Kia Rio forfra
Biltest

Kia Rio - udstyr og garanti

Kia Rio slår alt og alle med sin syvårige garanti. Udstyret er tilmed i den flotte ende, men benzinøkonomien imponerer ikke.
Kia Rio fra siden

Motors vurdering

Kia Rio

20 km/l
Benzin
163.679 kr.
  • Syv års garanti
  • Udstyr
  • Påhængsvægt
  • Styretøj
  • Forbrug
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    114 g/km
  • Effekt
    109 hk
  • Moment
    137 Nm
  • Topfart
    183 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.218 kg
  • Maks. påhængsvægt
    800 kg
  • Bagagerum
    288 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Mål
    L:405 cm B:172 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 2,57 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Kia Rio er en vellykket bil med et meget højt komfortniveau. Til gengæld er prisen kommet op i konkurrenternes leje, og der er derfor ikke længere en større økonomisk fordel ved at vælge en Rio.

På udstyrssiden er der til gengæld mere end i mange andre biler. Bl.a. er der elruder i alle fire døre, der er radio med indbygget USB/i-Pod-stik, Bluetooth, køling i handskerummet og hillholder, som hjælper ved igangsætning på bakker. Men ærgerligt nok skal man enten tilkøbe ret dyre udstyrspakker eller gå et helt udstyrsniveau op, hvis man vil have mere, og det kan ende med at gøre Rio til en dyr bil. F.eks. må man op i dyreste udgave til over 200.000 kr., hvis man vil have et læderrat i stedet for det triste plastikrat, denne udgave har.

Rio byder på meget fine pladsforhold, og ved bagsædet glæder man sig over et næsten fladt gulv, hvilket er vigtigt, hvis der skal sidde tre personer på bagsædet. Foran er sædet udmærket, men det er ikke godt nok, at ryglænshældningen kun kan justeres i grove trin.

Kia Rio kabine
Instrumentbordet er flot udformet med en fint integreret radio. Instrumenterne er prisværdigt tydelige, men plastikrattet imponerer ikke.

Bekvem, men tørstig motor

I modsætning til de tre andre i denne test drives Rio af en firecylindret motor. Den har ikke turbo, men benytter i stedet et større slagvolumen som kraftkilde.

Motoren har ikke stort bundtræk, men når bilen er i fart, kører den fint og lydløst. Den er koblet til en sekstrins-gearkasse, men gearingen i sjette gear er lavere end f.eks. femte gear i Ford Fiesta. Ved 130 km/t. i sjette gear kører motoren med over 3.500 omdrejninger, og her kørte Fiesta med kun 3.100 omdrejninger i femte gear.

Den lave gearing i Rio koster på benzinforbruget, og Rio blev derfor testens mest tørstige bil.

Kia Rio gear
Kia Rio 1.4 har en sekstrins-gearkasse, men gearingen er ikke optimal. 

Dæk med dårligt vejgreb

Køreegenskaberne er præget af en god, komfortabel affjedring, og Rio er derfor rar at køre langt i. Styretøjet er dog ikke så præcist som i Peugeot og Ford, og det kræver lidt tilvænning.

På FDM Jyllandsringen klarede Rio det ikke så godt som de tre andre. Hankook-dækkene har svært ved at stå fast, og det giver både understyring, lange bremselængder og et hårdtarbejdende ESC-system, når der pludselig skiftes vognbane for at simulere en undvigemanøvre.
På det område kan Rio ikke følge med de tre andre.

Det kan bilen til gengæld, når vi ser på garantien – også selvom det kræver, at bilen serviceres slavisk efter fabrikkens forskrifter. Alternativt kan man tegne feltets billigste service- og reparationsaftale, og så er alle udgifterne kendt i aftaleperioden.

Kia Rio knæ
Varmeanlægget har desværre bredt sig ud over midterkonsollen. Det betyder, at førerens knæ støder mod konsollen.