Kia Proceed - så er der bid!

Motors vurdering
Kia Proceed
- Design
- Instrumentbord
- Garanti
- Motorkraft
- Adgang til bagsæde
Kia Proceed er i bund og grund en tredørs udgave af den nye Kia Ceed. Men hvor den almindelige Ceed udstråler snusfornuft fra alle vinkler, er Proceed blevet et frisk pust i det ellers meget jordnære modelprogram fra den koreanske bilproducent.
Linjerne er strammet op, og alt i alt udstråler Proceed et dynamisk ydre med mange lækre detaljer. Det har Kia forsøgt før, men først nu er det lykkedes for alvor.
I lighed med den almindelige Ceed er det indre på et meget højt niveau. Ved førerpladsen er layoutet orienteret omkring føreren i stil med den nye VW Golf, og valget af materialer er på et tilsvarende højt niveau. Det gør køreoplevelsen god og stemningen høj.

Højt udstyrsniveau
På udstyrssiden er der også lagt godt fra start, idet selv de billigste udgaver har aircondition, læderrat, lædergearstang, varme i sæder og rat samt bluetooth-telefonopkobling.
Bilen fås i fire udstyrsniveauer, og priserne begynder ved 174.000 kr. for billigste udgave. Det er 20.000 billigere end billigste femdørsudgave, og det må siges at være en rigtig skarp pris. De øvrige udgaver af Proceed er 15.000 kr. billigere end tilsvarende udgaver af den almindelige Ceed.
Vil man have en yderst veludstyret bil med bl.a. LED-baglygter, klimaanlæg og mange lækre designdetaljer, skal man op i næsthøjeste udstyrsniveau, Premium, der med mindste 1.4-litersmotor koster små 230.000 kr. Også den er dog godt prissat og distancerer en tilsvarende VW Golf med mange, mange tusind kroner.

Savner lidt motorkraft
Kia Proceed fås med valget mellem to benzinmotorer og to dieselmotorer. Benzinmotorerne er traditionelle firecylindrede maskiner uden turboladning, og her yder 1.4’eren 100 hk, og 1.6’eren med direkte indsprøjtning 135 hk. Dieselmotorerne er enten en 1.4’er med 90 hk eller en 1.6’er med 128 hk.
Vi har prøvet den mindste benzinmotor. Den kommer i lighed med de øvrige motorer med en fin sekstrins-gearkasse, og den løfter køreoplevelsen. Men den kan ikke skjule, at motoren skal noget op i omdrejninger, før der for alvor sker noget. Her ville en motor som f.eks. VW’s 1.4-liters turbomotor virkelig have gjort en forskel.
Vil man have mere kraft, nytter det kun i begrænset omfang at skifte til 1.6’eren, for også her kan man til tider savne lidt bundtræk. Det får man i stedet i den store dieselmotor, som i Premium-udstyr står i 259.000 kr. Så er man altså også godt kørende.

Sjov at køre
Karrosseriformen med kun to sidedøre er en åbenlys ulempe, når det drejer sig om adgangen til bagsædet. Skal man dagligt køre med bagsædepassagerer, vil vi derfor anbefale den almindelige Ceed. Det vil vi også, hvis de store, lange døre er et problem i hverdagen.
Men er man ikke hæmmet af de forhold, så venter der til gengæld ejeren nogle virkelig gode oplevelser med bilen på vejen. Allerede på vej hen til bilen smitter bilens former af på humøret, og det fortsætter, når man sidder bag det velformede instrumentbord.
På landevejen bliver man heller ikke skuffet, for Proceed kører lige så godt, som man håber på, og bilen tillader både afslappende kørsel på motorvej og gode, sjove oplevelser på de mindre, snoede landeveje. Kun motoren holder som nævnt igen – er det et problem, må man købe en mere kraftfuld udgave.
God driftsøkonomi
Kia har som gimmick valgt at gøre det muligt at justere servostyringens kraft fra en knap på rattet. Det er sjovt at mærke forskellen mellem komfort, normal og sport, men i det lange løb er det ikke noget, man værdsætter. Det havde været bedre, hvis Kia havde brugt kræfterne på en lidt mere harmonisk grundindstilling af servokraftens niveau. Det kan nemlig gøres bedre, men efter kort tid er man dus med bilen, og så er smilet tilbage.
Som alle andre biler fra Kia er Proceed omfattet af markedets længste garanti på syv år eller 150.000 km. Det er en god tryghed at have i baghånden. Sammen med en service- og reparationsaftale, som kan tilkøbes, er man derfor dækket godt og grundigt, hvis noget skulle gå galt i de første mange år.
Kia Proceed kan derfor blive et økonomisk godt bekendtskab. Vi har beregnet de samlede omkostninger ved at eje bilen i fem år og 100.000 km til 3,15 kr. pr. km, eller hvad der svarer til 63.000 kr. om året.