Kia Rio - udstyr og garanti
Motors vurdering
Kia Rio
- Syv års garanti
- Udstyr
- Påhængsvægt
- Styretøj
- Forbrug
Fabriksdata
-
Motor1.4 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning114 g/km
-
Effekt109 hk
-
Moment137 Nm
-
Topfart183 km/t.
-
Acc. (0-100)11,5 sek.
-
Køreklar vægt1.218 kg
-
Maks. påhængsvægt800 kg
-
Bagagerum288 liter
-
Akselafstand257 cm
-
MålL:405 cm B:172 cm H:146 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 2,57 kr./km
Kia Rio er en vellykket bil med et meget højt komfortniveau. Til gengæld er prisen kommet op i konkurrenternes leje, og der er derfor ikke længere en større økonomisk fordel ved at vælge en Rio.
På udstyrssiden er der til gengæld mere end i mange andre biler. Bl.a. er der elruder i alle fire døre, der er radio med indbygget USB/i-Pod-stik, Bluetooth, køling i handskerummet og hillholder, som hjælper ved igangsætning på bakker. Men ærgerligt nok skal man enten tilkøbe ret dyre udstyrspakker eller gå et helt udstyrsniveau op, hvis man vil have mere, og det kan ende med at gøre Rio til en dyr bil. F.eks. må man op i dyreste udgave til over 200.000 kr., hvis man vil have et læderrat i stedet for det triste plastikrat, denne udgave har.
Rio byder på meget fine pladsforhold, og ved bagsædet glæder man sig over et næsten fladt gulv, hvilket er vigtigt, hvis der skal sidde tre personer på bagsædet. Foran er sædet udmærket, men det er ikke godt nok, at ryglænshældningen kun kan justeres i grove trin.
Bekvem, men tørstig motor
I modsætning til de tre andre i denne test drives Rio af en firecylindret motor. Den har ikke turbo, men benytter i stedet et større slagvolumen som kraftkilde.
Motoren har ikke stort bundtræk, men når bilen er i fart, kører den fint og lydløst. Den er koblet til en sekstrins-gearkasse, men gearingen i sjette gear er lavere end f.eks. femte gear i Ford Fiesta. Ved 130 km/t. i sjette gear kører motoren med over 3.500 omdrejninger, og her kørte Fiesta med kun 3.100 omdrejninger i femte gear.
Den lave gearing i Rio koster på benzinforbruget, og Rio blev derfor testens mest tørstige bil.
Dæk med dårligt vejgreb
Køreegenskaberne er præget af en god, komfortabel affjedring, og Rio er derfor rar at køre langt i. Styretøjet er dog ikke så præcist som i Peugeot og Ford, og det kræver lidt tilvænning.
På FDM Jyllandsringen klarede Rio det ikke så godt som de tre andre. Hankook-dækkene har svært ved at stå fast, og det giver både understyring, lange bremselængder og et hårdtarbejdende ESC-system, når der pludselig skiftes vognbane for at simulere en undvigemanøvre.
På det område kan Rio ikke følge med de tre andre.
Det kan bilen til gengæld, når vi ser på garantien – også selvom det kræver, at bilen serviceres slavisk efter fabrikkens forskrifter. Alternativt kan man tegne feltets billigste service- og reparationsaftale, og så er alle udgifterne kendt i aftaleperioden.