Kia Xceed - gør dig helt X’et
Motors vurdering
Kia Xceed
- Lavt støjniveau
- Intuitiv betjening
- Højt udstyrsniveau
- Lidt brystsvag motor
- Benplads på bagsædet
- Udsyn skråt bagud
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning145 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment172 Nm
-
Topfart186 km/t.
-
Acc. (0-100)11,3 sek.
-
Køreklar vægt1.332 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum426 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bilgaranti dog højst 150.000 km
-
MålL:440 cm B:183 cm H:150 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,80 kr./km
Først solgte Kia på lav pris. Med den første Ceed kom der fokus på syv års garanti og tryghed i ejerskabet. Med Xceed tager koreanerne nu endnu et skridt og vil til at sælge på luksusfornemmelse.
I forhold til den almindelige Ceed-model er Xceed ikke bare en lidt længere, bredere og højere udgave med plastpaneler rundt om hjulkasserne. Xceed skal mere ses som Kias udfordrer til Nissan Qashqai, hvor der er skruet endnu højere op for kvalitetsfornemmelsen og ned for støjen.
Det sidste er en lise, for hidtil har flere af Kias modeller haft lige rigeligt med dækstøj. Det oplever man ikke i Xceed.
Luksus i kabinen
Det er bag rattet, man mærker kvalitetsløftet. Materialevalget er lige en tand mere eksklusivt, og brugen af sølvfarvede og sorte og blanke plastpaneler i kabinen løfter oplevelsen. Det er bedre end i Kias øvrige modeller, men ikke på niveau med tyske luksusbiler eller Mazdas CX-30-model.
Edition-pakken er et must, og den rummer også et meget velspillende JBL-anlæg og en stor 10” trykskærm i midterkonsollen. Opløsningen er flot, genskinnet er lavt, og du kan delvist bestemme, hvilke tre menupunkter der skal vises på „hjemmesiden“.
Læs også: Motors test af Mazda CX-30 - veludstyret designer-SUV
Desværre er der ikke helt frit valg mellem de funktioner, bilen har, da Kia har begrænset det til blot fem valgmuligheder. Der er heller ikke en hjem-knap ved skærmen, ærgerligt hvis man bruger Apple CarPlay/Android Auto og vil tilbage til bilens egen menu.
Et tip for de modige er at tilvælge gule plastpaneler og syninger i kabinen, det giver klart bilen et løft. Og prisen er blot 2.000 kr. Den passer bedst til en mørk karrosserifarve eller Xceeds unikke – og matchende – gule lakering.
Ikke markant mere rummelig
Selvom Xceed er større end den almindelige Ceed, er der ikke markant bedre plads i kabinen. Med undertegnedes 186 cm placeret på forsædet, er benpladsen ikke imponerende på bagsædet.
Ærgerligt, når nu Kia har sikret friskluftdyser til bagsædepassagerne. Fra førerpladsen bemærker man også, at udsynet skråt bagud er hæmmet af en bred stolpe mellem bagdøren og bagklappen.
Læs også: Motors test af Nissan Qashqai - nu med ProPilot
Testbilen havde basis-benzinmotoren på 1.0-liter, der med sine 120 hk reelt har kræfter nok. Men den virker lidt brystsvag ved lave omdrejninger, så ved stille kørsel savnes mere fleksibilitet i motoren. Derfor vil vi anbefale, at man opgraderer til den 15.000 kr. dyrere og kraftigere 1.4-liters benzinmotor. For selvom den kun har 20 hk ekstra, så passer den bedre til modellen.
Overvej også at betale yderligere 23.000 kr. for at få automatgear, det passer godt til SUV-biltypen.
Læs også: Motors store test af 10 populære SUV'er
Selvom der også findes en GTI-kraftig 204 hk benzinmotor og en dieselmotor med 136 hk, bliver den mest interessante motorvariant til Xceed formentlig den plugin-hybrid, som kommer i 2020, og som deler teknik med Kia Niro Plugin.
Uanset motorvariant er Xceed en spændende moderne bil, hvor du til en fornuftig pris kan få en meget veludstyret og luksuriøs SUV-model.