Kia Ceed fra siden
Biltest

Kia Ceed - flot og rummelig

Kia Ceed som stationcar er blevet både lækker og velfungerende i denne nyeste udgave, men motoren trækker ned i vurderingen.
Kia Ceed fra siden

Motors vurdering

Kia Ceed

16,7 km/l
Benzin
278.679 kr.
  • Førerplads
  • Garanti
  • Udstyr
  • Forbrug
  • Styretøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    134 g/km
  • Effekt
    135 hk
  • Moment
    165 Nm
  • Køreklar vægt
    1.311 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    528 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Mål
    L:451 cm B:178 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 3,83 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Kia Ceed fås i fire forskellige udstyrsvarianter og med valg mellem to benzin- og to dieselmotorer. Den, vi har testet, er i næsthøjeste niveau, hvor vi finder et meget højt udstyrsniveau med et hav af detaljer, der både løfter brugsværdien og bilens udseende.

Blandt andet finder vi en førerplads med læderrat med varme, læderflader på dørsiderne og sædebetræk med kontrastsyninger. Det hæver helhedsindtrykket, og Kia Ceed giver en følelse af luksus, man ikke umiddelbart havde ventet at møde her.

Bag rattet finder man gode fralægningspladser til både mobiltelefon, nøgler og en kaffekop, hvilket især skyldes, at der er vundet plads ved at erstatte den traditionelle parkeringsbremse med en elektrisk knap.

Klimaanlægget er opdelt i to zoner, og som en rar detalje kan man vælge, om automatikken skal regulere temperaturen hurtigt eller langsomt. Det store speedometer er udformet ved hjælp af en skarp TFT-skærm, der i midten viser en række menuer med danske tekster. Det er rigtig flot lavet.

Kia Ceed kabine
Førerpladsen er velindrettet, og det elopvarmede læderrat føles rart. Herfra styres bl.a. radio, fartpilot og telefon plus servostyringens kraft.

Justerbar servostyring

Køreegenskaberne er grundlæggende gode. Motoren trækker udmærket, men kan på ingen måde måle sig med turbomotorerne fra konkurrenterne Skoda Octavia og Opel AStra.

Ved hastigheder over 120 km/t. begynder motorstøjen langsomt at nedbryde indtrykket af en luksusbil, idet motoren her løber med 3.400 omdrejninger – over 500 omdrejninger mere end i f.eks. Astra. Her kunne merprisen på 10.000 kr. til den store dieselmotor være givet godt ud.

På FDM Jyllandsringen gav Ceed et positivt indtryk, selvom den med fuldt læs virker mærkbart sat i fjedrene. Servostyringen er et af bilens svage punkter. Den er endda justerbar mellem normal, komfortabel og sportslig, men i ingen af indstillingerne slipper man helt for den lidt upræcise sammenhæng mellem ratudslag og bilens bevægelse.

Kia Ceed display
Speedometeret er et stort display med tydelige tal og store danske menuer i midten. Det flankeres fint af omdrejningstæller og benzinmåler.
Kia Ceed bagagerum
Bagagerummet rummer 528 liter. Der er to store rum under gulvet, en poseholder og et 12-voltsudtag. Rullegardinet er let at betjene.