Hyundai Kona – langt på literen
Motors vurdering
Hyundai Kona
- Udstyr
- Indretning
- Garanti
- Bagsædeplads
- Motorstøj
- Ejerafgift
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning130 g/km
-
Effekt115 hk
-
Moment280 Nm
-
Topfart193 km/t.
-
Acc. (0-100)10,7 sek.
-
Køreklar vægt1.435 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum361 liter
-
Akselafstand260 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:417 cm B:180 cm H:155 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,30 kr./km
Hyundai Kona er grundlæggende en meget vellykket model, der tidligere har vundet vores gruppetest i en benzinudgave. Også som elbil kan Kona meget mere end konkurrenterne.
Men lige præcis denne dieseldrevne udgave imponerer altså ikke på samme måde. Motoren støjer, og den er alt i alt ikke særlig interessant at køre, med mindre det lige præcis er en meget brændstoføkonomisk bil, man er ude efter.
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er - hvor Kona vinder!
Dieseludgaven af Kona er udstyret med en 1.6-liters dieselmotor med fire cylindre og turbolader samt ladeluftkøler. Selvom den har direkte indsprøjtning, er den ikke særlig højtydende, og med sine beskedne 115 hk er den nærmest at betragte som en light-udgave i dieselbilernes verden.
Ved igangsætning er motorens karakteristiske diesellyd tilmed ret hørbar, og det giver et lidt uskønt billede af bilens teknik. Det er set bedre i mange andre biler i samme prisklasse.
God brændstoføkonomi
Man mærker i særdeleshed de beskedne kræfter ved igangsætning og ved overhalinger, og selvom motoren yder et fornuftigt drejningsmoment på 280 Nm ved 1.500 omdrejninger, så bliver det aldrig rigtig godt.
Oppe i fart klarer bilen sig dog en hel del bedre, og så kan man nyde et lavt omdrejningstal og en god brændstoføkonomi på langture, hvor motorstøjen heldigvis er aftaget en del.
Læs også: Motors test af Kia Niro Hybrid
Fabrikken stiller 20 km pr. liter i udsigt efter den nye WLTP-målenorm, og ved vores test kunne vi se, at det bestemt lyder realistisk. En ihærdig kører vil endda komme længere pr. liter.
Trods de gode forbrugstal skal man alligevel regne lidt på alle udgifterne, for ejerafgiften for dieseludgaven er på 3.240 kr. pr. år, mens benzinudgaverne med den lille 1.0-liters motor kun koster 1.160 kr. pr. år. Da benzinudgaven samtidig er 5.000 kr. billigere i indkøb, skal man køre ret langt i dieseludgaven, før der er balance i regnestykket. Vi peger derfor på udgaven med 1.0-liters benzinmotoren som et bedre køb.
Imponerende udstyr
Hyundai Kona fås i tre udstyrsniveauer, og denne testbil er i højeste udstyrsniveau, Premium. Prisspringet mellem hvert niveau er 30.000 kr., og midterniveauet vil givetvis kunne tilfredsstille de flestes behov.
Men vi er alligevel ret begejstret for Premium-udgaven, hvor man bl.a. får LED-forlygter, headup-display, navigationsanlæg med 10 års opdateringer, en større skærm og så ikke mindst et ret godt lydanlæg. Om det alt sammen er 30.000 kr. værd, er nok lidt individuelt, men vores vurdering peger på en god værdi for pengene.
Læs også: Motors test af Citroën C3 Aircross - taler til hjertet
Kona kan i øvrigt leveres i et hav af farver med kontrastfarver, hvis man vil have sin helt egen kombination. Derudover fås bilen med eljusterbare sæder og mulighed for læderindtræk.
Brugsværdien af bilen er ret god, og det er egentlig kun knæpladsen ved bagsædet, der kan genere i familier med store teenagere. Også bagagerummets lidt beskedne rumfang sætter en begrænsning for familiens oppakning, men det er jo individuelt, og noget man som bilkøber ret let selv kan vurdere.
Hyundai Kona sælges med en af markedets bedste nyvognsgarantier, der løber i fem år uden km-begrænsning. Sådanne garantier burde alle nye biler have.