Kia Proceed ligner Porsche Panamera bagfra
Biltest

Kia Proceed - Porsche-look og GTI-præstationer

I forbifarten er det let at forveksle Kia Proceed med Porsches Panamera. Linjerne falder heldigt ud på Proceed, og præstationerne er i top i GT-versionen.
Kia Proceed forfra

Motors vurdering

Kia Proceed

13,5 km/l
Benzin
349.999 kr.
  • Køreglad model
  • Højt udstyrsniveau
  • Syv års garanti
  • Motorstøj
  • Lofthøjde bag
  • Dårligt udsyn
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    169 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    230 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.411 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.410 kg
  • Bagagerum
    594 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Højst 150.000 km
  • Mål
    L:461 cm B:180 cm H:142 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 4,60 kr./km
Luk

Ligner den ikke en Porsche Panamera? lyder det forundret gang på gang i løbet af testugen. På forunderlig vis har Kia har skabt en model, der vækker opmærksomhed, hvor end den kommer frem.

Men en 0-100 km/t.-tid på 7,6 sekunder imponerer ikke i 2019.

Den coupé-lignende bagende giver Porsche-proportioner og med Proceed-navnet i næsten Porsche-typografi, bliver mange i vildrede. Porsche-ambitionerne er meget passende til testbilen, der er topmodellen GT. Her er 204 hk og en meget brummende motor. Undervognen er fast, og søger du en pendlerbil, så skal du ikke læse videre her.

Proceed GT er en GTI-model af den gamle skole, hvor læderjakker, hvide t-shirts og hår på brystet var in og ”We are the Champions” bragede ud gennem højttalerne.

Kia Proceed kabine
Kabinedesignet ligner de øvrige Ceed-modeller, men der er opgraderet med røde syninger på det specielle GT-læderrat, dørsiderne, dellædersæderne og omkring gearstangen. Den føles lækker.

Sidste omgang i GTI-baren

Med den grønne omstilling lurende rundt om hjørnet er det ved at være sidste udkald for GTI-modellerne. Kia byder sig til i begge lejre med elbilen e-Niro til de fremsynede og denne Proceed GT til de traditionelle bilentusiaster.

Læs også: Motors test af Kia Ceed- vellykket koreaner

Motoren brummer højlydt, og vil du have mere støj – og lidt kvikkere acceleration – kan du trykke på en Sport-knap. Det er fedt, men vi savner en stilleknap til motorvejskørslen. For når du bare triller afsted, er motorlyden for markant til stede. Der er også et minus til gearstangen, der føles for slasket og mangler den GTI-præcision i skiftet, som man får i en Hyundai i30N eller en Mazda MX-5.

De 204 hk lyder godt på papiret, og når du er i Sport-mode, trækker den godt til i andet gear. Men en 0-100 km/t.-tid på 7,6 sekunder imponerer ikke i 2019. Og i øvrigt blot 0,2 sekunder hurtigere end førnævnte e-Niro, hvis du rammer tilkobling og gearskift lige efter bogen i GT-modellen.

Kia Proceed forsæder
Dellæder og alcantara – eller noget, der ligner meget godt – er standard i GT-varianten. Du sidder godt i sæderne, der støtter og holder, hvor de skal, uden at gå for tæt på. De røde syninger løfter GT-oplevelsen.

Tungt rat og fast affjedring

GTI-modeller dømmes ikke kun på motoren, men også på hvordan de kører. Her følger Proceed GT godt med i den bløde GTI-klasse. Affjedringen er fast, som man forventer, men undervognen er hverken skamsænket eller følger hver en sprække i asfalten.

Læs Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

Så vil du have en model, der lyder af noget, er affjedringen ikke afskrækkende. Det kan mærkes i rattet, at der er 18”-fælge for enden af styrestængerne. Ikke at det er for tungt, men der skal flere armkræfter til end i en familie-Ceed. Ligesom i Ceed-stationcar oplevede vi også en del dækstøj i Proceed.

Kia Proceed bagagerum
Næsten 600 liter skulle der være i bagagerummet, og de må være optalt på en kreativ måde. Bagagerummet er både bredt og meget dybt, men der er ikke meget højde under bagagedækkenet.

Anden generation Proceed

Proceed var tidligere en Ceed med tre døre, men nu har Kia lidt forvirrende brugt samme betegnelse på en femdørsmodel med lang bagklap. Fælles for de to Proceed-modeller er coupé-lignende former, og her står den nyeste klart designmæssigt skarpest.

Bliv medlem og få Motor

Den lange bagklap giver dog lidt lavere lofthøjde, der i testbilen var yderligere begrænset af et panorama-glassoltag. Er ungerne store, bør du undgå kik til himlen. Der er i det hele taget ikke imponerende med plads på bagsædet, benpladsen er dårligere end i de største minibiler, og det skyldes bl.a., at Proceed har kortere akselafstand end konkurrenterne.

Bagagerummet er let tilgængeligt og nemt at pakke. Det føles ikke, som om der er 594 liter, ligesom vi også har oplevet i stationcarudgaven af Ceed, men der er plads nok til selv en feriepakning til Sydeuropa for hele familien.

Kia Proceed logo
Den røde farve bagerst i kølergrillen giver et lidt mere olmt udtryk, samtidig med at det virker, som om der banker lidt hjerteblod rundt i motorrummet. Bemærk det diskrete GT-logo i krom.

Prøv den før køb

Den skrånende bagende gør, at bagruden er lavt placeret, og det giver et lidt begrænset udsyn gennem bagruden. Derfor er en prøvetur vigtig, før du køber, også hvis du skal bruge autostol på bagsædet. Pladsen kan drille hvis man har bagudvendte autostole.

Mere kritisk er det, at udstyret til Proceed GT er begrænset, hvis du vælger den manuelle gearkasse. Så kan du ikke få adaptiv fartpilot og aktiv vejbaneassistent. Ærgerligt, for ellers er GT-modellen et overflødighedshorn af udstyr. Her tænkes især på lædersæderne og de flotte kabinedetaljer samt naturligvis 8” trykskærmen med navigation og Apple CarPlay (Android Auto venter vi fortsat officielt på).

GT-varianten fås også med det almindelige Ceed-karosseri, og så sparer du 30.000 kr. Men så ligner den heller ikke en Porsche Panamera.