Hyundai Kona - velkørende, men alderen mærkes
Motors vurdering
Hyundai Kona
- Komfort
- Køreegenskaber
- Førerplads
- Adaptiv fartpilot fås ikke
- Motorlyd
- Bagagerum
Fabriksdata
-
Motor1,0 - 3 cylindre
-
CO2 udledning142 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment172 Nm
-
Topfart181 km/t.
-
Acc. (0-100)12,0 sek.
-
Køreklar vægt1.345 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum361 liter
-
Akselafstand260 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:417 cm B:180 cm H:155 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,05 kr./km
Kona har tidligere vundet Motors gruppetest af biler i denne klasse, men siden dengang er der kommet nye konkurrenter til, og niveauet er generelt hævet. Dermed har Kona fået det sværere, og særligt det, at man ikke kan bestille bilen med adaptiv fartpilot, viser, at alderen allerede er begyndt at trykke her og der.
Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er
Men bilens komfort er uændret og med til at trække oplevelsen i vejret. Særligt nyder vi bilens stabilitet ved motorvejskørsel, som selv i kraftig sidevind foregår uanstrengt. Pladsen ved bagsædet hører til blandt de mindste i gruppen, og det er et minus. Et andet minus finder vi ved plastkvaliteten, der flere steder i bilen ikke er opløftende.
Ved vores test af bilens nødbremse oplevede en bil med meget gode egenskaber, og det er bestemt ikke her, at Kona føles bedaget. Den bremser helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 60 km/t., og det foregår stabilt og overbevisende hver gang.
Fås også som elbil
Bagagerummet er med sine 361 liter ikke blandt de største i klassen, men der findes et ekstra rum under gulvet til småting. Bagsædets ryglæn kan let foldes forover i to dele.
På landevejen føles motoren tilstrækkelig, men den støjer en del under acceleration, og det er en smule generende.
Hyundai Kona kan som en af de få i mini-SUV klassen også bestilles som en elbil, og kan endda også fås i en særlig hybrid version. Dermed er Kona et godt valg for dem, der gerne vil have en mini-SUV, og som samtidig gerne vil køre så miljøvenligt som muligt.
God SUV-fornemmelse
Der er en fin SUV-fornemmelse, når man kører i bilen, og den går igen, når man ser på bilen udefra. Designet er dog mere „rodet“, end man ser hos mange af de europæiske mærker.