Hyundai Veloster forfra
Biltest

Hyundai Veloster - koreaner med køreglæde

Hyundai er mest kendt for den tryghed, bilernes tekniske kvalitet og mærkets lange garanti kaster af sig. Med Veloster tilføres nu også lidt sjov og ballade.
Hyundai Veloster bagfra

Motors vurdering

Hyundai Veloster

16,9 km/l
Benzin
443.675 kr.
  • Motor
  • Gearskift
  • Køreegenskaber
  • Adgang til bagsædet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    137 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    166 Nm
  • Topfart
    201 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.300 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    320 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Mål
    L:422 cm B:179 cm H:140 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 13 km/l
  • Beregnet økonomi 6,00 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

I dag bliver de fleste biler færdigudviklet ved hjælp af globale fokusgrupper, hvilket ender med at fjerne den lille smule kant, der var i bilen fra designerens og ingeniørens side. Sådan en bil er Hyundai Veloster ikke.

Første gang man ser den, bliver man nødt til lige at gå rundt om den to gange for at være helt sikker på, at den kun har én dør i venstre side, når nu der er to i højre.

Det er ikke kun det, at bagsædepassagererne kun kan komme ind i højre side, der får Veloster til at skille sig ud. Designet er en ekstrem variant af det nye Hyundai, som vi først så med i40. Bagenden er speciel og alligevel lidt dragende, og forenden er virkelig vellykket.

Lad os starte ved bagdøren – der er jo kun én. Det er upraktisk at skulle glide hen over højre sæde for at komme ind til venstre bagsæde. Til gengæld er der i forhold til bilens størrelse rimelig plads deromme, omend ikke til langlemmede teenagere. Men bruger man sjældent bagsædet, er det en sjov gimmick, at bagdøren kun åbner i den ene side. Fortil er pladsen god nok, også til velvoksne.

Hyundai Veloster kabine
Topmodellen Premium koster stort set det samme som en VW Golf GTI, og selvom lædersæderne løfter oplevelsen, og udstyrsniveauet er meget højt, falder den sammenligning ikke ud til fordel for Veloster. Instrumentbordet er spændende udformet med den store skærm i midten med danske tekster. Som de andre Hyundai-modeller har du også stik til usb/iPod og aux-indgang til stereoanlægget.

Kører imponerende

Testbilen med topudstyret Premium koster 100.000 kr. mere end basismodellen. Det er egentlig fornuftigt, men 440.000 kr. er mange penge.

Navigationssystemet er imidlertid velfungerende, klimaanlægget behageligt, lædersæderne gode, 18”-fælgene flotte, den nøglefri betjening nem i hverdagen, og de ekstra højttalere og subwooferen vellydende. Spørgsmålet er, om man vil savne det?

For Veloster leverer også drama uden al udstyret. Benzinmotoren er på 1.6 liter og har 140 hk uden turbolader, så den trækker først rigtigt ved høje omdrejninger. Det kan være årsagen til, at vi under vores test var langt fra de opgivne 16,9 km/l. For selvom vi opnåede 13,9 km/l på en delstrækning, er et gennemsnit på 12,7 km/l ikke imponerende.

Men det er køreegenskaberne. Dækkene bider sig fast i underlaget, og med en herlig hurtig speederrespons er Veloster en rigtig sportslig oplevelse.

Her er masser af køreglæde i sving, og når det går ligeud, kan man glæde sig over sekstrins-gearkassen og en undervogn, der er stram uden at være stenhård.