Kia Optima set forfra
Biltest

Kia Optima - synger godt på sidste vers

Selvom Kia Optima er ved at være en ældre model, er den stadig en praktisk og god plugin-hybrid. Her er plads til hele familien. Desværre starter benzinmotoren tit, og det går ud over elbilsfornemmelsen.
Kia Optima set bagfra

Motors vurdering

Kia Optima

66,7 km/l
Benzin/el
329.999 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Garanti
  • Ikke el-varmeapparat
  • Ingen app-styring
  • Lademulighed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    34 g/km
  • Effekt
    205 hk
  • Moment
    375 Nm
  • Topfart
    192 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.815 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    440 liter
  • Akselafstand
    281 cm
  • Officiel rækkevidde
    53 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
  • Mål
    L:486 cm B:186 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,35 kr./km
  • Målt rækkevidde 33 km

Sikkerhed

2015
Luk

Den store stationcar fra Kia synger på sidste vers, men resten af året kan man købe denne rummelige plugin-hybrid, der ud over god plads også byder på dejlig komfort takket være et meget højt udstyrsniveau.

Drivkilden er en toliters benzinmotor, der arbejder sammen med en elmotor. Begge trækker på forhjulene via en sekstrins automatgearkasse. Bagagerummet er stort set upåvirket af batteriet, og med bagsæderne lagt ned er pladsen enorm.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af Kia Optima. Læs test med flere køreindtryk og beskrivelser her

Selvom man trykker på EV-knappen, starter benzinmotoren for at lave varme til kabinen. Det spolerer lidt indtrykket af at køre grønt, men skal man langt, er det ikke et minus. En app-løsning er desværre ikke på programmet.

Garantien er derimod glimrende, og det er med til at tale for Kia Optima.

Kia Optima kabine
Optima PHEV er flot udstyret, men de forskellige knapper og drejegreb er ordnet logisk. Der er fin fralægningsplads mellem forsæderne

Langsom lader

Under testen kørte vi 33 km på el alene, hvilket er noget mindre end de opgivne 53 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til moderate 16,3 km pr. liter. Det er dog det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 66,7 km pr. liter i udsigt.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Batteriet er på 11 kWh, og det kan lades op på 3,4 timer, da den indbyggede lader kun kan levere 3,3 kW.

Bilen må trække en trailer 1.500 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.