Kia Ceed - flot og rummelig

Motors vurdering
Kia Ceed
- Førerplads
- Garanti
- Udstyr
- Forbrug
- Styretøj
Kia Ceed fås i fire forskellige udstyrsvarianter og med valg mellem to benzin- og to dieselmotorer. Den, vi har testet, er i næsthøjeste niveau, hvor vi finder et meget højt udstyrsniveau med et hav af detaljer, der både løfter brugsværdien og bilens udseende.
Blandt andet finder vi en førerplads med læderrat med varme, læderflader på dørsiderne og sædebetræk med kontrastsyninger. Det hæver helhedsindtrykket, og Kia Ceed giver en følelse af luksus, man ikke umiddelbart havde ventet at møde her.
Bag rattet finder man gode fralægningspladser til både mobiltelefon, nøgler og en kaffekop, hvilket især skyldes, at der er vundet plads ved at erstatte den traditionelle parkeringsbremse med en elektrisk knap.
Klimaanlægget er opdelt i to zoner, og som en rar detalje kan man vælge, om automatikken skal regulere temperaturen hurtigt eller langsomt. Det store speedometer er udformet ved hjælp af en skarp TFT-skærm, der i midten viser en række menuer med danske tekster. Det er rigtig flot lavet.

Justerbar servostyring
Køreegenskaberne er grundlæggende gode. Motoren trækker udmærket, men kan på ingen måde måle sig med turbomotorerne fra konkurrenterne Skoda Octavia og Opel AStra.
Ved hastigheder over 120 km/t. begynder motorstøjen langsomt at nedbryde indtrykket af en luksusbil, idet motoren her løber med 3.400 omdrejninger – over 500 omdrejninger mere end i f.eks. Astra. Her kunne merprisen på 10.000 kr. til den store dieselmotor være givet godt ud.
På FDM Jyllandsringen gav Ceed et positivt indtryk, selvom den med fuldt læs virker mærkbart sat i fjedrene. Servostyringen er et af bilens svage punkter. Den er endda justerbar mellem normal, komfortabel og sportslig, men i ingen af indstillingerne slipper man helt for den lidt upræcise sammenhæng mellem ratudslag og bilens bevægelse.

