaptiv fartpilot, viser, at alderen allerede er begyndt at trykke her og der.

Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er

Men bilens komfort er uændret og med til at trække oplevelsen i vejret. Særligt nyder vi bilens stabilitet ved motorvejskørsel, som selv i kraftig sidevind foregår uanstrengt. Pladsen ved bagsædet hører til blandt de mindste i gruppen, og det er et minus. Et andet minus finder vi ved plastkvaliteten, der flere steder i bilen ikke er opløftende.

Ved vores test af bilens nødbremse oplevede en bil med meget gode egenskaber, og det er bestemt ikke her, at Kona føles bedaget. Den bremser helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 60 km/t., og det foregår stabilt og overbevisende hver gang.

Fås også som elbil

Bagagerummet er med sine 361 liter ikke blandt de største i klassen, men der findes et ekstra rum under gulvet til småting. Bagsædets ryglæn kan let foldes forover i to dele.

På landevejen føles motoren tilstrækkelig, men den støjer en del under acceleration, og det er en smule generende.

Hyundai Kona kan som en af de få i mini-SUV klassen også bestilles som en elbil, og kan endda også fås i en særlig hybrid version. Dermed er Kona et godt valg for dem, der gerne vil have en mini-SUV, og som samtidig gerne vil køre så miljøvenligt som muligt.

Hyundai Kona kabine

Førerpladsen er rar, men den lille skærm i midten vidner om en bil, hvor alderen trykker.

God SUV-fornemmelse

Der er en fin SUV-fornemmelse, når man kører i bilen, og den går igen, når man ser på bilen udefra. Designet er dog mere „rodet“, end man ser hos mange af de europæiske mærker.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona med dieselmotor