Jaguar XF forfra
Biltest

Jaguar XF - luksus med et britisk tvist

Med et facelift og nye motorer bliver Jaguar XF lidt mere moderne, men den halter stadig lidt efter konkurrenterne.
Jaguar XF bagfra

Motors vurdering

Jaguar XF

11,2 km/l
Benzin
983.480 kr.
  • Motor
  • Stemning
  • Tre års garanti
  • Forbrug
  • Sikkerhed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    207 g/km
  • Effekt
    240 hk
  • Moment
    340 Nm
  • Topfart
    241 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.

Motors tal

  • Målt forbrug 9 km/l
  • Beregnet økonomi 10,10 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Det er let at blive forført bag rattet af en Jaguar XF. Den byder ganske enkelt på noget andet end de fleste andre biler. Men set i forhold til de tyske luksusbiler fra Audi, BMW og Mercedes-Benz har Jaguaren det svært. Man føler ikke, at der er kræset for detaljerne på samme måde.

Du mærker det, når knappen til elruderne ikke helt matcher resten af bilens kvalitetsniveau. Eller når det kræver mindst to tryk på en skærm for at justere sædevarmen.

Til gengæld byder XF på andre oplevelser. Eksempelvis kommer gearvælgeren først frem, når motoren starter, ligesom ventilationsdyserne selv lukker ved hjælp af elmotorer. Når du slukker motoren igen, sætter bilen automatisk gearkassen i parkering. Sjove gimmicks – men ikke i længden.

Jaguar XF kabine
Kvaliteten imponerer ikke, men der er f.eks. ventilationsdyser, der lukker, når motoren standses.

240 hk og otte gear

Nyt i modelåret 2013 er en toliters turboladet motor med 240 hk og et moment på hele 340 Nm allerede fra 2.000 o/min. Det er rigeligt med kræfter til den flotte bil, omend man savner det sekscylindrede lydspor, som har været kendetegnet for Jaguar.

Det fås heldigvis stadig, og med en merpris på blot 140.000 kr. er det værd at overveje, især fordi motoren samtidig er meget kraftigere og ikke har et voldsomt meget højere forbrug. Netop på dette punkt skuffede testbilen ved blot at køre 8,6 km/l, men det er prisen for at køre i en stor, tung bil.

Jaguar XF skærm
Selvom menuen imponerende nok er på dansk, er opløsningen på skærmen ikke tidssvarende.

Sikkerheden halter

Nyt for benzinmodellerne er den ottetrins automatgearkasse fra ZF. Den fungerer fint, og gearskiftene sker hurtigt, og som supplement kan man skifte gearene fra greb bag rattet.

Sikkerheden er Jaguarens akilleshæl. Som den eneste luksusbil i segmentet har den kun fire stjerner i Euro NCAPs crashtest, og det skyldes især et dårligt resultat for føreren og passageren foran. Det er et alvorligt hak i Jaguarens ellers så flotte lak.

Et andet hak er økonomien, ikke når man ser på priserne, men når man ser på beskatningsværdierne. Her kan Jaguar ikke matche de tilbud, som tyskerne kommer med. Derfor vil Jaguar primært være interessant for dem, der køber selv, og som ikke gider køre rundt i det samme som alle de andre.

Jaguar XF gear
Gearvælgeren dukker først op, når motoren er startet. Sjovt tænkt, men det tager lidt tid, før drejeknappen er oppe i arbejdshøjde.