Hyundai Kona fra siden
Biltest

Hyundai Kona - velkørende, men alderen mærkes

Der er mange plusser ved Hyundai Kona, men når det handler om det sidste i udstyr og køredynamik, begynder den ellers vellykkede koreaner at vise begyndende alderdomstegn.
Hyundai Kona set bagfra

Motors vurdering

Hyundai Kona

15,6 km/l
Benzin
224.995 kr.
  • Komfort
  • Køreegenskaber
  • Førerplads
  • Adaptiv fartpilot fås ikke
  • Motorlyd
  • Bagagerum
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,0 - 3 cylindre
  • CO2 udledning
    142 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    172 Nm
  • Topfart
    181 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.345 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    361 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:417 cm B:180 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,05 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Kona har tidligere vundet Motors gruppetest af biler i denne klasse, men siden dengang er der kommet nye konkurrenter til, og niveauet er generelt hævet. Dermed har Kona fået det sværere, og særligt det, at man ikke kan bestille bilen med adaptiv fartpilot, viser, at alderen allerede er begyndt at trykke her og der. 

Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er

Men bilens komfort er uændret og med til at trække oplevelsen i vejret. Særligt nyder vi bilens stabilitet ved motorvejskørsel, som selv i kraftig sidevind foregår uanstrengt. Pladsen ved bagsædet hører til blandt de mindste i gruppen, og det er et minus. Et andet minus finder vi ved plastkvaliteten, der flere steder i bilen ikke er opløftende.

Ved vores test af bilens nødbremse oplevede en bil med meget gode egenskaber, og det er bestemt ikke her, at Kona føles bedaget. Den bremser helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 60 km/t., og det foregår stabilt og overbevisende hver gang.

Fås også som elbil

Bagagerummet er med sine 361 liter ikke blandt de største i klassen, men der findes et ekstra rum under gulvet til småting. Bagsædets ryglæn kan let foldes forover i to dele.

På landevejen føles motoren tilstrækkelig, men den støjer en del under acceleration, og det er en smule generende.

Hyundai Kona kan som en af de få i mini-SUV klassen også bestilles som en elbil, og kan endda også fås i en særlig hybrid version. Dermed er Kona et godt valg for dem, der gerne vil have en mini-SUV, og som samtidig gerne vil køre så miljøvenligt som muligt.

 

Hyundai Kona kabine
Førerpladsen er rar, men den lille skærm i midten vidner om en bil, hvor alderen trykker.

God SUV-fornemmelse

Der er en fin SUV-fornemmelse, når man kører i bilen, og den går igen, når man ser på bilen udefra. Designet er dog mere „rodet“, end man ser hos mange af de europæiske mærker.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona med dieselmotor